Gå til innhold

Samdrift og samarbeidsproblemer


Gjest

Anbefalte innlegg

Er med i en samdrift(melk) med 4 deltakere, alle aktive. Vi har en som er med som ikke gjør jobben slik vi alle er blitt enige om at det skal gjøres(vi har laget korte skriftelige instrukser). Vi har prøvd å ta dette opp med han men får bare en masse unnskyldninger til svar uten at han tar signalet. Er det noen som har forslag til hva en kan gjøre i et slikt tilfelle?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er med i en samdrift(melk) med 4 deltakere, alle aktive. Vi har en som er med som ikke gjør jobben slik vi alle er blitt enige om at det skal gjøres(vi har laget korte skriftelige instrukser). Vi har prøvd å ta dette opp med han men får bare en masse unnskyldninger til svar uten at han tar signalet. Er det noen som har forslag til hva en kan gjøre i et slikt tilfelle?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,dette æ nok eit spørsmål som mange samdrifte stille. Klart det blir problemer når f.ex. \&quot\;perfeksjonister\&quot\; og \&quot\;slamser\&quot\; skal samarbeide,og gjøre samme jobben,i samme fjøset,på kvar sin måte.

Må vel berre ta ein skjikkeleg alvårsprat mæ `n,og gje `n eit ultimatum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Velkjent problem dette. Dersom en alvorsprat ikke hjelper kan det være et alternativ at \&quot\;den og den\&quot\; oppgaven som ikke gjøres ordentlig \&quot\;straffes\&quot\; med et bestemt kronetrekk?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Har problemet vært til stede helt siden samdrifta ble grunnlagt, eller har \&quot\;problemet\&quot\; oppstått/blitt større etterhvert?

Hvis så, kan man jo spørre seg, hvorfor?

 

Hvis ikke, så vil mine forslag være:

 

Ta et samlet møte og drøft problemet. Bruk tid og hør på hva alle har å si.

 

Mulighet for at deltakeren blir \&quot\;passivt\&quot\; medlem av samdrifta

 

Ta kontakt med ekstern rådgiver for megling

 

I verste tilfelle, Undersøke hvilke konsekvenser det vil ha for dere restrerende, bl.a økonomisk, hvis dere ber deltakeren om å trekke seg fra samdriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekling med ekstern rådgiver er eit bra tips. Viktig å få prate ut, og helst før det går for langt. Prøv å løyse det på ein god måte før de går i gang med straffetiltak.

Det bør stå noko i kontrakten om kven som skal koplast inn ved strid. Er der flinke folk på landbrukskontoret, kan det vere eit godt tips. Det finst sikkert dyktige folk i meieriet og elles. Advokat er dyrt, og dei er jo i utgangspunktet meir interessert i konflikt enn i fred...

Det viktige er at \&quot\;fredsmeklaren\&quot\; er utefrå, og ein person ingen av partane har for nært forhold til, men som forstår problemstillinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei! Låner denne tråden til noen tips..

Kjøpte for noen år siden no maskiner og redskap sammen med en kar.Vi betalte 50/50. Viste seg etter en tid at det var litt vanskelig å dele på bruken.. Jeg ga f...,og kjøpte meg eget utstyr. Men jeg kunne jo tenkt meg noen kroner for min andel. Men det er liten evne til å få til en dialog om det.

Noen som har vært i samme situasjon? Som kan gi noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...