Gå til innhold

Korn tørking


Gjest

Anbefalte innlegg

Fått tresket inn hvete som hadde veldig høy fuktighet. 22-23%

 

Har en korntørke, men den består kun av ei vifte som drar ut luft. Ingen varmefunksjon.

 

Vil det være noe poeng i å bruke den eller er det like greit å levere kornet med en gang?

 

Redd det evt går mugg i siloene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hvordan går det? Får du tørket? Det er tungt å tørke hvete på 23% med kaldluft. Men det går om du legger tynne sjikt og tar tiden til hjelp. HVOR tynne avgjøres av viftekapasitet. En liten sjekk: ta et ark med avispapir og legg ut over kornet. Den skal flyte fritt over hele bingen. Gjør den det kommer det i alle fall luft gjennom kornet og du får en viss tørking.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Fikk analysert hveten jeg har i siloen på gården. Og den ble mathvete med 19 % vann. Nå har jeg kommet ett stykke ned I siloen og der har kornet pakket seg. Ikke verre enn at jeg tråkker det løs og det er ikke noe lukt i kornet. Noen som har en formening om dette har ødelagt noe av kvaliteten?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er det noen som veit ca hva det ligger på i timen for korntørking??

Kr per time??

Varmluftstørke.

 

 

Og finner ingen priser for lagring av korn.Noen som har noen priser der??

 

Mvh

Kornbonde Østlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er umulig å svare på. Det avhenger av kapasitet. Vi selger tørker som tørker ned 15 tonn hvete fra 23% til 14% på 2 timer (+ kjøling og satsskifte) og da blir timeprisen høy. Det interessanne spørsmålet er prisen PR TONN KORN OG PR % VANN.

Når jeg leietørker på egen tørke tar jeg 2/3 av tørketrekket, hvorav halvparten av gjodgjøringen går til energi, resten til tørka, arbeid og fortjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...