Gå til innhold

Sampo eller Claas til vanskelig kornblanding


Gardbruker_1

Anbefalte innlegg

Hei, har et spørsmål til forumets kornprodusenter. Holder på å starte med korn til egen kraftforproduksjon. Skal dyrke både bygg og havre i samkultur med erter, trenger å bruke dekkvekst (kløver) pga. ugras og skal krosse kornet, dvs. treske på 30-35% fuktighet. Sier seg selv at dette kan bli en utfordring og tenker å kjøpe ei treske som takler dette brukbart, er enkel å rengjøre og tåler tung og vanskelig masse. Vurderer enten sampo/MF 2045 eller Claas Dominator 130/140. (10-12 fot) Noen som har greie på disse treskene og evt. kan komme med noen gode råd, evt. andre alternativer. Takker for innspill.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1

Hei.

Hadde valgt Claas! Etter min oppfatning er Claas en meget solig og god tresker. Har selv en Dominator som jeg har treska korn med over 40% fukt med, merker det nesten ikke på maskina en gang!

Sampo har etter min mening for dårlig konstruksjon til slike ekstreme forhold.

Når det er sakt er minuset til Dominator at den er tungvin å rengjøre.

Sampoen har helt klart en fordel her. Så valget blir om du skal ha en tresker som holder, eller en som er lett og rengjøre!

 

Dette er min personlige erfaring og mening, sikkert noen som har et helt annet syn på denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1

Hei.

Er ikke helt sikker på hva du mener, risterne på Claas er \&quot\;hel ved\&quot\; ganske enkelt å komme til bakfra. Brua er i og forseg grei å gjøre ren, bunnskruver også. Det største problemet er soldene som ikke enkelt kan demonteres.

Har selv prøvd å treske erter under særdeles vanskelige forhold i oktober. Ertene blir akkurat som lim og legger seg på over alt. største problemet blei i elevatoren opp til tanken, den tetta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
For å holde risteren rene under vanskelige forhold er det lurt å legge kileremmer inne i risterne. Ta gamle remmer og kutt dem av. Tre de inn i risterne og fest dem med en skrue i bakkant av risteren. Da vil remmene danse inni risterne og pollere bunnen på risterne og daske løst agner og snerp fra hullene i risterne. Fungerer svært bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Enig i Øystein sine vurderinger. Dominatoren tåler fryktelig vanskelige forhold uten å stoppe. Sjekk imidlertid bru og sold javnlig fordi de kan tette temmelig fort og da går kornet på bakken og ikke i tanken. Bruk mye luft! Bytt ev. over fra de originale leppesolda til Agri-Broker sine GR-E-sold. (Samme typen som sitter som standard på Laverda.) De holder seg mye renere enn leppesold.

Uansett treskertype: prøv å treske littt tidlig så ikke ertene går i flatlegde. Da må du treske fryktelig mye jord for å få de med. Det er svært uheldig både for treskeren og også for bakteriefloraen i foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Traktordriver_1
Hei, Claas er i allfall solide maskiner ja. De jeg kjenner som har Claas har alltid holdt seg til Claas pågrunn av dens, slite styrke og holdbarheten på disse. Samtidig så holder de seg bra i pris også med tanke på annenhånds verdien. Man må jo også tenke på hvor langt det er til nærmeste service / forhandler også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...