Gå til innhold

Samdrift - er det så lurt?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Magne_1

Vi bli nok ikke enig ang lønnsomheten i ammeku vs melk. Dette kommer av at de tallene som rådgiverne brukes i sine kalkyler er langt fra det vi opplever i praksis. Men skal jo også si at vi har en av de bedre ammekubesetningene i landet og god tilvekst på oksene.

 

Ja faktisk er de som driver idag med 100 t i kvote bedre stilt enn oss som har over de 200t.

De har stort sett et nedbetalt båsfjøs, har rom for å produsere 30-50t mer i fjøset og vil få dispensasjon de siste årene de driver etter at kravet om løsdrift blir gjeldende.

For min del er dilemmaet\;

Melkekyrne går idag i løsdrift, mens de andre dyrene står i båsfjøs/binger. Hvis jeg skal vente til 2024 å bygge, er jeg 46 år og utslitt etter som bygningene i dag krever mye arbeid. Dermed er muligheten for egeninnsats liten.

Da jeg har en del erfaring med å bygge fjøs både i Norge og Danmark vil jeg tape stort på å ikke kunne delta selv. Derfor bør jeg være igang med å bygge nytt fjøs i løpe av maks en 8 års-periode. Skal dette være lønnsomt er det og behov for mer i kvote eller et samarbeid med nabo som mulighet, men kvotekjøp vil uansett være nødvendig.

Synes derfor at det er synd at det ikke er blitt opprettet et investeringsfond beregnet for investeringer i nye driftsbygninger.

En annen mulighet er å kutte ut melka, fortsette med 30-40 ammekyr, kjøpe en gravemaskin og jobbe som entreprenør i tillegg. Ville nok da sitte tilbake med dobbelt så mye som jeg gjør idag.

 

Driver forresten sammen med mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det dekningsbidraget du har på ammeku, så ville eg gått for den med å selja kvoten.Det koste bare halvparten så mye å bygge ammeku fjos kontra melke fjos. Viss du har 60 ammekyr då burde du jo leve greit av det, og ha tid til graving i tillegg.Burde forresten hatt sånn gårdanalyse fra bruket ditt i Bedre Gardsdrift, da du tydligvis har ekstremt høgt dekningsbidrag.Kan tenka meg det er mange som vill slutte med melk og heller begynt med ammeku, viss dei hadde sett det er mulig med sånne resultat.Men skal du slutte med ammeku når du overtar kvoten til dei langt uti distrikta som begynner med ammeku? eller skal du beholde dei i tillegg til større kvote... er jo dumt å slutte med ein produksjon du tener penger på...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

dette med små og store produsenter og transportkostnader for Tine er litt mer innvikla enn som så, på Jæren ligger jo produsentene på rekke og rad så å hente melk hos en driver med -tonns kvote når man likevel kjører forbi trenger ikke være dyrere enn å hente melk hos en bruker i Finnmark med 200 tonn kvote. Og det hjelper jo ikke de små når staten /Tine øker produksjonen av melk gir andelsvis ut fra det det allerede har, f.eks. kan man få økt kvoten med en prosent, og det hjelper ikke akkurat de små så mye.

 

I tillegg kommer all \&quot\;gratiskjøringa\&quot\; for Synnøve Finden (Fienden?). Man kan vel ikke si at Tine tjener på melkesalg til SF, og det blir jo melkebøndenes tap...

 

Problemet er jo generelt at det ikke er en prisstigning på landbruksprodukter tilsvarende økningen i konsumprisindeksen fra 70-tallet og frem til idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tine kjører ikkje gratis for synøve finden. Tine er delt i tine råvare og tine industri. Det er tine råvare som selger melk til finden. Det med den prosenten(10 prosent i fjor),blir sant nok lite av det.Men alle har mulighet for å kjøpe kvote av staten, og privat så mye du vil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Utrolig hvor selvsentrisk og egoistisk det går an å bli bare man kommer over 200 tonn i kvote. Som de fleste i nord Norge i hvertfall baserer man driften på 50-60% leid areal og ofte mye mer enn det og å tro at man er baron om man har mye areal å høste blir latterlig. Tror vi skal være forsiktige med og la enkelte produsenter falle utenom pga. lang avstand til meieri og slakteri. Da kan vi fort komme inn i en ond sirkel det kan bli vanskelig å komme ut av. Vi bør heller stå sammen og kjempe for en rettferdig høyere pris på produktene våre enn å løpe ærende for Rimihagen og co med å slå hverandre ihjel. Det ville nå vel i all galskapen være bedre at melkeproduksjonen foregikk på bruk ute i distriktene og at de i bynære strøk (med større tilgang på alternativt arbeid) overlot kvotene til dem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Erlend_1

Vil jo bare si det at det krever en del merarbeid med melk i forhold til ammedyr, men samtidig vil man jo få en del (mye) bonus av denne produksjonen. Dette vil i mange tilfeller gjøre at man får så gode resultater på ammedyrene.

Man er jo i fjoset uansett...., kan insm melkekyr for å få flere ammedyr, råmelk osv osv.

Føler dette blir glemt i mange tilfeller.

Melk er i mange tilfeller grunnlaget i bunn som gjør at man er hjemme og passer på, går i fjoset ofte osv.

Dette vil igjen vil føre til at andre ting går godt.....

Dette kan være viktig å huske på før man setter seg i en gravemaskin og bare skal se etter besetningen morgen og kveld. Men dette kan jo være en vurd hvis man har andre til å se etter dyr osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
he he .... maken te dskusjon.... finnes ett ord SVADA.... vi kann dskutere politikk, men er det noe vitts.???? å jeg tror det er bedre anskt til anskt, blir ikke så usakelig da.. samdrifter det så lurt?? = en idividuel avjørelse pungtum.... jeg drver sjøl men ser gode sosiale sider med samdrift, vst en er villig til og se bort fra en del kr..... å slutt med den her stormansgalskapen, antall kyr,, hallo,,, enn all den transporten av for og gjødsel i mange tilfeller.. mvh sjef over eget fjøs og jord..ha ei go hælg...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Kjenner mange her i området som er i samdrift, eller har vært i samdrift. Ikke en eneste en kommer med noe positivt å så når det gjelder økonomi. Mitt inntrykk er at de som bygger tenker kun på størrelsen, og ikke på økonomi. (P.s. er ikke størrelsen som teller vet dere, he he) hjelper lite med \&quot\;den største\&quot\; når det ikke gir noen resultater!!

 

Flere begynner å klage på samarbeidsproblemer, arbeidsfordelinger, forskjellige interessefaktorer, osv.

 

Mitt inntrykk er at vi må stikke fingeren i jorda og se på globusen og se hvor vi egentlig befinner oss på kloden! De fleste stedene i Norges land egner seg IKKE til samdrift osv.

 

Legg stormannsgalskapen til siden,og tenk på hus hjem og familie istedet. Da er jeg sikker på at de minste får det mye bedre i vårt samfunn!

 

Dette er sikkert tungt å svelge for de som har denne \&quot\;sjuka\&quot\; men det får så være. Er iallefall ingen mann som imponerer meg med å skryte på seg størrelse iallefall!!

 

Personlig eide gårdbruk med et større marskinsamarbeid ser ut til å være økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! er i samdrift, og har bare positive erfaringer med det. Samdrift er ikke ensbetydende med nye store fjøs. Det går å drive samdrift i eldre båsfjøs også. Kommer fra en gård med liten kvote, og egentlig for lite til å leve av. Da jeg fikk sjangsen til å overta sjå ein eldre nabo, såg jeg muligheten, og slo til. Har nå en kvote til å leve med, ordna ferie og fritid (fri to lang helger i mnd). Og får muligheten til å være heltidsbonde. Forresten mange løgne kommentarer innpå her. Det må da være lov å drive stort å bygge nytt for dei så vil det??? uten å bli rakka ned på?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samdrift med stor kvote og masse areal, og grei økonomi.

Ønsker meg ut av Samdriften, en av de største tabbene jeg har gjort er å gå i samdrift, men pga avtaler og plasering av bygg, kan jeg ikke trekke meg ut av samdrifta, så nå vurderer jeg å selge hele garden å få meg vanlig jobb, selv om jeg egentlig ønsker å fortsette med melkeproduksjon :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...