Gå til innhold

Frivillig mva-registert skogsveiforening


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å bygge en kort (under 1 km) skogsvei for å få adgang til et plantefelt som snart er hogstklart.

Jeg er for tiden ikke mva-pliktig, jeg undersøker derfor muligheten for å danne en skogsveiforening sammen med naboen som vi mva-registrerer (mva-loven § 2-3. Frivillig registrering) for å få fradragsrett på utgiftene til veien.

 

Siden terrenget er ganske skiftende og ulendt vil det kunne bli behov for å lage nye småveier under hoggingen for å få ut alt tømmeret, vi har derfor vurdert å gå til anskaffelse av en gammel gravemaskin til dette.

Kan skogsveiforeningen gå til innkjøp av gravemaskinen og få refundert mva for denne, eller må en av oss gå til innkjøp av den som privatperson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger å bygge en kort (under 1 km) skogsvei for å få adgang til et plantefelt som snart er hogstklart.

Jeg er for tiden ikke mva-pliktig, jeg undersøker derfor muligheten for å danne en skogsveiforening sammen med naboen som vi mva-registrerer (mva-loven § 2-3. Frivillig registrering) for å få fradragsrett på utgiftene til veien.

 

Siden terrenget er ganske skiftende og ulendt vil det kunne bli behov for å lage nye småveier under hoggingen for å få ut alt tømmeret, vi har derfor vurdert å gå til anskaffelse av en gammel gravemaskin til dette.

Kan skogsveiforeningen gå til innkjøp av gravemaskinen og få refundert mva for denne, eller må en av oss gå til innkjøp av den som privatperson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest dravåh80_1
Vil tro at dere må omsette for 50 000 kr først før mva registrering. Men utlagt mva kan tilbakebetales intil 3 år tilbake i tid etter søknad når dere passerer grensen. Så regner med at dere må legge ut momsen intil dere har fått noen inntekt av hogsten. Hør med skattetaten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Som skogsveiforening kan man registrere seg i mva-registeret uten at man omsetter for 50.000, loven er referert til i forrige innlegg.

Spørsmålet er om noen har erfaring med hva ligningsmyndighetene som skal godkjenne mva-fradraget vil godta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...