Jump to content

Veltevinkel MF/Sampo


Guest

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en relativt ny MF2035 med 600-hjul. Jeg føler at den er mye mindre stabil i sidehelling enn min forrige Sampo 2020. Jeg har fylt i mer luft for å slippe så mye "gynging". Sampoen kjørte jeg med "over alt", dog ikke med full korntank. Har aldri vært tendens til å velte.

Jeg er nødt til å kjøre en del fotland m.m. i sidehelling. Den nye har jo motoren på toppen, jeg sitter høyere og det føles "skummelt". Noen som har erfaring med slik problemstilling? Jeg kan ikke montere tvilling da skjærebordet kun er 3100.

Noen som vet hvordan 2045 er i forhold?

Jeg har spurt mitt lokale Eik-senter om veltevinkel, men de kan ikke hjelpe meg. Så vidt jeg vet er 2020 oppgitt til 37 grader, det samme som Fiat 680...

Er takknemlig for svar!

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Hei!

 

Jeg har en relativt ny MF2035 med 600-hjul. Jeg føler at den er mye mindre stabil i sidehelling enn min forrige Sampo 2020. Jeg har fylt i mer luft for å slippe så mye \&quot\;gynging\&quot\;. Sampoen kjørte jeg med \&quot\;over alt\&quot\;, dog ikke med full korntank. Har aldri vært tendens til å velte.

Jeg er nødt til å kjøre en del fotland m.m. i sidehelling. Den nye har jo motoren på toppen, jeg sitter høyere og det føles \&quot\;skummelt\&quot\;. Noen som har erfaring med slik problemstilling? Jeg kan ikke montere tvilling da skjærebordet kun er 3100.

Noen som vet hvordan 2045 er i forhold?

Jeg har spurt mitt lokale Eik-senter om veltevinkel, men de kan ikke hjelpe meg. Så vidt jeg vet er 2020 oppgitt til 37 grader, det samme som Fiat 680...

Er takknemlig for svar!

Link to comment
Share on other sites

Guest øystein_1

Hei.

 

Har foreløbig ingen erfaring med dette, men det står en 2045 i vognskjulet og venter på skuren. Som du skriver er det en mulighet å fylle mere luft i hjula ved mye skråkjøring. 2035 er en god del tyngre en 2020, og 600 hjul har mye gummi som fjører.

Har tidliger kjørt med en Claas Dominator 38, denne føltes velgig høy og lite stabil så jeg håpa dette skulle bli bedre. Ser fram til å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Ingen andre som har innspill?

Noen som kan anbefale en liten/middels tresker som er stabil i helling i prisklasse +/- 400.000,-

Link to comment
Share on other sites

Guest Henke_1

Tipper du kan få importert en 1.generasjons JD hillmaster for den prisen. Bare kaster ut et forslag her..

www.agriaffaires.com

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Alle forslag mottas med takk!

 

Henke: Har ikke kunnskap om JD tresker, men det er vel generelt bra? Vet du når 1. generasjon av denne Hillmasteren ble produsert?

 

Noen som har erfaring med tvillinghjul for å bedre sidestabilitet. Hvordan blir da framkommeligheten i motbakker på lett jord der jeg har noe dårlig grep med vanlige hjul?

Link to comment
Share on other sites

Guest øystein_1

Hei.

Nå har jeg vært på jordet med 2045. Førsteintrykket er at den er mer stabil en gamle dominatoren. Når det gjelder dekk har min 520/70-34.

Den er også utstyrt med 4WD, bredden på felgen er jeg usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Guest Henke_1
Jeg er ikke sikker på når 1.generasjon ble produsert, men jeg satt forleden dag og sjekka priser på brukte bakketreskere nemlig på agriaffaires. Ut ifra det jeg kunne se så kan også en 2.generasjons Hillmaster gå for 3-500 000 kroner. Dette er jo treskere produsert på 90-tallet så de er ikke på noen måte urgamle ende. Har såvidt kjørt en 2054 Hillmaster og det er veldig behagelige maskiner. Største ankepunktet må være at de kjører med samme motoreffekt på tilsvarende treskere med og uten hillmastersystemet, noe som tilsier at Hillmasteren mister noe kapasitet. Det er jo ikke helt gratis å kontinuerligjekke opp og ned en tresker i alle himmelretninger..
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...