Gå til innhold

Legde i åkern


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på om noen har noen tips ang legde i åkern.

 

Er relativt fersk i faget, og i år har store deler av åkern lagt seg. Har jo ikke akkurat vært det beste været og mye vind har det og vært.

 

Skal jeg prøve å redde mest mulig av det, eller skal jeg la det ligge?

Det meste la seg for over 1 mnd siden. Har tørke, men vil det være nok til å kunne redde kornet.

 

Det er Edel bygg, hvis det har noen betydning.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelle_1

Hei!

 

Lurer på om noen har noen tips ang legde i åkern.

 

Er relativt fersk i faget, og i år har store deler av åkern lagt seg. Har jo ikke akkurat vært det beste været og mye vind har det og vært.

 

Skal jeg prøve å redde mest mulig av det, eller skal jeg la det ligge?

Det meste la seg for over 1 mnd siden. Har tørke, men vil det være nok til å kunne redde kornet.

 

Det er Edel bygg, hvis det har noen betydning.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1

Hei.

 

Du må prøve å redde mest mulig! Bygg som har lakt seg så tidlig pleier å reise seg noe opp fra bakken. Blir det tørt og fint vær er dette normalt greit og treske. Dersom det blir fuktig vær er det fare for at kornet gror, havre gror fortere en bygg.

Dersom det har grodd nye skudd fra rota, eller du generelt har mye etterspiring (2 generasjoner åker) som det er mange steder i år kan du sprøyte byggåkeren med Roundup 7 deger før tresking.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelle_1

Takker for hjelpen.

 

Var ikke mye å hente på det som hadde lagt seg. Ser ut som om duene har kost seg noe aldeles sinnsykt.

 

Ble dårlig avling i forhold til i fjor, men satser på at det blir bedre neste år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...