Gå til innhold

transport av henger


Gjest

Anbefalte innlegg

har kjøpt en ny traktorhenger som står 16 mil unna,det er dekk som tåler 65 km/t.Kan den fraktes hjem bak en picup?,(har lanbruksdrag på bilen),eller kan det bli problemer med purken. Hengern veier 3 tonn-har 40 km traktor det blir vel det men synes det er i litt lengste laget,har spurt litt på lastebil og tror det koster ca 6000 noen som har gjort noe lignende?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjøpt en ny traktorhenger som står 16 mil unna,det er dekk som tåler 65 km/t.Kan den fraktes hjem bak en picup?,(har lanbruksdrag på bilen),eller kan det bli problemer med purken. Hengern veier 3 tonn-har 40 km traktor det blir vel det men synes det er i litt lengste laget,har spurt litt på lastebil og tror det koster ca 6000 noen som har gjort noe lignende?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Hva er lovlig vekt på slepet bak pick-up\'en din? Og hvor mye vekt legger hengeren på kroken? Kan i alle fall være verdt å holde seg innenfor det som er av regelverk - du kan vel nesten garantere å bli stoppa med en slik skyss, så uvanlig som den er. Går jo an å kontakte onkel politi først og, å høre hva de tror om transporten.

 

Det er vel ikke så ille som det høres ut som å kjøre traktor heller - det vil jo ta noe over åtte timer da (veit ikke om de 16 mila er en vei eller tur /retur). I alle fall vil du med en 40-traktor ha snittfart veldig nært oppunder 40 ved en slik turné. Med ei stor kanne kaffe, og snus (om du har den interessen) går det greit - og du skal se selgeren fyller opp kaffekanna di før hjemturen og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove_Bonde_1

Hei her deet fleire tong en vekt på pick.up en det og at henger er kunn godkjent for 40 km.t

Veit at biltilsynet her i bygda har stoppa lastebil med tomm orkel henger etter og då var det stopp,pga dette var godkjent for 40 km og dette var ein traktortilhenger ikkje for lastebil.

Eg vil ikkje annbefale Dykk og dra denn etter ein bil kjem politi er det garantert bot/parkering.

Har meir sanns for traktor tur med kaffikanna, dette går fint,tid er det ein alltid får meir av god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6000 kroner for 32 mil? De fleste lastebileiere er sjeleglade om de får 100-120 kroner pr mil.....

Dette nærmer seg drosjetakst!!!

Tror du skal undersøke en gang eller to til hos andre transportører. Kjør den ihvertfall ikke bak pickupen, for det første er hengeren for tung i seg sjøl, sikkert det dobbelte av det du har lov til å dra. For det andre presser den for mye på hengerfestet så bilen blir kanskje for baktung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det bliir nokk kaffe å \&quot\;general\&quot\; tur ja he he koos.Det er bare det at jeg har sett pickup m traktorhenger 2 ganger etter veg-tom såklart!(så ut som det gikk greit)

16 mil er en veg 8 timer høres riktig ut og jeg syns traktorn burde være verdt 450 kr timen den er ny.-Hengern er 8 meter lang halve slepet er like dyrt som full bil var va jeg fikk til svar? skal høre litt flere steder takk for ca pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er att politi og biltilsyn ikke skiller mellom tom henger og henger med last.For dem er det tilatt tottalvekt som teller.Spiller ingen rolle for dem om hengeren har 2tonn egen vekt vist du i følge vognkortet kan kjøre 8tonn i platten på den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at dette skal være lovlig, så må

 

1) bilen ha krok som passer til hengeren, eller omvendt. Om en typisk \&quot\;kombinasjonskrok\&quot\; med 20-25 mm bolt kan brukes sammen med henger med 50 mm trekkøye er tvilsomt, du bør nok ha en skikkelig Nato-krok eller lignende.

 

2) fører MÅ ha førerkort klasse BE. Da er det tillatt å kjøre henger som har tillatt totalvekt over bilens tillatte hengervekt, forutsatt at _aktuell_ totalvekt ikke overskrider bilens tillatte hengervekt. Til \&quot\;6470\&quot\;: Begynner politi og biltilsyn likevel å krangle om dette med høy tillatt totalvekt, er det bare å nekte å vedta forelegg/bot, og møte opp i retten for å forhåpentligvis bli frikjent, om ikke påtalemakten etterhvert innser at de faktisk ikke har noen sak, og henlegger den..

 

2a) som nevnt over kan selvsagt ikke aktuell totalvekt/egenvekt på tom henger være tyngre enn tillatt hengervekt på bilen.

 

3) vektoverføring til kroken må ikke være mer enn at bilen holder seg under tillatt bakaksellast, og dessuten har 20% på styrende hjul.

 

4) Du kan selvsagt ikke kjøre fortere enn konstruktiv hastighet på hengeren (skal stå i vognkortet, om det er av nyere dato). Selv om dekkene tåler 65km/t, er det likevel ikke sikkkert hengeren er konstruert for mer enn 40..

I praksis blir det antakelig bare på turen hjemmefra og dit du henter hengeren du kan spare noe tid.

 

5) Den siste spikeren i kista er at enten må aktuell totalvekt for hele vogntoget være mindre enn bare bilens tillatte totalvekt, (så lenge bilen er konstruert for &gt\;30km/t) eller så må hengeren ha fungerende driftsbremseanlegg -og du har vel neppe bremseventil på bilen..

 

Med andre ord: Ikke _umulig_ å overholde, men da må du ha klasse BE, overholde hengerens makshastighet, du må ha krok som passer skikkelig (ikke 25-30 mm slark mellom bolt og øye som det vil bli med de fleste kombi-kroker jeg har sett), og det vanskeligste: ha bil med større nyttelast enn hengerens egenvekt. Har du ikke det siste, så må du altså ha bremser på henger med tilhørende bremseventil på bilen, og det er det jo ingen pickup-er som har, med mindre noen har gått til det skritt å ettermontere noe slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan spørre her, da vi allerede er innpå temaet...

 

Det hender jeg drar en biltralle med en grasklipper oppå. Totalvekta på klipper og henger er 1 tonn, men hengeren har lov til å laste 2 tonn tillatt totalvekt. Bilen min kan kun trekke 1,7 tonn. Vet jo at det ikke er lovlig i følge satans vegvesen, men hva er konsekvensen hvis politiet stopper meg? Bot? Advarsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Har ikke en konkret lovtekst å vise til, men er ganske sikker på at du kjører ulovlig Robert. Tillatt totalvekt det går på, ikke aktuell last. Men i ett sånt tilfelle kommer det vel veldig an på hvilken betjent du møter, og hvordan dagsformen hans er...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
I lovteksten står det aktuell totalvekt, det vil si vekten av henger og last. SÅ da er det lov å kjøre med tralla så lenge du ikke kommer over den vekta du har lov å dra med bilen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Lovteksten:

Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell totalvekt som er større enn den vektgrense for tilhenger som er fastsatt for motorvognen. Fastsatt vogntogvekt for motorvognen må ikke overskrides

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Robert: Du har lov til å kjøre med hengeren din, hvis du har BE \&quot\;lappen\&quot\;. Da er det hva hengeren din og lasta veier i det øyeblikket du er ute og kjører.

Med vanlig B i førerkortet er det tillatt totalvekt som gjelder. Da må hengeren din ha tillatt totalvekt på 1700kg eller mindre.

Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Robert:

Du har lov til å kjøre med hengeren din, hvis du har BE \&quot\;lappen\&quot\;. Da er det hva hengeren din og lasta veier i det øyeblikket du er ute og kjører som gjelder.

Med vanlig B i førerkortet er det tillatt totalvekt som gjelder. Da må hengeren din ha tillatt totalvekt på 1700kg eller mindre og tillatt totalvekt av bil og henger må ikke overstige 3500kg.

 

Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det på vegvesenets sider nå, så jeg kjører tydeligvis lovlig:

 

Selv om du har klasse BE, må du passe på at du

ikke trekker tilhenger som har aktuell totalvekt som overskrider bilens tillatte tilhengervekt. I tillegg må du passe på den tillatte vogntogvekten for bilen.

 

Takk for raske svar forresten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

jess henta hengern det gikk utruli lett med traktor. kjørte en mf 64 serien brukte 94 liter m diesel-blir 3 liter på mila det synes jeg var bra brukte vel en vanlig arb dag på turen.Traktorn brukte 3 liter mere på veg hjem med henger på 3 tonn en tom til forhandler-om computern stemmer da.Takker for alle svar, jeg hadde mulighet til å leie fh12 m krokløft men selv med \&quot\;kompis\&quot\; pris på leiea så hadde jeg ikke spart noe mere en et par timer målt i kroner.

Hva bruker fendten på langkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tor-Harald_1
Har pumpe med telleverk så det blir notert hvor mye det får med på hver tank, kjører en 2007 mf 6480, på det meste så har dataen vist 1liter feil, ikke så ille det på 350liter,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...