Jump to content

Korn og redusert jordarbeiding tips og råd?


Guest

Recommended Posts

Har planer om å ta over jorda fra og med neste år. Gården står med et oppegående silo og tørkeanlegg til korn, og det er da detta som ligger nærmest tankene å prøve å få til. Men.

Da min far ga opp for 7-8 år siden, blei alt av redskap solgt. (naturlig nok). Så redskapsinvesteringer er ikke til å komme unna. Gården er ikke på mer enn ca 200 mål med dyrka, med siltig leirjord. Direktesåmaskin er selvfølgelig forlokkende, men en drøy investering for en nyoppstarta. Pløying er noe jeg helst vil slippe, da dette vel er det dyraste du kan drive med av jordbearbeiding. Hører mye snakk om diverse løsninger med gåsefotharver, og kombimaskiner, grubb, spakniv osv osv. men vil veldig gjerne ha noen utenforstående synspunkter på dette. Traktoren på gården er 170 hk 2000 mod. Case, med 650 hjul. Hva kan være en fornuftig løsning til jorbearbeiding? Kan det forsvares å drive korn på et så "lite" areal? Og er det f.eks. andre ting som kan være vel så verdt å tenke på for dette arealet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Har planer om å ta over jorda fra og med neste år. Gården står med et oppegående silo og tørkeanlegg til korn, og det er da detta som ligger nærmest tankene å prøve å få til. Men.

Da min far ga opp for 7-8 år siden, blei alt av redskap solgt. (naturlig nok). Så redskapsinvesteringer er ikke til å komme unna. Gården er ikke på mer enn ca 200 mål med dyrka, med siltig leirjord. Direktesåmaskin er selvfølgelig forlokkende, men en drøy investering for en nyoppstarta. Pløying er noe jeg helst vil slippe, da dette vel er det dyraste du kan drive med av jordbearbeiding. Hører mye snakk om diverse løsninger med gåsefotharver, og kombimaskiner, grubb, spakniv osv osv. men vil veldig gjerne ha noen utenforstående synspunkter på dette. Traktoren på gården er 170 hk 2000 mod. Case, med 650 hjul. Hva kan være en fornuftig løsning til jorbearbeiding? Kan det forsvares å drive korn på et så \&quot\;lite\&quot\; areal? Og er det f.eks. andre ting som kan være vel så verdt å tenke på for dette arealet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Peter_Raugland_1

Hvor mye kan du om jord og planter? Jeg står selv i samme situasjon som deg og prøver å lese alt jeg kan komme over rundt planteavl, jordstruktur, jordinnhold, jordforbedring, etC! Når du begynner å få en mening om hvordan du skal gjøre det med vekstskifte, jordbearbeiding, etc, så vil utstyret gi seg selv.

 

Men for guds skyld, vær litt økologisk og ikke pløy!

 

Pe.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Økologisk å ikke pløye? Noen som har hørt om kveke? eller andre rotugras? Prøv gjerne pløyefritt for min del, men da må du sprøyte med glyfosat. En god brukt kverneland plog til noen tusenlapper fikser både jordarbeid og kvekekontroll bedre, og ikke minst billigere enn noe annet. Mitt tips hvis du er nybegynner, er å starte med å lære deg å pløye, så kan du prøve andre metoder senere. Dessuten er spesialisert utstyr til redusert bearbeiding dyrt på bruktbørsen i forhold til tradisjonelt., og med 200dekar er brukt det eneste du vurderer hvis økonomi er inne i bildet.
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Uten plog, må du bruke åkersprøyta intens! Kjører selv pløyeløst bortsett fra høsthvete, men sprøyta blir da ekstemt viktig. Du sier \&quot\;siltig leire\&quot\;. Spørsmålet blir da hvor stiv er den leira? Siltjord kan med fordel vårpløyes. Er det mye leire er vårpløying mye vanskeligere. Må ha mye is i magen og treffe godt på tidspunktet og så komme meget raskt med annen jordbearbeiding etter pløyinga.

Høstpløying er en mulighet, men for all del: ikke på siltjord og på erosjonsklasse 3 og 4 uansett jordart!

De fleste stubkultivatorene gir omtrent samme avling i et pløyeløst system. Forskjellen blir pris og kapasitet på utstyret. Husk også potensielle vedlikeholdskostnader. Enkelte spaknivharver har uhyggelig store vedlikeholdskostnader.

Glem ønsket om direktesåmaskin. Direktesåing gir ikke avling i Norge. Har selv kjørt tusenvis av mål med direktesåmaskin. Avlingen kommer etter fornuftig jordbearbeiding, med eller uten plog.

Men ikke med såing rett i stubben.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Jeg er ganske ung bonde (37) og har både lest og sett konsekvensene av allverdens typer redusert jordarbeiding. Alle som en får de ugras og halmproblemer. Pløye er kjedelig men det gir definitivt best avling og minst ugras. jeg har valgt vårpløying og fra nå en femskjærs Kvernland med jordpakker til slik at vi slipper en harving.
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

redusert eller direkte såing er jo vanlig over hele verden,men det er å store forskjeller på klima åjordtyper, som bonde kan du overbevise deg selv at både det ene å det andre er rett.

ikke altid at de siste feks 50 kg med korn en kaan høste pr daa betaler alle ekstra regninger,det der må du vurdere litt sjøl. jeg gjør litt begge deler har alt ifra elvesand til tungmorene.

I år ser det best ut på vårpløyd men til neste år kan det snu,er jo forskjell på redusert å da-noen bryter stubb like etter høsting m kansje ei lett harving senere på høsten.etter ei harving på våren å såing er det lite ugras der i forhold til en som har mye ugras v høsting ugraser busker seg fint utover høsten det grønne visner ned etter vinteren ei dyp harving jorda ser svart å fin ut men er full av livsdyktige rotugras planter som kommer godt igang med kornet. ikke altid slikt men mye kan se likt ut men det er forskjell som gjør det interesangt eller ei

 

jeg har ei 4.5 m tungskålharv du kan kjøpe egner seg godt til litt slik harving

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Planen var ikke å direkteså, det er vi klar over da vi tidligere hadde en rapid, at direktesåing var ikke tingen. Men vi fikk den gang greie resultater ved å kjøre en spakniv harv først, deretter såmaskina, men ja. Sprøyting er uungåelig. Jorda er nok litt for hard til at skålharva greier den skikkelig, dette har vi også tidligere prøvd ut, og pløying er vel det beste, ja. Men. Etter mitt syn bruker du mer tid og penger på pløyinga, enn du taper på redusert bearbeiding. Nå har det vært redusert jordbearbeiding på disse skiftene siden 2000, og avlingene gikk noe ned den første beita, men de siste årene har den vært tilbake på det som var normalt før pløyinga slutta. Meninga med dette er ikke å klare å leve av de 200 måla, men at de kan \&quot\;drive seg sjøl\&quot\; økonomisk. Et eventuelt alternativ er jo ertevekster, som kanskje med dagens gjødselpris sparer inn utgiftene til sprøytinga?

Noen som har erfaring med vanlig kombimaskin med skåler, og grubb/spakniv/gåsefot/osv?

Link to comment
Share on other sites

Guest J.A.N_1
Har brukt ei Vederstad cultus med gåsefot rett i stubben og dratt over med spaknivharv etterpå. Har såmaskin med vanlige gjødselabber og skåler på såsiden. Synes ikke noe om dette og har derfor gått tilbake til å vårpløye. Sleit med kveke og plundra med at jordkantene kom innover jordet med gras og røtter. Kjører med crosskill trommel i pløgsla og drar over med med såbedharva etterpå. Kjører ikke så mye mer nå enn med stubbharvinga. Er nøye på å ikke pløye for tidlig og prøver å få så jamn og pen pløgsle som mulig. Jeg får jamnere avling med dette opplegget. Kjører over ca 260 mål med halvstiv leirejord.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Bullseye_1

En Carrier er suveren! Har kjørt mye med Carrier 650, og syns det funker dritbra. Det eneste er\; man skal liksom kjøre så fort det bare går med en Carrier, men jeg er ikke ubetinga enig. Kjørte vi noe særlig over 13km/t, så flaksa bare halmen opp, og landa naturlig nok øverst, i stedet for å bli miksa inn med jorda. Kapasiteten er rå, men det veit jo alle. Vi kjørte over på kvelden og natta, samme dag som det ble treska. Ikke djupere enn ca. 4cm, for den egentlige misjonen med den overfarten er å få igang groinga av spillkornet. Flekker med kveke lot vi stå, sånn at man kunne \&quot\;punktsprøyte\&quot\; disse. Ny overfart etter rundt 10-14 dager, men denne gangen djupere. Og noen ganger brukte vi en kultivator like gjerne som Carrier`n.

Ser forresten at veldig mange ikke har peiling på kjøring med Carrier. De kjører \&quot\;oppå\&quot\; sådraget! Man MÅ kjøre Carrier diagonalt på sådraget.

 

Ungbonde - en 3pkt Carrier hadde sikkert funka bra hos deg. Du kan sikkert risikere å finne en brukt 3.5 m i Sverige. Tviler på at du finner brukte 3pkt Carrier i Norge nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører en 3 meters Amazone Catros med det samme jeg har treska. Den gjør bedre arbeid enn trepunkts Carrier. Har sett brukte på Finn. no for 75000 kr. Enig i at en skal kjøre 15 - 20 grader skrått på sådraga.
Link to comment
Share on other sites

Guest Jens_1
Prøvde carrier i vår, synes den var en skuffelse. Trommelen bak gjorde at det gikk elendig når det ikke var helt tørt alle steder på jordet. + er jo ubrukelig for de av oss som kjører litt møkk på stubben om våren. Carrier går og veldig tungt. Har landa på grubb eller plog igjen, men fungerer for mange andre skjønner jeg :)
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Kjørte carrier og flere andre lignende redskap for testing for et par år siden. Carrier var en skuffelse. Fungerte ikke når det ble litt vått. Blandet jord og halm for dårlig. Den vi likte best var Disk-roller (fra Eik). Full gjennomskjæring, god blanding og krevde ikke så mange HK. Men den er dyr.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...