Jump to content

Hjullaster


Guest

Recommended Posts

Guest JD4EVER_1

Går og leker med tanken på å spare opp endel kapital og prøve å få meg ei kontrakt i ett stort entreprenørfirma og tilby en hjullaster med det utstyr som kreves og meg selv som sjåfør. Noen der ute som synes dette høres interessant ut? Kan utføre jobb i Vestfold,Buskerud,Telemark og Østfold. Send meg en mail, eller sett inn ett innlegg. Setter og pris på om noen har noen innvendinger, argumenter for/mot.

Har tenkt på en ny Volvo L90, er ikke det en allsidig hjullaster? L110-120 blir vel stort til veikjøring? Tenker på alt fra snørydding med klappvingeskjær til lessing av subus på anlegg rundt om, og kantklipping, lessing av tømmer, rundballer(samling)og feiing etc. I det hele tatt det markedet evnt trenger av utstyr.

På forhånd takker jeg for svar

Link to comment
Share on other sites

Går og leker med tanken på å spare opp endel kapital og prøve å få meg ei kontrakt i ett stort entreprenørfirma og tilby en hjullaster med det utstyr som kreves og meg selv som sjåfør. Noen der ute som synes dette høres interessant ut? Kan utføre jobb i Vestfold,Buskerud,Telemark og Østfold. Send meg en mail, eller sett inn ett innlegg. Setter og pris på om noen har noen innvendinger, argumenter for/mot.

Har tenkt på en ny Volvo L90, er ikke det en allsidig hjullaster? L110-120 blir vel stort til veikjøring? Tenker på alt fra snørydding med klappvingeskjær til lessing av subus på anlegg rundt om, og kantklipping, lessing av tømmer, rundballer(samling)og feiing etc. I det hele tatt det markedet evnt trenger av utstyr.

På forhånd takker jeg for svar

Link to comment
Share on other sites

har ikke den store erfaringen er nettopp begynnt i bransjen, synes bare att L120 er en ren lastemaskin, blir for lang og bred til mye veiarbeid, tror den blir i tyngste laget til å sammle rundballer f.eks. Du får nokk svar fra flere med mere erfaring enn meg =)
Link to comment
Share on other sites

Guest MF6170_1

hei

 

har kjørt mye L70 og litt L110. Vill ikke si at en L110 er for stor til å brukes etter vei. Har du store områder som skal brøytes vil den være mye mere effektiv enn en L70. Men samtidig er jeg imponert over hvor smidig L70`n som han jeg jobber hos har er.

Men er ikke en hjullaster litt for tung til å samle sammen rundballer med på jordet?? L70`n veier jo fra 12-15 tonn...(ref. volvo`s hjemmeside)

Vil jo bli en del jordpakking....??

Link to comment
Share on other sites

Guest JD4EVER_1
Hei. Jo blir jo litt jordpakking med vanlig industrihjul(20,3x20r28..? l90) Men lurte på å gi hjullasteren trelleborg twindekk, de er ganske breie så marktrykket synker jo litt da. Men det koster jo endel da.. Men er jo ikke sikkert det blir så mye landbrukskjøring, er vel ikke alle som vil ha hjullaster utpå jordet. Men hjullaster er suveren til opplasting av slam , talle og kalk.
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Har du tenkt på andre merker: Caterpillar, New Holland og JCB?

Er det mykkje snø der du skal brøyte så kan eg annbefale snøfres.

Det kan vera lurt å ha krok bak.

Link to comment
Share on other sites

Guest JD4EVER_1

Challenger-Fan:

Har egentlig ikke vurdert noe annet en Volvo. Caterpillar er noe av det verste jeg har kjørt. Jeg har og prøvd Hitachi , men jeg mener Volvo helt klart er de beste av de \&quot\;små\&quot\; modellene.

Er ikke så mye snø her om vintrene lenger.(vestfold) Så tror ikke det er no marked for no monsterfres e.l, vet det er noen som gjør det, men skjønner ikke vitsen. Det som er ønskelig er å få rydding av industriområder med klappvingeskjær.

Hva kan jeg bruke kroken til?

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Vr: Treng du ikkje krok om du skal slepe nokon eller dra ein tilhengar.

Du kan også bruke hjullasteren til å pakke siloer.

Link to comment
Share on other sites

Guest JD4EVER_1

Challenger-fan:

Jojo selvfølgelig. Det er jo bolt bak på alle volvoer som standard. Trodde du mente noe spesialgreier jeg.

 

Noen der ute som vet hva slags priser det er vanlig å ta på en L70/L90? Tenker den nye typen(07/08)Har hørt 300 uten sjåfør og 650 med sjåfør og egen diesel. Hva kan man ta i timen med feiemaskin,kantklipper,vanlig skuff,spisskuff(jordskuff),tømmerklo(stor type) osv osv.

 

Ps: Noen som vet hvor mye diesel en Volvo L90/L70 bruker??

Link to comment
Share on other sites

Guest valtra_1

V.R. Har du regnet noe på hva du må ha inn for å betale for en slik maskin. En slik hjullaster med utstyr kommer på ca 2,5 mill.

Det brukes en del slike maskiner på anlegg som servicemaskin, går ofte uten fast sjåfør og ikke så mange timer. det er som regel en gammel L70.

Volvo lager de beste hjullasterene opp til 20 tonn og F serien har en flott hytte.

Prøv å kom deg inn med noen som har vedlikeholdskontrakt og se om det er noe innteresse for det du har og selge, men får du et gjennomsnitt på under 800 kr timen tror jeg ikke du får så mye å leve for.

Link to comment
Share on other sites

Guest JD4EVER_1

Valtra:

Er du sikker på du har regnet riktig?

2,5 mill er vel i overkant. En litt pent brukt -07-L90F koster 1150000-1250000kr. Og utstyr for over en million kommer jeg ikke til å handle for!

 

Så anlegg er det kanskje vanskelig å få kontrakt i?

Slik jeg ser for meg må jeg satse beinhardt for å få mye kjøring i starten. Men spørsmålet er selvfølgelig hvor vanskelig det er å få \&quot\;nok\&quot\; kjøring. Vil ikke dumpe priser for å få arbeid heller, skal jo mer eller mindre leve av dette da..

Ett annet spm er om hvor mye egenkapital jeg bør ha før jeg går løs på en slik investering på 1,5mill++..

Lønner seg kanskje å lease??

Link to comment
Share on other sites

Guest JD4EVER_1

Valtra:

Ja regnet litt på det, og fant ut, at på en gjennomsnittelig timepris på 650kr/t og 1900 effektive timer(1årsverk), så satt jeg igjen med ca 460000kr. Men da er ikke diesel trukket ifra, da jeg ikke aner hva en hjullaster ligger på i forbruk ved blandet kjøring. Men 650 kr/t er uten redskap, vet jo ikke hva slags type jobber det kan bli.

 

Noen som kan hinte litt om hva en hjullaster bruker i timen i dieselforbruk?

Link to comment
Share on other sites

Guest valtra_1

V.R. Bare en kantklypper koster ca 800 tusen til hjullaster, skuffer er ikke det som koster mest men de trenger en del vedlikehold og slitedeler.

Får du maskin til 1,5 mil med utstyr, hadde det vært bra med 650 i timen.

Er veldig vanskelig å få inn noe utstyr hos entreprenører og kommuner, må kjenne noen! litt kjipt det der, de ser ikke om du kan noe...

Kjører ikke så ofte så liten hjullaster, men du kan vel regne ca 10 liter i timen i gjennomsnitt forbruk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Svein_1

VR: Du trenger jo ikke en helt ny hjullaster, men iden din er god. Men du kan snakke med noen av de karene som driver med pukkverk( Gunnar Holth grusforretning, hæhre entrepnør) der kan du sikkert sitte og lesse biler med grus. Jeg har kjøpt en litt brukt L110E fra sverige og ga 950 000 for den. Men du kan jo høre med kommunen om kantklipping og vegvedlikehold. Kan jo være heldig at de holder kantklipper også trenger jo du ikke og kjøpe en helt ny slagkraft klipper da.

Min hjullaster er utleid til et renvosjan firma når jeg ikke trenger den og ellers bruker jeg den til å lesse slam og masse på noen av anleggene vi driver. Men vis du skal kjøpe ny så lease den over 5 år også bytter ut den ut da vis du har kapital til det. Men hvertfall Lykke til\;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Hvordan ble det med prosjektet ditt JR? sitter selv med samme tanker den dag idag. men jeg tenker kanskje og evt kjøpe en 95 mod elns, omtrent like stor maskin, da går de jo for en billig penge. men noe jeg lurer på da er om det da blir vannskelig og få solgt tjeneste sine?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...