Gå til innhold

laster som siger


NRF

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte ny laster, en trima 2+p i april 2008.

Den har bestandig siget litt.

Jeg målte for noen dager siden, og det er jo ganske kalt på denne tiden, så oljen skulle jo være tykk, men lasteren seig 17 cm på et døgn for det, uten skuffe eller noe på.

 

Dette er vell ikke bra?

Hvor mye kan jeg forvente meg at den siger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maxxum_1
hei. jeg kjøpte stoll laster å den seig ca 50 cm over natta, ringte de jeg hadde kjøpt den av å fikk til svar at det var normalt, hvis den seig fra topp til bunns i løpet av ei natt så kunne de se på det men fikk beskjed om å kjøre med den som den var.men etter et års tid så slutta den. så tror pakkningene må gå seg til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ikke siger når kranen over sentralen er stengt har du jo utelukket att det lekker foran kranen,så feilen må da finnes bak kranen:Altså fra kranen,sentralen og bakover inn i kroppen.

Ser du oljesøl på bakken etter den har stått en stund?I såfall skulle det være mulig og lokalisere feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte ny mf med 5+ laster,selgern opplyste før kontrakt signering at lastern seig ved langtidsparkering!

At de seig oppdaget en av de første kundene på disse lasterne,mitt eik senter bytta en haug med deler der men den seig endog,v henvendelse tilfabrikk fikk de til svar \&quot\;at slik skulle det være\&quot\;,jeg har selv snakket med trima folk å fått forklart at den siger for å smøre pakninger??.

Den siger ikke mye men paarkerer sjelden med lastern over noe,har også et godt brukt 1620 apperat som sitter på 3je traktorn det siger ikke en mm!.

den låse krana skal en vist vri på avåtil eller kan den sette seg forgodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siger den ikke når krana før sentralen er stengt, betyr det at sentralen slipper olja igjennom. Du har slik du beskriver det sansyligvis funnet feilen!

 

17 cm uten belastning er uansett mye - burde ikke godta det syns jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er toleranser for hvor mye den kan sige pr tidsenhet. 17 cm på et døgn er nok godt innenfor toleransen. Jeg ser ikke dette som noe problem heller. Du skal jo aldri parkere med lasteren over noe.

 

Hvis man har mistanke om en intern lekkasje i sylindrene, vil som regel denne vises best når lasteren er ubelastet. Ofte så kan man se at lasteren ikke siger når man har godt med vekt i den. Det er fordi at trykket i sylindrene blir høyere, og pakningene \&quot\;blåses\&quot\; ut og tetter bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vist normalt at lastaren sig når traktoren står i ro. Produsentane begynte å bruke \&quot\;leppe\&quot\;pakningar i sylinderane fordi dei skal tåle høgare trykk/belastning, men har denne bivirkningen. Dette skal gå seg til litt med tiden, men ellers skal vel egentle lastaren stå trykkt nede på marka når ein forlet traktoren for dagen, så bør jo ikkje vere noko problem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

spretter lasteren opp når du starter?? det gjør min laster... og det er fordi at jeg har elektrisk styrt lastdemper (vippebryter på spaken)

quick q45 laster.

og det er visst normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noe hydraulikk som ikke siger noe over lengre tid. Har hatt flere traktorer og gravemaskiner men det det er alltid noe sig på alt over tid. spørsmålet er vel heller hvor mye sig over en viss tid som kan aksepteres.

Var en entr. her en dag med cat307 gravemaskin som han parkerte med skuffa ca 1meter over bakken, i løpet av 5 min var den nede.

dette er selvsagt altfor mye på kort tid.

Det er vel en grunn for at det finnes antisigeventiler, selv på nytt utstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Trima 340. Den seig på skuffa(tilten) fra vannrett posisjon og helt ned iløpet av ei natt. Bytta den ene sylinderen og det ble litt bedre. Nå, ett år etter siger den fortsatt, men ikke så mye at det gjør noe. Passer bare på å ikke parkere den rett over noe, over lang tid.

Kjører en ny cat322D og den seig på skuffa og stikka(tilsammen) ca 5-10 cm i minuttet. Dette var vist helt normalt uten antisigeventil. Fått påmontert ventiler på begge nå og nå er det bare skuffesylinderen som siger. Har klaga på siget til den. PON skal komme og måle siget, og er det innenfor toleransen kunne de ikke gjøre noe. Dvs. at hydraulikk skal kunne, iflg. PON, sige med antisigeventil også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strander_1
Kjøpte ny Valtra med fabrikksny Ålø laster i 2005. Reklamerte etter kort tid på lasteren som jeg mente ikke skulle sige så mye på kort tid. Servicemann var inne og kontrollerte og fant at alt var innenfor toleransene. Da var det bare å slå seg til ro... Har snakket med Ålø Norge også, men de sier at det er \&quot\;normalt\&quot\;. De innrømmet også at Bergsjø/Trima 1320-1620 osv var kjent for å holde tett, men de helt nye skal altså kunne sige en god del før det blir et tema med reklamasjon. Så tipset er: Bruk en gammel Trima 1320 hvis du skal stå i skuffa og male låven... det var nemlig slik importøren begynte å få klager på tetthet i lasterne !
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Oddbjørn_1

Tommelfingerregelen hos ÅLÖ/Trima er 0,5mm siging på stempelstanga i minuttet med en tom skuffe på lasteren. 0,5 mm i minuttet er 30 mm i timen, og det er mer enn de gamle lasterne gjorde.

Men det er dessverre ikke noe å gjøre ved.

 

De som etterlyser antisigeventiler: Det går ikke an å bruke på løft/senk, for da mister du flytestillingen. Samme med et hydraulisk toppstag: setter du på antisig så blir flytestillingen borte.

Presisjonen på tilten vil også bli dårligere når du skal senke noe sakte på plass med tilten, den vil nemlig begynne å bevege seg med et lite rykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn: Nå er ikkje jeg noen ekspert på hydraulikk, men på graveren min så er det montert antisigeventil på bommen. Og på den har jeg flytefunksjon. Og den beveger seg heller ikke med noe rykk som du sier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet tidligere som landbruksmekaniker hos A-K maskiner og der fikk vi et lekk.skjema over hvor mye lasterene kunne sige på tilt og løft.

På laster Trima +2.0-3.0/Ålø Q35-45 så mener jeg at det var ca. 0.5 mm i minuttet på løft og tilt med 100Bar trykk og driftsvarm olje. Hadde du demper så måtte du legge til 0.5, 3dje+0.5, 4de + 0.5. Det endte opp med at det ble ganske mye det kunne sige tilslutt.

Laster med demper = 60 mm i timen på løft. laster med 3dje og redskapslås = 90 mm i timen på tilt.

Og dette skulle måles med 100 Bar trykk i kretsen og med lastdemper AV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Øyvind: Jeg vet at det er fullt mulig å bygge både flytestilling og antisigeventil, men da må antisigeventilen kobles forbi eller kobles ut, enten mekanisk, elektrisk eller med servotrykk. En tradisjonell antisigeventil som du kan skru rett på et toppstag virker omtrent som et relè. Du må ha trykk på løfteporten før senkeporten åpner seg og motsatt. Prøv det på et toppstag med et baktungt redskap så skal du se at det er mye mer følsomt på senkingen uten antisigeventilen. Ellers var det \&quot\;godt\&quot\; å se at Robert fra AK Maskin bekreftet mine opplysninger fra ÅLÖ...!!!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonym

Robert Solaas: Hvor mye vekt må du ha i skuffa på lastern forr å ha et trykk på 100Bar på

stempel sida av sylinderen??

Jeg tipper det er ganske mye.

 

Øyvind:

Regner med det er en 323D du kjører.. På denne er det faktisk Antisigventilene, eller slanebruddsventilen som det også kalles, som styrer senkinga av bommen når Bomflyt funksjonen

er aktivert.

Tviler sterkt på at skuffesylinderen skal sige så mye som du sier,hørtes mye ut med 10-15cm ja.

Er dette målt på selve sylinderen eller er det målt på bevegelsen av skuffa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hehe..oki, det var hjulmaskin ja, skjønner litt mere da. Matrialhanterer eller?

Er uansett for mye sig på sylindern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har ålø Q 45 08 mod som siger fra topp til bakke på under 48 timer uten skuffe.

Under transport etter vei går laster opp, må senkes i fart, dette skal vist ha med lastdemper å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...