Gå til innhold

Kjøp av tilleggsjord


Gjest

Anbefalte innlegg

Går rundt og grubler på et scenario i hodet mitt og har særlig ett spørsmål jeg er sikker på at noen her inne har svar på.

 

Spørsmålet er som følger:

En bonde på Indre Østlandet er interessert i å kjøpe tilleggsjord til en gård han allerede har. Han lurer på hva den aktuelle jorda er verdt.

 

God arrodering, svartjord - av den beste sorten. Godt grøftet og vedlikeholdt. Til og med delvis sørvendt.

 

Hva kan denne bonden forvente å måtte betale for et dekar av ovenfor beskrevet tilleggsjord?

Hva vil/ville jorda blitt taksert til isolert sett?

Dekarpris? Total? Verdi?

Er totalt areal vesentlig? Eller er det greit å bare kalle det et realt skifte?

 

Takk for svar på et litt snålt spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Går rundt og grubler på et scenario i hodet mitt og har særlig ett spørsmål jeg er sikker på at noen her inne har svar på.

 

Spørsmålet er som følger:

En bonde på Indre Østlandet er interessert i å kjøpe tilleggsjord til en gård han allerede har. Han lurer på hva den aktuelle jorda er verdt.

 

God arrodering, svartjord - av den beste sorten. Godt grøftet og vedlikeholdt. Til og med delvis sørvendt.

 

Hva kan denne bonden forvente å måtte betale for et dekar av ovenfor beskrevet tilleggsjord?

Hva vil/ville jorda blitt taksert til isolert sett?

Dekarpris? Total? Verdi?

Er totalt areal vesentlig? Eller er det greit å bare kalle det et realt skifte?

 

Takk for svar på et litt snålt spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Var på ett foredrag ang.eierskifte,takst,osv..

God jord i sentrale strøk,5000 til 8000 kr/daa.

Mulig med 50% økning ved kjøp av tilleggsjord.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp og kjøp til slike lave priser. Her på jæren hvis m4an før kjøpt tilleggsjord betales 15000.-pr mål pluss at en kjøper gjerne noen gamle

redskaper til blodpris i tillegg for å få handelen iorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen..

Hvis jeg skjønnte riktig på kurset,så kan prisen økes med 50% ved kjøp av tilleggsjord,i forhold til \&quot\;vanlig\&quot\;takst.

Mulig det er lettere å få konsesjon på tilleggsjord?

Kjøpte selv gård i fjord sommer,der var 120mål jord,og ca 200 mål skog taksert til rundt 900.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Ja, men da skjønner jeg. Tusen takk for alle svar, har blitt litt klokere og mer oppdatert på omtrent hvor prisene ligger nå!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at dette er jeg ikke ekspert på, men har kanskje likevel noe å bidra med:

Man kan (og bør?) kalkulere jord ut fra en kapitaliserings%.

Eks: om jorda har en utleipris på f.eks 300 kr/år, utgjør leieprisen en viss % av kjøpssummen, \&quot\;kapitaliseringsprosenten.\&quot\; Den har ofte vært på 4%, men jeg har også hørt at man har gått inn med 6% for å få en mer fornuftig jordpris.

50% ekstra for tilleggsjord er også temmelig normalt har jeg hørt.

Eks: 300 kr/år i leie, 4% kapitalisering gir en pris pr da på 7.500,-

300 kr/år og 6% gir 5.000,- pr da.

50% påslag for tilleggsjord gir hhv kr 11.250,- og 7.500,-pr da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...