Gå til innhold

Fornepe.


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med nepe.

 

Driver med melkproduksjon på nordmøre. Har i dag bare vanlig eng med timotei, svingel og kløver. Alle gjenlegg såes med erter, vikker og havre som dekkvekst, med gode fine avlinger første året.

Jeg driver å skal prøve ett lite åkerstykke med nepe, det var dyrket nepe til for på 70 tallet her på gården, med godt resultat, men var utrolig mye arbeid, alt vart gjort for hånd den gang.

Siden nepa har lagringstid på bare 2-3 mnd tror jeg, passer det fint å bruke det som ekstra for til melkekyrne, jeg har konsentrert høstkalving.

 

Spørsmål:

Er det best å så i renner?

Jeg har potetsetter som lager fine renner.

 

Holder det å rense radene for å holde ugress borte?

I første omgang vil det evt. bli gjort manuelt.

 

For å slå av bladene fungerer det med forhøster og fore direkte? Eller er det hensiktsmessig å la bladene ligge igjenn på åkeren?

 

Fungerer en gammel potetopptaker som opptaker? Har en gammel underhaug med belte, som kan kaste neper rett oppi kasse el.l.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Dette er lenge siden, men synes å huske at du også må være påpasselig med vasking av nepa (unngå sporer)- finnes sikkert noe brukt grønnsaksmaskineri du kan kjøpe. Nepe bør så absolutt snittes opp før utforing, her er det også en del gammalt maskineri å få tak i for en billig penge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...