Gå til innhold

Takst på gard


Gjest

Anbefalte innlegg

Kjem truleg til å overta småbruket til far min snart.

Rekneskapskontoret sa det var lurt å få ein takstmann til å taksera bruket. Er dette vanleg? Kan nokon sei litt om kva som so skjer!? Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kjem truleg til å overta småbruket til far min snart.

Rekneskapskontoret sa det var lurt å få ein takstmann til å taksera bruket. Er dette vanleg? Kan nokon sei litt om kva som so skjer!? Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Me har ein tasktmann med laaaang erfaring som vil gjera jobben. Men litt usikkert på kva som er økonomisk lurt, høg takst eller låg takst...med tanke på nedskriving. og diverse...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Mjølkebonde_1

Mange regnskapskontorer har lang erfaring med gardsoverdragelser, og vil på bakgrunn av andre overdragelser i området kunne sette en takst som godkjennes av ligningsmyndighetene. Dette er en rimeligere løsning enn takstmann, da denne fort koster 10 000 kr.

 

Men dersom du vil belåne garden til pipa så krever nok bankene en takst fra autorisert takstmann.

 

Jeg har heller ikke tro på å skru opp taksten for å få opp avskrivningsverdien, mye pga. dokumentavgifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei.

Noen spørsmål til folket ang.takst,og genrasjonsskifte.

Det at en gård har mye leid jord,hever det taksten? Leiekontraktene følger vell over til ny bruker,og er jo ett pluss for drifta.(10 årskontr)

Hva er vanlig med traktorer og redskap,kjøpes det for markedspris?

Veit jo at jeg som nr.2 ikke har noe jeg skulle sagt,og at odelsloven er no dritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fast eiendom som takseres når du kjøper gård (selve eiendommen) så en leieavtale vil nok ikke innvirke på det, men det vil jo være et pluss for driftspotensialet hvis leieavtalen er bra og det er mange år igjen.

Maskiner/redskap takseres for seg og er gjenstand for 20% avskriving. Om man betaler markedspris eller arver hele eller deler av eiendom og løsøre varierer nok mye i de enkelte tilfeller. Som nr. 2 bør du få din del av \&quot\;kaka\&quot\; enten ved at du \&quot\;kjøpes ut\&quot\; eller at du arver like mye som nr. 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym
Hva som skal taksteres kommer an på hva slags takst det er snakk om. Men dette er klart nedfelt i lovverket og finnes på lovdata. En gård på Melhus hadde odelstakst for et år siden. Der ble absulutt alt takstert. Alle landbruksmaskiner og tilhørende utstyr. Skrappant på en gammel traktor ble tatt med. Vedskog oog mengde hogd ved. Tilstand på bygninger osv. Absulutt alt. Og det tok laang tid. Så kommer det vel slutt an på takstmannen som kommer og kompetanse som han/hun innehar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
tenk på fremover og få en takst som speiler salgssummen på det åpne marked. ved ett evt samlivsbrudd, skal du ut med halvparten av overskytende fra forrige takst. det som virka lurt når dere tok over, føles kanskje ikke like lurt lenger:) alt i alt er avgiftene ikke lenger så mye penger:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Overtok selv gård fra nyttår.

I forhold til det som sies over er det ikke noe stort poeng i å få for lav takst på eiendom heller, siden man i slike tilfeller får motregne arveavgift og dokumentavgift.

I vårt tilfelle godttok banken den taksten vi hadde fått fra tasktmenn som driver med taksering av landbrukseiendom. I forhold til åsetefradraget blir det også feil å ta verdien veldig mye ned, da grunnlaget blir lavere og dermed fradraget mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...