Gå til innhold

Potetdyrking


Gjest

Anbefalte innlegg

Hallo.

Har tenkt å dyrke potet til eget bruk til sommeren bare (5-10m2), men er rimelig fersk på potetdyrking.

Går på landbruksskole så det er mye for læringa sin del også.

 

Noen tips om hvordan jeg skal gå fram?

Når, hvilken type potet, framgangsmåte, redskap etc.

Bor i høyt over havet, i Gudbransdalen.

 

Mvh Bygdebonde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdebonde_1

Hallo.

Har tenkt å dyrke potet til eget bruk til sommeren bare (5-10m2), men er rimelig fersk på potetdyrking.

Går på landbruksskole så det er mye for læringa sin del også.

 

Noen tips om hvordan jeg skal gå fram?

Når, hvilken type potet, framgangsmåte, redskap etc.

Bor i høyt over havet, i Gudbransdalen.

 

Mvh Bygdebonde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdebonde_1

Hei Lars! :)

Takk for svar.

Blir nok ikke så jeg bruker noe traktor redskap.

Kjører med jordfres for å få ett fint jordsmonn. skal lage groper på ca 10-15 cm, og 5-10cm med overdekker. Tenkte å dekke til med plastikk.

Deretter vente til risset når plastikken før jeg stikker hull og lufter.

Plasten drar jeg av når risset er kommet litt over plastikken.

 

Men vi kom aldri fram til sort.

Men tenkte jeg kunne prøve litt av hvert?

En tidlig, halvtidlig og \&quot\;seine\&quot\; sorter?

 

Hva tror du du, Lars?

Laila høres jo interessant ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Har du bønder i nærheten som dyrker potet i storskala bør du enten sprøyte mot tørråte eller la være å dyrke potet da det er en potensiell smittekilde for de som faktisk lever av å dyrke poteter. Tørråte smitter over store avstander og smittepresset øker drastisk når hvilkensomhelst\'\'\'\'en starter \&quot\;økologisk\&quot\; potetdyrking.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdebonde_1

Takk for svar Lars :)

Da bli det Laila hos meg til høsten.

Veit ikke om en sjel som driver stort med potet i nærheten av meg.

så det går nok bra Henke \;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym

Haha, så klarer man faktisk å komme med surmuling selv på en side hvor man diskuterer det å sette noen poteter til eget bruk! &quot\;Godt jobbet&quot\; Henke!!

Har forøvrig selv satt poteter til eget bruk, i liten skala riktignok, mest for kosens skyld. Har laget meg noen bed i pallekarmer, med helt ny jord fra et større hagesenter.

Brukte ikke noen form for gjødning.

Satte en rad med blåpoteter, resten av &quot\;åkeren&quot\; ble viet overvintende mandelpoteter fra hagebåten. Satt en pose butikk-kjøpte mandelpoteter i fjor vår, fikk god avling med nydelige poteter. Disse ble lett kokt og så grovsaltet, deretter servert med nyfisket makrel. Mmmmm. (Forresten ikke noen som driver makrelfiske i stor stil i nærområdet....)

Trodde jeg hadde fått med de fleste potetene, men så kom våren i år, og vips der kom nye skudd opp! Flyttet disse over i pallekarmene, da fruen ønsket båten tilbake(!)

Noen få planter snek seg unna, disse er pr i dag knapt 15 cm høye. Dro de opp nå nettopp, fikk en håndfull flotte poteter. De som er flyttet er over halvmeteren høye, frodige og friske!! Utrolig forskjell! Er nå begynt å knoppe seg før blomstring, vet ikke helt når det er lurt å høste. Må vel gjerne få blomstre i hvert fall..?

Til slutt\; det at hobbybønder ønsker å dyrke egne grønnsaker o.l for kosens skyld eller for å vite hva man putter i munnen, det må da virkelig bare være positivt!? Spar &quot\;faglig surmuling&quot\; til middagsbordet\; konen er sikker vant til å lukke ørene allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Hm, det var ment mer som et tips enn noe annet Kenneth S.

 

Et tips til deg: registrer deg først, også kan du legge ut om din uvitenhet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har faktisk prøvd å registrere meg, og fått opp at dette var gjort. Uansett, dette er ikke det viktigste. Bare så dørgende lei av besserwizzere som må komme med negativitet.Når man skriver at man er lei alle hobbybønder som dyrker egen avling, da mener jeg at man har misforstått noe grunnleggende når det gjelder respekt for både natur og mennesker. Avslutter den biten der.

Har et spørsmål i stedet\; hvordan er det egentlig med tidspunkt for fjerning av potetris? Har det stor innvirkning på størrelsen på potetene, og kan de skades ved at man kutter av plantene selv om selve potetene blir værende i jorden noen uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...