Gå til innhold

Tunrapp/markrapp


kaah_1

Anbefalte innlegg

Driver ensidig korndyrking med redusert jordbearbeiding. Har etterhvert fått plenty med grasugras.

Siste år har jeg prøvd kombinasjoner av vår/høstpløying/ dyna drive.Den pløyde marka har nesten like mye ugras som den upløyde,det er sandjord.

Sommeren 2013 startet meget vått, og må ta en del av skylden.

 

Har fått et tips om kalking, ph er ca 6. Hvor mye burde den vært tro?

Dyrket bare 2-rad siste sesong, har tenkt at 6-rad kanskje er bedre.

Har også sprøytet med Hussar, men dette må ha virket dårlig.

 

Trenger en oppskrift for å få jorda i hevd igjen,er takknemlig for gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen enkle svar på dette.

Hussar mener jeg er et riktig valg i ugrasbekjempelsa, og det bør du fortsette med.

Så det vanskelige\; tunrappen trives spesielt godt på arelal med høy fuktighet, skygge - altså der kornert mistrives. Da blir spørsmålet tilbake: hvordan er dreneringa, grøftetilstand og pakking av tungt utstyr? Svært ofte forverres problemet med tunrapp på jord med dårlig status på de ovennevnte punktene. Ph på ca. 6 er etter mitt skjønn Ok på sandjord. Sandjord som er selvdrenerende bør kunne være et handterbar med tanke på tunrapp, med jordarbeiding til rett tid og å unngå jordpakking. 6-radssortene er mer konkurransedyktige mot ugras enn 2-radssortene ved at de dekker tidligere og mere utover i sesosngen. Tidligere høsting gir også mer rom for tiltak utover høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lamonex_1
Sprøyt med Hussar og bruk Gylfosat om høsten. Det har hjulpet på tidligere beiter som jeg har dyrket opp med korn hvor grasugras var ett hyppig problem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...