Gå til innhold

momsen


Gjest

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Gjest Maskin_1

Henger meg på her.

 

Holder nå på å skal selge min gamle traktor, og skal investere i en større.

Jeg er ikke momspliktig (privatperson).

 

Problemet mitt er at momsen spiser opp budsjettet mitt, hehe.

Kunne noen forklart litt rundt dette med moms på maskiner? Er vel ikke noen vei utenom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Perska_1

Tror ikke det er noen vei utenom hvis du ikke driver i næring.

 

Men du kan bøte på problemet litt ved å:

 

1. prøv å selg traktoren til en utenfor næring

2. prøv å kjøp traktoren fra en utenfor næring

3. eier du en traktor som har innbytteverdi kan den settes til lav innbytteverdi, samtidig som du får større rabatt på nykjøpet hos en leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maskin_1

Takk for svar.

Er ingen moms på traktoren jeg selger. Såvidt jeg vet hehe.

 

Har funnet en traktor jeg kunne tenkt meg, men salgsprisen er akkurat på budsjettgrensa mi, så med momsen på toppen går det ikke.

 

Alternativene er vel å enten finne en i min prisklasse uten moms (lite å velge i) eller å gå ned i prisklasse for å ha råd til momsen.

 

Ved et salg senere, vil JEG da få igjen momsen \&quot\;i lomma\&quot\;, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
Dødfødt prosjekt å handle maskiner uten å være momspliktig! Hva bruker du traktoren til da? Hvorfor ikke registrere et enkeltmannsforetak? Da får du jo trekke fra moms på diesel og vedlikehold også..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som ønsker en traktor bare til noe snøbrøyting og vedklyving til eget bruk, og da kan en jo ikke starte et firma bare til dette.

1 kjøp en traktor som er momsfri.

2 har du en bekjent som er momsreg, kan du jo spør om kjøpe i hans navn(kanskje ikke å anbefale, men funker sikkert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger du varer og tenester over 50000 i løpet av eit år skal du mva registere deg. Får du feks. 40 000 for gamletraktoren kan du selge noko anna for 10000 slik at du kjem over 50000. Du vil då få momsen på nyetraktoren igjen. Mange selger mykje rart for å komme over 50 000 slik at dei kan registere seg før dei invister.Litt papirabeid å få seg register men det er overkommelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

heilt greit å hanle med folk som ikkje er mva registert.Du slepp å legge ut mva når du kjøper varen, og du får ikkje noko mva å trekke fra på den varen.I virkeligheten er det det samme om du betaler mva til staten ved mva oppgjøret eller om du betaler mva til den du hanler med og at han betaler mva inn til staten. Resultate skal bli likt for deg og staten uansett.Å hanle for å sleppe å betale mva er ein bløff, mva betaler du uansett enten til staten el selger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, det blir forskjell. Hvis du selger en vare for 10 kr til en leverandør uten å være mva-pliktig vil dette prisen for kunden din. Hvis du derimot er mva-pliktig og skal ha samme pris for varen vil den bli dyrere for kunden. Dette er fordi han må ha likviditet for de 2,5,- han må legge ut for staten. Og som alle vet, likviditet er ikke gratis, enten må han ha kreditt for å finansiere det, eller så vil alternativkostnaden komme inn...

 

Når det gjelder kjøp for en person som ikke er mva-pliktig og skal bruke varen privat, er det klart det er forskjell! Hele poenget med mva er at det er sluttbruker som skal betale for det. Dermed vil en som skal kjøpe en traktor med mva ut med 25% \&quot\;ekstra\&quot\;. Hvis du kan er mva-pliktig og driver gård med f.eks melk, er det kunden på Rema som betaler for mva på traktoren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå tror jeg dere misforstår det med moms (mva) litt.

Det er nå MVA/moms på stort sett alle varer og tjenester.

Om du kjøper deg en traktor eller annen redskap eller ett brød er akkurat det samme, det skal beregnes moms uansett. Forskjellen er at om du er momsregistrert (mva-pliktig) får du \&quot\;igjen\&quot\; den momsen du betaler på driftsmidler. Kjøper du varer for mer enn du selger så får du igjen penger når momsoppgjøret foreligger. (Men du driver dårlig så det er ikke å anbefale i lengden). Om du ikke er mva-pliktig så må du også betale hele beløpet og du har ikke noe å regne den imot.

Om du som mva-pliktig kjøper noe av en som ikke er mva-pliktig skal det også tillegges mva, men du får den ikke refundert ved momsoppgjøret, men du kan utgiftsføre hele kjøpesummen. Dog ikke hvis den er over aktiveringsgrensa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

al: det siste du sier der er ikke helt rett. Du må være registrert i foretaksregisteret for å kunne ta moms. Kjøper du en traktor av en som ikke er mva pliktig, betaler du ikke moms og får heller ikke noe moms igjen..... Trenger ikke være ugunstig det, for traktoren vil koste det samme til slutt likevel. Men er jo klart ein ulempe å kjøpe traktor el. med moms som privatperson da. Får verken igjen momsen eller mulighet til avskriving....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonden skrev: det er ikke automatikk i at du driver dårlig dersom du får igjen moms.. Ved store investeringer som bygg,traktor mm vil nok mange komme litt dårlig ut.

 

 

Det er sant, men om det gjentar seg flere år i lengden, som al sa, så er det ikke akkurat et godt tegn.. Men nå er det jo en ting til som spiller inn her, og det er at store deler av inntektene våre er mva-frie (produksjonstilskuddet), noe som gjør at vi både kan drive med overskudd, og samtidig få igjen noen kroner på momsregnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja: du får ikkje minstefradrag som bonde. Då er det jordbruksfradraget som gjelder. Du må ha ei næringsinntekt på minst 350000 for å få nytte av heile fradraget. Med andre ord må du drive ganske stort eller være gjeldfri for å få nytte av det.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

betaler jo 25% på alle utgifter og får 13% moms på grønnsakene jeg selger. har fått igjen på momsen mange ganger, og har da hatt god årsinntekt alikevel. så ingen regel i at om du får igjen mva så driver du dårlig. så det så
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke så galt når du får igjen 25 % moms på invisteringer og betaler 13% på produksjonen. Ellers i landbruk på kjøtt og melk er det jo 25 %. Er det gardsutsalg som gjør at du har 13 % ? Så kommer jo tilskudd oppå det hele som du ikke betaler moms av. Ofte er det jo tilskuddet som er det du sitter igjen med når alt er betalt. I alle fall på melk og kjøtt.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grønnsaker får vi 14% mva, det var 13% før. En som da driver mye med grønnsaker betaler ofte lite mva 10.april, men kan ha ei solid inntekt alikevel. :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
hei, enspørsmål. Vi har kjøpt siste år en gardn. Og redskap har vi kjøpt seperat men det stå bare prise på kontrakten. Er det automatisk inkl. MVA? Han har drived gardn flere år . Og vi har investert 290000 kr. for redskap. Få vi MVA av dette Kostninger godtkjent? Hope deres kan hjelpe meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en bonde slutter av gårdsdrifta, og skal selge ut redskapsparken. Så kan han selge redskapsparken momsfritt dersom han selger den komplett. Det gjelder buskap også. Men det står vel i kjøpekontrakt om det er med eller uten moms? Sjekk med regnskapsfører......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men vi har 2 kontrakter en over huser og tomter og en over redskap og det blir utbetalt 2 verskjeldene dagene 2007 og 2008 gjelder det også at det er salg sammenhengendes?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...