Gå til innhold

trima/hmv?


Gjest

Anbefalte innlegg

takk for svar TF

lurte bare fordi låsenepå lasteren går vannrett, og eg meiner eg har sett HMV med låser som går loddrett. kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Målene på koblingsramma er den samme ja, men låsesystemene er forskjellige. Det er SMS som låser horisontalt, mens HMV har vertikale låsetapper - så der har du helt rett ss.

 

Det de fleste som vil kombinere koblingene fram og bak gjør er å gå over til HMV-låsing på lasteren også, det er rimelig enkelt å bygge om, i alle fall på en litt eldre Trima-laster (-20 og -90 serie). Hvordan deter på 3.xx og 4.xx veit jeg ikke, men jeg tror det er ganske likt, i alle fall om du har lasteren med den \&quot\;gamle\&quot\; redskapsramma, altså den uten mulighet for å koble Euro-koblinger. Har du ny Trima Plus må du skifte hele koblingsramma, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiskapsdelen til HMV kjem med påsveiste braketter med hol der dei vannrette låsane på Trima-lastaren går inni. Desse brakettane er ferdige frå fabrikk dersom gjev beskjed at du skal bruke ramma til Trima/SMS når du bestiller. Dette tykkjer eg er den enklaste løysinga...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Det som er litt dumt sånn på generell basis er jo at låsene til Trima (som korrekt heter SMS) og HMV krasjer med hverandre, slik at man ikke kan kjøre med begge typene lås. Det hadde jo vært det absolutt beste.

 

Som kombinasjonsbruk bak / laster er kanskje HMV fin, men jeg syns det går utrolig greit med triangel og en adapter til å ha på lasteren og. Triangel bak er stort sett lettere å koble enn HMV og er like solid. Dessuten bygger vel HMV litt mer enn triangel, og det kan være vesentlig i noen tilfeller. Uansett blir det småredskap man har hurtigkobling på, ingen av de to systema tåler for stor redskap eller for store traktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Det er vel ikke direkte usannsynlig å tro at både \&quot\;uorginale\&quot\; triangel- og hmv-rammer kan være noe svakere enn orginalen. Ikke noe galt sagt om hvor de er lagd, det er vel mer spørsmål om stålkvaliteten og dimensjonene som er brukt... Men når det er sagt, jeg har ikke tatt livet av SIP sin kraftigste HMV-ramme enda.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer det meste det som er skrevet her! har jobba mye for en ku nabo med trima laster,han satte hmv på all redskap slik så det kunne brukes foran og bak.Men låsinga på lastern er jo ikke det samme så her ble det \&quot\;låst\&quot\; med ekte spennband, det er en super dårlig løsning!! i lengden.

ettter en stund ble det ekte hmv del på lastern.hurra hurra.

etter 2 år med dagli bruk så savner jeg sms n jeg synes hmv er tung og ofte litt hard vannskerlig å løse ut, spesielt om det er silo/møkk eller vanlig is som har fryst fast i fjør-låsepigg området. lastern der brukes jemt men holdbarheten virker lav kontra en manuell sms synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove_Bonde_1

Det er ein ting eg vil seie,kopiar av HMV og triangel hurtigkobling er ingen kvalitetskobling men skal den brukes på ein liten traktor er det ok.

Hmv på trima er enkelt på -90/95/40/20serie men det er lett for at det nederste røre blir svekka når ein sveiser inn låsehusa,

nokre -90 seriar er det sveist inn låsehus frå fabrikk på dagens trima er det berre til og skifte ut ramma,dette er ein dyrt allternativ det er enklast at ein skjerer vekk styringar og sveise

inn trimalåsing,det er lett for at låsetapar på Hmv setter seg fast ved mykje drit/is/snø på kobling på lastar er det trimalåsing som er tingen etter mi erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_Halvor_1

Jeg kjører med SMS på laster, og HMV rammer i fronthydraulikk og bak. Dette synes jeg fungerer meget greit, også på stor traktor. Bare kjøp sterk utgave av HMV, og ja, gjerne orginal. Jeg har tro på at den er sterkest.

 

Veldig kjekt å ha bare ett ststem, der en kan flytte utstyret rundt. Det med låsing er ikke noe problem, på all redskapen det er aktuelt å bruke i lasteren har jeg sveist på løseører med hull til bolten, slik det er på SMS. Da har redskapet begge låsesystemer. Bare ikke sveis på slike flattstål som skal styre redskapen rett, som ofte sitter orginalt på SMS. Det ødelegger nemlig HMV wiren.

 

På redskap med orginal SMS og ikke HMV er det ikke noe problem, da HMV ramma har hull for å sette i en bolt på rett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I virvarret at rammer har jeg kommet fra til følgende.

Skiftet til bare Lyng Triangel rammer og kunne ikke gjort et bedre valg.

Disse norsk produserte rammene er rett og slett imponerende!

Å si at det ikke holder på store redskaper er bare tull, dagens forsterkede utgaver er produsert etter dagens traktorer og redskaper.

Redskapsbytte går som en drøm med triangel rammer!

Prøv selv om du er blant fåtallet som allerede ikke har triangel kobling. Tror alle landbruksforhandlere selger Lyng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si meg enig med stig. Ekte lyng er mer solid. Funker bra også et stykke over 100 hk. HMV er for lav noe som gir dårlig plass til kraftoverføringsaksel.

Toppstaget er for lavt festet inn, og det gjør at bakenden på redskap ofte ikke løftes så høyt som forkant... Kan fåes med høyt toppstagfeste, da er geometrien ok.

Har en koblet noe triangel er det noe herk å klusse med HMV senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Triangel hurtigkobling er det beste som har hendt norsk landbruk siden 4-hjuls trekket kom!

Bruker Lyng kobling på alt på 3-punkt og det er solid og som en drøm å koble. Har lettet hverdagen til meg og mine to ansatte betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...