Gå til innhold

Pløyeinnstillenger.....


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest ValtraN92_1

Var på jord demonstrasjon for 2-3 uker siden for å demonstrere innstilling av plog samt demo av Väderstad og John Deere.

Jeg stilte med 4 skjærs teigplog med vario og hydr. regulering av 1. får.

 

Eksperten mente at toppstaget skulle stå i fast hull, og at stabilisatorstagene også burde stå faste (i hvert fall i slingrehullene)

 

Jeg og andre mener at det riktige er at plogen løper så løs den bare kan bak traktoren kun begrenset av dybdehjulet og høyden på trekkstengene. Fast toppstag gjaldt vel egentlig mest før da trekkraftreguleringen satt i toppstag punktet og ikke i trekkstengene.

Mange konkurranseølyere bruker jo også kjetting i stedet for toppstag for at plogen skal gå helt løs. Innspill?Riktig?Galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på jord demonstrasjon for 2-3 uker siden for å demonstrere innstilling av plog samt demo av Väderstad og John Deere.

Jeg stilte med 4 skjærs teigplog med vario og hydr. regulering av 1. får.

 

Eksperten mente at toppstaget skulle stå i fast hull, og at stabilisatorstagene også burde stå faste (i hvert fall i slingrehullene)

 

Jeg og andre mener at det riktige er at plogen løper så løs den bare kan bak traktoren kun begrenset av dybdehjulet og høyden på trekkstengene. Fast toppstag gjaldt vel egentlig mest før da trekkraftreguleringen satt i toppstag punktet og ikke i trekkstengene.

Mange konkurranseølyere bruker jo også kjetting i stedet for toppstag for at plogen skal gå helt løs. Innspill?Riktig?Galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du har vel egentlig rett. Pløyer med toppstag i flyt selv. Men side staga fester jeg, fordi pløyer en del der det er bratt, og da vil plogen sige til ene sida før jeg får satt den ned. Da blir det mer og mer sving i starten. Plogen søker jo seg rett bak traktoren etter en stund, dersom plogen er rett stilt inn. Men har ikke noe å si for pløyeresultatet å kjøre med dem fast.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Mener bestemt att man bør bruke fast toppstag i fast hull. Det gir nøyaktigere regulering selv om følingen sitter i trekkstengene. Om du regulerer riktig får du også mye mindre belastning på dybdehjulet og dermed mer vekt over på traktoren. Nå har jo de fleste så stor traktor at trekkraft ikke er noe problem, men ville tro det a mindre dieselforbruk også. Stabilisatorstagene skal være løse, slik at plogen går fritt. Det er beitingen som skal styre plogen i den rettningen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ta en titt her så får dere svar på det meste:

http://fulltekst.bibsys.no/hihm/oppdragsrapport/2009/04/opprapp04_2009.pdf

 

Jeg foretrekker å bruke det avlange hullet på plogen til toppstaget. Da følger plogen terrenget bedre. Har en 4-skjærs og en 3-skjærs vendeplog. Samtidig bruker jeg også det avlange hullet på støttestagene. (Det er ikke alle traktorer som har dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

\&quot\;Jeg og andre mener at det riktige er at plogen løper så løs den bare kan bak traktoren kun begrenset av dybdehjulet og høyden på trekkstengene. Fast toppstag gjaldt vel egentlig mest før da trekkraftreguleringen satt i toppstag punktet og ikke i trekkstengene\&quot\;

 

Jeg har lært akkurat det samme som deg ValtraN92, og jeg gjør det sånn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.A.N_1
Jeg kjører med 3x14 kvernelands vendeplog, og jeg bruker det avlange hullet til toppstaget. Når dette hullet benyttes lar jeg hydraulikken stå i posisjon, dvs at jeg ikke bruker dybdereguleringen. Grunnen til dette er at når den vil løfte hvis det begynner å gå tungt så løfter den plogen kun i forkant, Dette krever naturligvis at en har en traktor av en viss størrelse. Ett annet tips jeg har lært meg er at når en skal sette i plogen lar jeg bakhjulet(fårhjulet) stå så vidt innpå kanten av fåra så når jeg slipper plogen ned og kjører frem vil en slippe at fåra svinger i enden. Når jeg kommer i andre enden av fåra svinger jeg i fra pløgsla i det jeg løfter plogen, da unngår jeg at torvene detter tilbake.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Enig i at man har traktoren litt på skrå inn mot ferdig pløyd område slik at når bakhjulet står nede i fåra så får plogen en rett start- rette fårer. Det er også lurt å starte med full dybdesøk på trekkstengene for å komme til rett dybde fort nok ned (Valtraen har en egen knapp for flyt på 3punkt, går opp til innstilt dybde når knappen slippes igjen). Dette er også lurt når traktoren klatrer opp av fåra i enden, la plogen gå dypere enn vanlig når traktoren går opp på \&quot\;land\&quot\;.

Jeg er ingen ekspert, men streber etter å pløye fint....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge_1
Pløyer med 3x14\&quot\; kverneland vendeplog.Kjører altid med toppstaget i avlangt hull. Forholdsvis fri vandring på stabilisatorstagene også. Når plogen er riktig innstilt skal plogen gå rett i høyde og side, må du bruke toppstaget er du enten ute og kjører med innstillinger eller pløyetidspunkt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Å låse plogen med stabilisatorstag er juks ja. Et tjuvtriks en må ty til når traktor og plog ikke er tilpasset hverandre det (for stor sporvidde hovedsaklig. Eneste er litt begrensning så trekkstengene ikke tar i hjulene.

Og er plogen først utstyrt med et langt hull så er det jo for at det kan brukes, men en får jo ikke utnyttet hydraulikken til vektoverføring til traktoren. Men kjære, en 120-150 hk traktor me 4wd tar da med seg en 3-, noen ganger 4- skjærsplog uten nevneverdige problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg har kjørt mye med en Kverneland ES 5-skjærs vendeplog på en John Deere 6420S, og det går fint som bare det, men må ha en steinsvans i lasteren for å holde fronten nede på vendeteigene, samt ta det veldig rolig etter veien. Men poenget er at traktoren håndterer plogen greit, og trekk-krafta er ikke noe problem. Det er heller langt i fra flatt der jeg har kjørt, så etter min mening er begrensninga hva traktoren klarer å løfte og håndtere, ikke terrenget - i alle fall grovt sett. Har dessuten hørt flere si at tilsvarende

Överum er lettere å løfte enn Kverneland, men det er altså basert på løse rykter :)

 

Jeg kjører og med toppstaget i det lange hullet, da har jeg i alle fall litt vandring, sjøl om plogen er lang og en må jukse litt med høyden på trekkstengene over skarpe kuler og brå søkk. Pløyedybda blir nok ikke helt stabil akkurat da, men så lenge det ser pent ut i overflata så godtar jeg det.

 

Må nok innrømme at jeg kjører med plogen i de avlange hulla i støttestengene, men min \&quot\;unnskylding\&quot\; for det er at hvis jeg ikke gjør det slenger plogen fælt under vendig og i sidehellinger. Har fulgt en del med på det, og plogen går klin rett etter traktoren når den går i fåra, så da blir den overhode ikke styrt av trekkstengene. Så hvis du klarer å stille inn plogen rett skal det ikke være noe problem å ha litt \&quot\;slengbegrensning\&quot\; på vendeteigene, problemet er, som andre her sier, hvis du bruker støttestaga til å få plogen rett bak traktoren. Da er det på tide å finne fram kombinasjonsnøkkelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Stabilasatorstag i avlangt hull er bra for å få låst plogen mot sidesleng, ja. Det beste tror jeg nok er Walterscheid sine stabilisatorstag, låst i løftet posisjon og løse i senket posisjon. En kraftig sak, jeg skulle bare ønske jeg hadde det på pløyetraktoren... Jeg får se om det blir en investering eller ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Til Vegard \&quot\;Pløyedybda blir nok ikke helt stabil akkurat da, men så lenge det ser pent ut i overflata så godtar jeg det.\&quot\;

 

Er ikke meninga med å pløye, å få vendt jorda slik at den mest næringsrike jorda såes i? Da bryr jeg meg mer om god vending enn pen pløying i ulent terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjb_1

Er det nokon som kan gje eit godt råd til ein amatør?

Eg har veldig varierande jordsmonn. På laus og middels pakka jord går alt bra. Men der jorda er svært hard vil plogen koma opp. Kva skal eg gjera for å få plogen til å gå på nokolunde jamn djubde? Innstilling på traktor eller plog? Med 100 hk Valtra Mezzo 6400 framfor ein 3-skjærs plog er det uansett nok av krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.A.N_1
Sørg for å ha gode spisser og skjær. I tillegg er det viktig at toppstaget er montert høyt på traktoren og lavt på plogen. Hvis toppstaget er for bratt i mot traktoren vil det virke som ei vektstang å løfte plogen ved motstand i bakken. Her må det selvsagt være så du får løftet høyt nok. Toppstaget må ikke helle i fra traktoren. Bruk fast hull til toppstaget, og ikke det avlange.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
vis du har autocontrol, kan ein gjere litt der og. vis du set brytaren på djupnekontrollen på 1, vil det føre til at det skal meir til før hydraulikken justerar djupna enn f.eks. vis brytaren står på maks kjenslegheit, som er 5.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest goytil_1
Hvis du har for bratt vinkel på toppstaget så vil det gjøre at plogen løftes ved for mye motstand. Du bør ha toppstaget nesten vannrett, men alike vel litt høyere på plogen enn på traktoren når du pløyer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Anders Brynildsen

Jeg pløyer men den JD 6300 med 600-hjul bak og 480 framme.  Innvandig avstand mellom dekkene er henholdsvis 138 cm og 146 cm.(Kunne muligens vært 4 -8 cm til framme.)  Plogen er en gammel men ok Kverneland 3 x 14 vendpl. med kropp 3 uten avlangt hull i tårnet.  Jeg måtte flytte braketten for den hydr. sidereg. slik at jeg får smal nok framere får. Jeg bruker kjetting i stedet for toppstag og plogen går utrolig lett og pent.  Fast toppstag stjeler masse krefter.  Kjetting anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...