Guest Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Lurer på om noen der ute vet hva jeg må regne med å betale for å leie tillegsjord? Skal bruke jorda til gras og beiteareal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest massey_1 Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Lurer på om noen der ute vet hva jeg må regne med å betale for å leie tillegsjord? Skal bruke jorda til gras og beiteareal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Robert_1 Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Det er alt fra at DU får betalt for å leie, til over 1000 kroner målet! (og nei, man leier ikke beiter til 1000 kroner målet) Litt mer fakta om hvor i landet du holder til, jordtype osv gjør det enklere å svare konkret... Men BG gir hvert år ut jordleieprisene, det kan være en god indikator ihvertfall... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest vemund_1 Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 betaler rundt 350 selv, dette er jord som er i grenseområdene for korndyrking på østlandet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ung_bonde_1 Posted March 18, 2009 Share Posted March 18, 2009 leier jord av middels god kvalitet i trøndelag til 90 kr/daa, dette drives økologisk da bonden ønsker vekstskifte (han driver økologisk korn).. leier ca 70 daa. vi driver konvensjonelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest xXx_1 Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Her betaler vi også 350kr. pr. daa for dårlig jord. Jeg tror egentlig det er alt for mye, så vurderer å si opp kontrakta. Dette er jo penger rett ut av landbruket. Føler også at en jobber på dugnad fra tid til annen. Kan noen ramse opp maskinleieprisene pr. daa, på f.eks: - Pløying - Harving - Såing - Trommling - Møkk kjøring - Tresking - Steinplukking - Grashøsting Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Jeg betaler 100-150 kr. da for dårlig/middels kornjord. 350 kr. hadde vært helt uaktuelt. Da ligger det til grunn at det er en del grøfte- og kalkebehov før oppstart og det er 10-årsavtale. Jorda er egentlig veldig bra, men noe er i grenseland bratt og noe er på grensa sent til korn. Det er vel i så måte heller klassifisert som god grasjord. I f.h.t. priser er det greit å ta utg.punkt i BGs maskinleiepriser (middelpriser): - Pløying 72,- - Harving 32,- - Tresking 133,- For grashøsting er det vel mer vanlig å ta pr. ball eller time. For steinplukking hadde jeg tatt pr. time. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.