Gå til innhold

Egenandel ved overtakelse


Gjest

Anbefalte innlegg

En yngre slektning skal kjøpe hjemgården på odel ved tvangssalg. Bank krever 20 % egenandel, som hun ikke har. Er det vanlig at yngre generasjon har egenandel å stille med, ved overtakelse? Finnes det støtteordninger eller tilskudd man kan søke i slike tilfeller? Hvilke muligheter finnes?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest linne_1
En yngre slektning skal kjøpe hjemgården på odel ved tvangssalg. Bank krever 20 % egenandel, som hun ikke har. Er det vanlig at yngre generasjon har egenandel å stille med, ved overtakelse? Finnes det støtteordninger eller tilskudd man kan søke i slike tilfeller? Hvilke muligheter finnes?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg går ut fra at du mener egenkapital på et lån. Jeg måtte omtrent fullfinansiere da jeg kjøpte her. Landkreditt var med på 80%, resten fikk jeg låne i en privat sparebank til høyere rente.

Innovasjon har støtteordninger til investeringer ved generasjonsskifte, men ikke til kjøp/overtakelse så vidt jeg vet.

Noen har sikkert noe egenkapital, men det varierer vel mye. Mange arver jo helt eller delvis gården også, så her er det nok mange varianter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...