NRF Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Jeg kjøpte ny laster, en trima 2+p i april 2008. Den har bestandig siget litt. Jeg målte for noen dager siden, og det er jo ganske kalt på denne tiden, så oljen skulle jo være tykk, men lasteren seig 17 cm på et døgn for det, uten skuffe eller noe på. Dette er vell ikke bra? Hvor mye kan jeg forvente meg at den siger? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dag_1 Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Viss hydr.sentralen også var ny, så må du reklamere på den. Du skal ikkje klare å sjå med auga at den sig noko på eit døgn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 kan ikke være noe annet en sentralen slik du beskriver det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest maxxum_1 Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 hei. jeg kjøpte stoll laster å den seig ca 50 cm over natta, ringte de jeg hadde kjøpt den av å fikk til svar at det var normalt, hvis den seig fra topp til bunns i løpet av ei natt så kunne de se på det men fikk beskjed om å kjøre med den som den var.men etter et års tid så slutta den. så tror pakkningene må gå seg til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 6470_1 Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Hvis den ikke siger når kranen over sentralen er stengt har du jo utelukket att det lekker foran kranen,så feilen må da finnes bak kranen:Altså fra kranen,sentralen og bakover inn i kroppen. Ser du oljesøl på bakken etter den har stått en stund?I såfall skulle det være mulig og lokalisere feilen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 jeg kjøpte ny mf med 5+ laster,selgern opplyste før kontrakt signering at lastern seig ved langtidsparkering! At de seig oppdaget en av de første kundene på disse lasterne,mitt eik senter bytta en haug med deler der men den seig endog,v henvendelse tilfabrikk fikk de til svar \"\;at slik skulle det være\"\;,jeg har selv snakket med trima folk å fått forklart at den siger for å smøre pakninger??. Den siger ikke mye men paarkerer sjelden med lastern over noe,har også et godt brukt 1620 apperat som sitter på 3je traktorn det siger ikke en mm!. den låse krana skal en vist vri på avåtil eller kan den sette seg forgodt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KR_1 Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Siger den ikke når krana før sentralen er stengt, betyr det at sentralen slipper olja igjennom. Du har slik du beskriver det sansyligvis funnet feilen! 17 cm uten belastning er uansett mye - burde ikke godta det syns jeg da... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jonas_1 Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Det er toleranser for hvor mye den kan sige pr tidsenhet. 17 cm på et døgn er nok godt innenfor toleransen. Jeg ser ikke dette som noe problem heller. Du skal jo aldri parkere med lasteren over noe. Hvis man har mistanke om en intern lekkasje i sylindrene, vil som regel denne vises best når lasteren er ubelastet. Ofte så kan man se at lasteren ikke siger når man har godt med vekt i den. Det er fordi at trykket i sylindrene blir høyere, og pakningene \"\;blåses\"\; ut og tetter bedre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest NGK_1 Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Er vist normalt at lastaren sig når traktoren står i ro. Produsentane begynte å bruke \"\;leppe\"\;pakningar i sylinderane fordi dei skal tåle høgare trykk/belastning, men har denne bivirkningen. Dette skal gå seg til litt med tiden, men ellers skal vel egentle lastaren stå trykkt nede på marka når ein forlet traktoren for dagen, så bør jo ikkje vere noko problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 hei! spretter lasteren opp når du starter?? det gjør min laster... og det er fordi at jeg har elektrisk styrt lastdemper (vippebryter på spaken) quick q45 laster. og det er visst normalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Er det egentlig noe hydraulikk som ikke siger noe over lengre tid. Har hatt flere traktorer og gravemaskiner men det det er alltid noe sig på alt over tid. spørsmålet er vel heller hvor mye sig over en viss tid som kan aksepteres. Var en entr. her en dag med cat307 gravemaskin som han parkerte med skuffa ca 1meter over bakken, i løpet av 5 min var den nede. dette er selvsagt altfor mye på kort tid. Det er vel en grunn for at det finnes antisigeventiler, selv på nytt utstyr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Har en Trima 340. Den seig på skuffa(tilten) fra vannrett posisjon og helt ned iløpet av ei natt. Bytta den ene sylinderen og det ble litt bedre. Nå, ett år etter siger den fortsatt, men ikke så mye at det gjør noe. Passer bare på å ikke parkere den rett over noe, over lang tid. Kjører en ny cat322D og den seig på skuffa og stikka(tilsammen) ca 5-10 cm i minuttet. Dette var vist helt normalt uten antisigeventil. Fått påmontert ventiler på begge nå og nå er det bare skuffesylinderen som siger. Har klaga på siget til den. PON skal komme og måle siget, og er det innenfor toleransen kunne de ikke gjøre noe. Dvs. at hydraulikk skal kunne, iflg. PON, sige med antisigeventil også.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Prøv å steng kranen på lastdemperen å se om den siger da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Strander_1 Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Kjøpte ny Valtra med fabrikksny Ålø laster i 2005. Reklamerte etter kort tid på lasteren som jeg mente ikke skulle sige så mye på kort tid. Servicemann var inne og kontrollerte og fant at alt var innenfor toleransene. Da var det bare å slå seg til ro... Har snakket med Ålø Norge også, men de sier at det er \"\;normalt\"\;. De innrømmet også at Bergsjø/Trima 1320-1620 osv var kjent for å holde tett, men de helt nye skal altså kunne sige en god del før det blir et tema med reklamasjon. Så tipset er: Bruk en gammel Trima 1320 hvis du skal stå i skuffa og male låven... det var nemlig slik importøren begynte å få klager på tetthet i lasterne ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Tommelfingerregelen hos ÅLÖ/Trima er 0,5mm siging på stempelstanga i minuttet med en tom skuffe på lasteren. 0,5 mm i minuttet er 30 mm i timen, og det er mer enn de gamle lasterne gjorde. Men det er dessverre ikke noe å gjøre ved. De som etterlyser antisigeventiler: Det går ikke an å bruke på løft/senk, for da mister du flytestillingen. Samme med et hydraulisk toppstag: setter du på antisig så blir flytestillingen borte. Presisjonen på tilten vil også bli dårligere når du skal senke noe sakte på plass med tilten, den vil nemlig begynne å bevege seg med et lite rykk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Oddbjørn: Nå er ikkje jeg noen ekspert på hydraulikk, men på graveren min så er det montert antisigeventil på bommen. Og på den har jeg flytefunksjon. Og den beveger seg heller ikke med noe rykk som du sier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Jobbet tidligere som landbruksmekaniker hos A-K maskiner og der fikk vi et lekk.skjema over hvor mye lasterene kunne sige på tilt og løft. På laster Trima +2.0-3.0/Ålø Q35-45 så mener jeg at det var ca. 0.5 mm i minuttet på løft og tilt med 100Bar trykk og driftsvarm olje. Hadde du demper så måtte du legge til 0.5, 3dje+0.5, 4de + 0.5. Det endte opp med at det ble ganske mye det kunne sige tilslutt. Laster med demper = 60 mm i timen på løft. laster med 3dje og redskapslås = 90 mm i timen på tilt. Og dette skulle måles med 100 Bar trykk i kretsen og med lastdemper AV. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Øyvind: Jeg vet at det er fullt mulig å bygge både flytestilling og antisigeventil, men da må antisigeventilen kobles forbi eller kobles ut, enten mekanisk, elektrisk eller med servotrykk. En tradisjonell antisigeventil som du kan skru rett på et toppstag virker omtrent som et relè. Du må ha trykk på løfteporten før senkeporten åpner seg og motsatt. Prøv det på et toppstag med et baktungt redskap så skal du se at det er mye mer følsomt på senkingen uten antisigeventilen. Ellers var det \"\;godt\"\; å se at Robert fra AK Maskin bekreftet mine opplysninger fra ÅLÖ...!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Robert Solaas: Hvor mye vekt må du ha i skuffa på lastern forr å ha et trykk på 100Bar på stempel sida av sylinderen?? Jeg tipper det er ganske mye. Øyvind: Regner med det er en 323D du kjører.. På denne er det faktisk Antisigventilene, eller slanebruddsventilen som det også kalles, som styrer senkinga av bommen når Bomflyt funksjonen er aktivert. Tviler sterkt på at skuffesylinderen skal sige så mye som du sier,hørtes mye ut med 10-15cm ja. Er dette målt på selve sylinderen eller er det målt på bevegelsen av skuffa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 Ole H: Nei, det er en M322D. Det var målt på stempelet selvsagt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Hehe..oki, det var hjulmaskin ja, skjønner litt mere da. Matrialhanterer eller? Er uansett for mye sig på sylindern. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Jeg har ålø Q 45 08 mod som siger fra topp til bakke på under 48 timer uten skuffe. Under transport etter vei går laster opp, må senkes i fart, dette skal vist ha med lastdemper å gjøre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.