Gå til innhold

Lease driftsmidler


Anbefalte innlegg

Leasing som finansieringsordning kom til fordi produsenter av utstyr ønsker større salg. Altså gjøre dyrt utstyr tilgjengelig for flere.

 

Men et negativt aspekt ved leasing er at \&quot\;alle\&quot\; kan kjøpe seg en traktor og man får uheldig priskonkuranse fra folk uten peiling på sunn bedriftsøkonomi.

Prisene siste åra har gått ned her i området fordi \&quot\;alle\&quot\; har en traktor og kan brøyte etc.

 

20 åringer med traktor til en mill kjører for 350,- timen. Da vet jeg ikke om de er \&quot\;tjent\&quot\; med ig lease gitt. Hadde de prøvd i en bank hadde de fått blankt nei til en slik vill og unødig investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kornbonde, har du gaården på deg personlig enkeltmansforetak som dei aller flest vill banken ta det og når restverdien på en havarert traktor ikkje dekker gjelda, derfor ha dette i eget as.

Så til bil på huslån, et mye bedre alternativ siden renta er bedre. du kan jo betale meir i måneden i fem år for å dekke den \&quot\;posten\&quot\; som er billånet. det er lovlig å betale meir når ein kan.

Kan godt innrømme at noen av ytringene mine er å dra den langt men i visse tilfeller må folk det for og få hjulene til og gå rundt. sjølv har eg all finasiering på gården/redskap som boliglån ung til 3,6% rente. men viss du ikkje får banken med på dette må ein i tenkeboksen for og opnå dei resultata ein har som mål........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å betale ned raskere på kontrakten ved leasing. Er det bare å betale inn en større sum hvis en har råd til det? Hvordan fungerer det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1
I utgangspunktet kan du ikkje betale raskare ned på ei leasingavtale. Det du kan gjere er å fornye avtala, med reduksjon i antal år det skal gå over, då vert månadsbeløpet større, og soleis vert leigeperiode kortare. Men trur ikkje det er mogleg å betale \&quot\; litt ekstra\&quot\; ein månad, om det er det du spør om. Dette går jo finfint med eit lån.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke betale den ned etter evne som noen her allerede har sagt, men en får ett par ganger tilbud om å betale doble avdrag hvis en ønsker:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leaset mye dei ti siste åra det som er gunstigst er gjødsel tank

elementer til maskinhus innredninger og foringsannlegg. Det fine er at en får skrevet det av på 4 eller 5 år mot en evighet på bygninger. Sparer mye skatt på det og bygger opp verdien på gården fortere. Eg betaler bare ut ei månedsleie når eg kjøper ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...