Gå til innhold

Trima/ålø +2.0P/Q35 eller +3.0P/Q45 eventuelt +4.0/Q55


XT_1

Anbefalte innlegg

Vurderer og montere laster på ein Lamborghini Premium 1050 (105hk vekt ca 4000kg).

Lurer derfor litt på om noen formeninger om hvem av disse lasterene som egner seg best. I tabellen til trima/ålø er den anbefalt med +3.0P/Q45 og +4.0P/Q55.

 

Har kjørt en valtra A95 med Q45, synes denne lasteren virker stor, men mulig at det er pga dei tette vangene som paralellstag. Innbiller meg at Trimaen virker meir oversiktlig pga av andre paralellstag (ikkje kjørt traktor med trima). Ellers er vel desse lasterane omtrent identiske bortsett fra vanger med valgfri farge og en annen løsning på bolten som låser den til braketten.Går ut i fra at brakettene er dei samme?

Tenkte kanskje 2.0/Q35 vil vere en litt kortere og mindre laster, som vil vere mindre i "vegen" og meir oversiktlig ved kjøring uten bruk av laster, men er kanskje ubetydelig i forhold til 3.0/Q45? Også blir den kanskje i minste laget i og med at den er for traktor opp til 80hk og 4000kg?

Ser det blir brukt en del +2.0P på NH TLA og MF54XX Dette er jo traktorer i samme størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg ville i første omgang tro at 2+ / Q35 ble vel kort til å stå på den traktoren jeg da, men det kan godt hende det er mulig.

 

Kommer jo litt an på hva du skal bruke lasteren til og da, men ut i fra effekta det er i traktoren din ville jeg nok tru at det største alternativet er det beste.

 

At du oppfatter en Q45 som stor på en Valtra A er i grunnen ikke så merkelig, der er jo den lasteren mer enn stor nok, tror nok du får en annen opplevelse av samme lasteren på traktoren din, som jo er noe høyere.

 

Quicke-utgaven ser vel noe mer ruvende ut kanskje, ettersom den har de deksla over parallellstaga. Men jeg syns den gir lasteren et bedre utseende (detaljer). Ellers er jo forskjellene som du sier marginale mellom Quicke og Trima.

 

Hva du ender på av de to tror jeg ikke er så veldig nøye, men jeg tror nok du bør velge den største lasteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også anbefale Trima/Ålø +3/Q45 til din traktorstørrelse. Kort og godt pga at det er en større laster som tåler mer juling. Kankje har du ikke behov for det idag, men det kan fort komme.

Og da prisforskjellen ikke er så stor er det greit nok å kjøpe den største. Synes forøvrig at mange monterer for små lastere i forhold til sin traktorstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer helt an på bruksområde. Skal du laste På hengere e.l. bør du tenke stor laster, hvis ikke, velg en lettere laster, husk på framakslingen. Det er ca 25 cm forskjell i lengde mellom modellene. jeg vil anbefale +3.0.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du kommer til å få en kjempe laster.

Det er en ting du må undersøke litt omkring:

Ihvertfall Ålø leveres med både kort og lang innfesting. dvs. den bakerste delen av lasteren varierer. En Q35 med lang innfesting er nesten like lang som Q45 med kort innfesting.

Har selv den minste lasteren som er mulig på min traktor da den alltid henger på, og jeg ønsker den skal være minst mulig i veien.

Dersom du må ha lang innfesting for at en Q35 skal rekke rundt nesa, gå heller for kort Q45.

Skal du ikke leke bulldoser, holder nok en Q35 også.

Regner med at Trima er litt billigere...

Sjekk ut hva du mister og om det betyr noe for ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det meste av detaljer er vel sagt her!,men skriver litt alikevel.

trima og Q blir sveist på samme linja øvre paralell stag er forskjell,ellers er det standard m plast kopper rundt smørepunkt på Q.Videre er det forskjell på låsebolten men den siter festa med 3 skruer så de forskjellige typene kan veksles om ifra den ene til den andre-plast koppene rundt nipplene kan også trykkes på på en trima.

Jeg kjøpte trima 5 + nylig på en 150 hk mf, mest for jeg lesser mye på lastebiler det går myyye greiere jo større laster en har,må ikke klin intil bilen for å komme over karmen.

negativt med laster som lesser høyt er at lasten kommer lengre fram v kjøring tyngre belastning på framaxling, jeg hadde kjøpt 3+ eller 4+ /tilsvarende Q på din traktor.det er fantastiske lastere fremgang ifra de gode gamle bortset ifra at de siger v langtids parkering. de kan vel også fås uten paralelføring om du skal ha det billigst mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rikrig Rune. Nå er jo ikke Trima+3 så ruvende, men vil jo alikevel ta en del sikt. Merker godt forskjell når jeg tar av vår +5 som er montert på en TS115t. Synes den passer fint til traktoren, klarer enkelt å ta to storsekker med gjødsel i runballeklipe (Ålø). Faktisk også en storsekk med kraftfor. Men den skal senkes hurtig når armen hvor sekken henger er dreiet helt ut til siden. Skulle nok tatt på loddet bak..

 

Lasteren siger minimalt. På to dager med runballeklipe hevet, er den kun siget 10-15 cm i framkant av klipe og noen få cm på løftesylinder. Hadde dog en perfekstjonist til å montere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Nå begynner kanskje denne debatten å skli ut litt - men jeg tror da XT har fått både gode og velmenende råd om laster, og jeg har prøvd å bidra med mitt.

 

Når det gjelder sig på nyere lastere kan det vel ikke være så farlig så lenge de ikke siger under arbeid. Man skal jo egentlig ikke parkere lasteren i lufta, og i alle fall ikke med redskap på. Jeg er fullstendig klar over at det kan bli gjort innendørs for å få inn traktoren på litt marginalt rom, men står det noe redskap foran går det jo an å hvile lasteren på det og som regel. Og ute skal alltid lasteren i bakken, uansett!!

 

Og så klart skal lasteren av når den ikke er i bruk. Som Rune sier tar ikke det mange minutta, og spandrer du på ettgreps-kobling på slangene i tillegg er det enda lettere, ikke minst fordi det kan bli litt trykk i slangekoblingene på en laster som står \&quot\;på betongen\&quot\;. Og betong er et stikkord, parker i alle fall lasteren på et stødig underlag. Har prøvd å huke på laster der ene støttebeinet hadde sunket godt ned i en dårlig gårdsplass, det ble noen \&quot\;faen\&quot\; før den var på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Hvis lengda på lasteren er avgjørende kan man jo få Q45 med \&quot\;Extended\&quot\; fundament og, dette bygger vel lasteren bortimot 30 cm framover? Ikke sikker på om dette er likt for Trima... Syns kanskje lasterene ser litt rare ut med disse forlenga fundamenta, men det er det vel bare en som er over snittet interessert som kan henge seg opp i :)

 

Men uansett skal nok en Q45 være en passende størrelse for den traktoren som det er tenkt på her. Kommer jo litt an på hjuldimensjoner og om man skal ha kort eller lang laster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym
Er eks. en 3.0+ og en Q45 akkurat like store? Mener å ha hørt at de overlappes litt i størrelsene, uten at dette behøver å være noe annet enn rykter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Peter_Raugland_1

Jeg klarer ikke for mitt liv å finne info om Ålø sine lastere. Jeg tenker da på mål \&quot\;inne i lasteren\&quot\;, fra arm til arm der hvor motoren skal være.. Vurderer å kjøpe en brukt (trim eller quicke), men det er jo umulig å finne noe annet om disse lasterne enn hvor tungt de kan løfte 5mm over bakken....

 

Noen som vet hva innside målet på en q45 er? Eller hvor jeg finner målene til de andre lasterne til quicke?

 

mvh peter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...