Gå til innhold

Claas Dominator 68S


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen som har erfaringer med Dominator 68S eller tilsvarende fra først på 2000-tallet? Styrker/svakheter? Har det vært noe modellskifte på denne serien? Hvordan er den i sideskjevt terreng?

Vurderer å kjøpe en slik, men har ikke erfaring med Claas. Den er jo 10 år gammel... Holdbarheten er vel betydelig bedre generelt enn Sampo/MF?

Alle innspill mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Noen som har erfaringer med Dominator 68S eller tilsvarende fra først på 2000-tallet? Styrker/svakheter? Har det vært noe modellskifte på denne serien? Hvordan er den i sideskjevt terreng?

Vurderer å kjøpe en slik, men har ikke erfaring med Claas. Den er jo 10 år gammel... Holdbarheten er vel betydelig bedre generelt enn Sampo/MF?

Alle innspill mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3D-soldkassa er egentlig ikke avvatrende. Det er bare at kastebevegelsen svinges litt oppover mot bakken. Detta styres automatisk av et lodd med følere på.

Det er veldig enkelt, med en sylinder som vir litt på hengsle armene til sollkassa. Da slenger den kornet oppover mot siden. Minimalt med ekstra leamikk. Og kan kjøres uten hvis det streiker.

Claas er en svært solid tresker. Store støpte reimskiver og fjærstramming på de fleste reimene gjør att reimene holder MYE lengre enn på slike blikktreskere som Sampo og Dronningborg (med eller uten MF-dekaler på.) Men den er litt kronglete å skru på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi kjøpte en brukt 2001 mod,som vi nå kjører 4.sesong.(ca 500mål iåret)Dette er en helt ok maskin.Aldri hatt havari eller stopp.Grei kapasitet og fremkommlighet.Det er 3D på vår.mindre søl i helling.

Kan tryggt anbefale deg en 68,evt.gå opp på en 78 større kapasitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Andre erfaringer mottas med stor takk!

Synes prisen på nesten 500.000 er drøy for en 10 år gammel tresker, men jeg vant med Sampo/MF-priser. Hvordan er den til å gå i motbakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Enig i resonnenmentet med at Sampo egner seg bedre i bakkete terreng. Men hvor bratte bakker er det egentlig der du skal kjøre? Er det bare slak sidehelling ville jeg anbefalt Claas siden den har kompensasjon i soldkassa. Er det så bratt at du må kjøre opp- og ned er Sampo kanskje hakket bedre. Men, har du myrjord eller andre bløte flater? Har du problemer med at du kjører deg fast? I så fall tror jeg Sampo er suveren. Se bare på størrelsen på hjulene. En 9 fots Sampo har kanskje like store hjul som en 12-fots konkurrent, og den veier mye mindre. Jeg har sett Sampo / MF som kjører framover til de blir stående, og så klarer de som regel å rygge seg tilbake igjen selv om det står vann i hjulsporene. Både for myr og sidehelling er jo tvillinghjul en fordel, dersom det lar seg montere. Eller, selvfølgelig, bredere hjul. Men skjærebordet bør vel være 12 fot skal det bli bredt nok for tvilling mot åkerkanten. Er det plass til tvilling under stigen? Er det enkelt å bygge stigen utover?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er sidehelling jeg er redd, ikke å synke ned i myra. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver om Sampo, Oddbjørn. Jeg må kjøre opp/ned på de bratteste partiene, faktisk sliter jeg med å komme opp med Sampoen og må rygge opp enkelte steder. Er nødt til å kjøre noe fotland sidelengs og det er her problemene oppstår...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring å dele vedr. Dominator 140/150. Sterke og svake sider? Noe man må passe spesielt på?

(Prøvde å lage en ny tråd, men det funka ikke...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører dominator 150 på syvende sesongen, ca1000 da i året. For å si det enkelt ble det slutt på å sitte som på nåler og vente på neste smell når jeg kjøpte Claasen. Kjørte tidligere Sampo og Bizon. Har ikke skiftet en eneste reim enda. Har hatt en driftsstans på syv sesonger, et lager som løstnet fra en aksling på vindevariatoren. Flyter veldig bra på våt mark med 750-hjul. Kjører greit i sidehelling på 1 på 5. Med 3D-sold er det veldig lite spill, mindre i sidehelling enn ved kjøring opp og ned. Kan spinne i veldig bratte motbakker. Tresker rent og renseverket holder seg rent. Hydrostatisk framdrift er en fordel hvis en skjører mye på små stykker som jeg gjør. Det en betaler ekstra ved innkjøp tror jeg en får tilbake ved lave vedlikeholdskostnader og høy annenhåndsverdi.

Hva en skal passe på: -Noen ganger legger det seg mye boss på radiatorene så en får redusert kjøling, kost av radiatorene hver dag. -Justering av kjedestrammere og smøring av kjeder, noen kjeder har høy hastighet og krever smøring jevnlig. Jeg fikk et tips om at en bør skifte gummiforinger i soldkasseoppheng FØR de ryker, så en ikke får harde slag i soldkassen så den ryker. Ellers: vanlig service og tut og kjør :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...