Gå til innhold

Traktorens ligningsverdi


Gjest

Anbefalte innlegg

Ser at driftsmidler ikke skal beregnes verdien av men nå driver jeg bare hobby så da må vel nytraktoren føres opp som formue, eller?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
Ser at driftsmidler ikke skal beregnes verdien av men nå driver jeg bare hobby så da må vel nytraktoren føres opp som formue, eller?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvor er det du ser det? Driftsmidler skal føres opp (i selvangivelsens post 4.4.1) til (og formuesbeskattes da med) bokført verdi i regnskapet, etter årets avskrivninger. Det er kun egenprodusert varelager til eget forbruk (i praksis, avling) som ikke skal føres opp som formue. For buskap er det egne fastsatte verdier fra Skatteetaten (som ligger et godt stykke under reell slakt/livdyr-verdi).

 

Altså skal nytraktoren føres opp som formue uansett næring eller ikke. Når du ikke driver næring og regnskapsfører saldoavskrivninger, så må du vel antakelig anslå en markedsverdi, vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dag_1
Er ikkje sikker, men trur det kjem under samme som plenklipper, motorsag osv når du er privatperson. Dvs at innbo og løsøre er skattefritt inntil eit visst beløp, men må skattleggast det som er over fribeløpet (formuesskatt dersom du har formue og ikkje er gjeldsslave)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvis du har denne privat, som hobby, vil jeg tro at du skal sette den i samme post som bil, campingvogn osv. der du bruker et prosentfradrag (hvis det ikke er helt ny traktor) på samme måte som for bil. Se rettledning til post 4.2...Evt. sjekk lignings-ABC på nett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

4.2.5 Motorkjøretøy

Biler, motorsykler, snøscootere og andre motorkjøretøyer (som ikke er driftsmidler) verdsettes med utgangspunkt i kjøretøyets listepris som ny hos hovedimportør etter følgende skala:

 

post 4.4.1 stod det ikke noe om. Nå er ikke jeg formuende så det spiller ikke noen rolle økonomisk. Formuen må jo over 750 000 før en skatter av det og der er ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

4.4.1 heter \&quot\;biler, maskiner, inventar o.l.\&quot\; og er nok en post som bare finnes i selvangivelse for næringsdrivende. 4.2.5 \&quot\;...og andre motorkjøretøyer som ikke er driftsmidler\&quot\; høres korrekt ut for private, ja.

 

For å vende tilbake til det i åpningsinnlegget, hvor det ble sagt at driftsmidler ikke skal beregnes verdi av (og føres opp som formue), og nyansere det litt, så stemmer det jo i ett tilfelle: _leasede_ driftsmidler, som jo eies av leasingselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...