Gå til innhold

Henger til rundball?


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal handle vanlig stor traktorhenger for å frakte rundball(gressball).

Skal bruke den til å frakte ved og grus også, men det blir mest til rundball.

Hvilken størrelse vil dere anbefale?

Den må være stor nok til at ballene går innenfor karmene da jeg vil ha karmene på hele tiden. Regner med å frakte 10 rundballer pr. lass. 6 i bunn og 4 på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal handle vanlig stor traktorhenger for å frakte rundball(gressball).

Skal bruke den til å frakte ved og grus også, men det blir mest til rundball.

Hvilken størrelse vil dere anbefale?

Den må være stor nok til at ballene går innenfor karmene da jeg vil ha karmene på hele tiden. Regner med å frakte 10 rundballer pr. lass. 6 i bunn og 4 på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1
Ihvertfall viktig å ha så brei henger som mulig når du skal kjøre med karmene på. Erfaringsmessig så blir det litt trangt uansett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det du skriver kan jeg anbefale Orkel TT130 med hydraulisk baklem. Da kan du kjøre 8 bunter i bunn. Eller TX 130. Meget alsidig henger til all bruk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
For å laste rundballer på hengeren uten å ta hull på plasten hvilket \&quot\;system\&quot\; er best? Er vel både rette og buede rundballklyper i handelen. Hvilket merke er best?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orkel TT 130 anbefales av meg også, men det er bare å glemme det å ha karmene på. Det kan gå, men det kan etterhvert gå hardt utover karmene da bredden på ballene er minimum 1,20. John Deere ballene er smalest med minimumsmål på 1,17.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at hengeren er brei. (2,5m) hvis ein skal ha på karmene. Rundballegrind er også eit alternativ, men det er uaktuelt for deg ser jeg.

Rundballeklyper kan jeg anbefale dalen og ålø sin. (Har begge) Mange klyper på markedet. Noen bra, noen er mindre bra pga. godset i stålet er mykt. Anbefaler buede armer.

Har du sett på ålø flexibal?

Den kan være eit alternativ for deg \&quot\;Olepetter\&quot\;, da den er fin til å hente/legge på plass rundballer. Ikke så bra til å stable stående, men fin til å hente rundballer fra hengeren da du løfter opp rundballen og ikke rundt den som ei klype. Meir skånsom mot plasten er den og, når du skal hente rundballer fra hengeren.

Link til flexibal: http://www2.trima.nu/no/Plus/RedskapPlus.ept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jan_Helge_1

Vil en rundballegrind til Orkel T100 gjøre slik at man har plass til 14 ball? 8 nede og 6 oppe?

Selges disse ennå?

Jeg har sett på Orkel sin hjemmeside og kunne ikke finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pap_1
Hvis du senker ned automatlemmen skal det gå å sette rundballgrinda på hengeren men men du bør ha en henger som er 4,5 m lang i kassa hvis du skal stable 8 baller i botn av den.På en henger som er 4 m får du 6 baller i botn.En annen ting er vekt på lasset.Hvis en rundball veier mellom 700-800 kg vil du ha ei lassvekt mellom 9,8 til 11,2 tonn hvis du planlegger å laste 14 rundballer på hengeren og en orkel 90 har vel bare 9 tonn ? lovlig lasteevne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jensen_1

Har Orkel T90 med rundballegrind. Mi erfaring er at med fullt rundballelass( 8 i botn og 6 oppå ) så blir det lite vekt på kroken.

Når eg får opp farten styrer hengaren noko veldig!

Lesser no 8 i botnen og 4 oppå, og har kontrollen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Helge_1

Takk for svar :-)

 

Jo stort sett kjører jeg med enkel rad oppe. Vil vel egentlig fortsette med det tror jeg, men får uansett med 3 baller mer på hvert lass og det holder bra. Jeg har ikke så langt å kjøre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...