Gå til innhold

sverige


Gjest

Anbefalte innlegg

Unnskyld, men har du sett på db-kalkylene for ammeku i Sverige?? Kan vel knapt finansiere mat på bordet for en. Langt mindre betale for en gård.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Jeg har jobba i Sverige, og kjenner landbruket der godt. Det har ofte forundra meg hvordan offisielle kalkyler viser et beskjedent overskudd, eller til og med minus, mens man i praksis ser velstelte, ryddige, godt mekaniserte og veldrevne gårder.

Men, ser man på svenske kalkyler må man ikke gå rett til bunnlinja og se på tallene der, for det viser jo bare resultatet i foretaket etter at bonden har tatt ut lønn til seg selv. Da er det også viktig å merke seg at lønnskravet er mye høyere enn vi har her, eller i det minste oppnår her. Den svenske bonden bygger ikke nytt med mindre han kan ta ut 190-200kr/t. I know, fordi jeg har vært med på bygging av flere driftsbygninger i landbruket der borte, og generelt deltatt i drifta på en håndfull gårder.

I gamle Norge bygger vi jo, også tar vi til takke med det som måtte bli igjen på en måte. Synet på drifta av en landbrukseiendom er ganske annerledes, og mye, mye mere forretningsmessig enn det er her - vil jeg mene.

 

Nå oppnår man hos SLS, Dalsjöfors og Skövde slakteri i snitt 32.70 pr. kg i klasse R for ungdyr i beste vektgruppe, 275,1-400kg. Men, når jeg var der sist, i 2008, fikk en kompis av meg 33kr/kg på sine Angusokser- og kviger, mens offisielle noteringer da lå rundt 27kr/kg. Forhandlinger om pris er endel av gamet i Sverige i langt større grad enn her.

Grisebonden jeg gjorde mye jobb for, sa at ca. 30% av prisen kom fra egne prisforhandlinger.....

 

Så, min konklusjon er, kjør på! Hvor enn du måtte leite får du et vell av fine eiendommer arronderingsmessig, selvom endel av gårdene som gikk ut av drift på tidlig 90-tall selvsagt har en bygningsmasse som krever sitt.

Møter med svenske banker, vil du finne behagelig. Hvertfall gjorde jeg det, når jeg \&quot\;kollade läget\&quot\; i 2007.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du si noe om størelsesorden en bør legge seg på bulseye?

har vurdert gård norge/sverige men vet veldig lite om svensk landbruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Oj, det er litt vanskelig å si noe generelt om det. Gj.snitts \&quot\;gårdsstöd\&quot\; i sverige er 2300Kr/ha, dvs 230 kr/da, men det er endel forskjell fra sør til nord. Samtidig er det stoooor forskjell i pris om du kjøper en gård i Skåne, Västra Götaland eller Jämtland eller Västerbotten.

Nevnte bonde med Angus (hvertfall hovedsakelig Angus) har 90 kuer, holder til i Västerås, driver økologisk, og lever av det. \&quot\;Kjerringa\&quot\; hadde i hvertfall før, en 30% stilling utenfor gården.

De selger etterhvert mer og mer kjøtt i egen regi, så jeg vil tro at idag så forsørger gården begge med ei relativt god inntekt.

 

...det er det jeg kan si om det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du har si noe om hvor en finner gårdene som ligger ute til salg? har sett på blocket og svenskfast.se!

sett litt på danmark også men der blir ting for stort og dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Svenskfast.se har jo mye, og hele spekteret fra hestegård til gods. Ellers kan du sjekke svenskagardar.se, og søke på \&quot\;gårdsmäklare\&quot\; på google.se.

 

Danmark har hudløse priser for drivverdige gårder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...