Jump to content

Oppstart med egen traktor og dumperhenger


Guest

Recommended Posts

Hei,

 

Hvor vanskelig er det for en 20-åring å starte opp med egen traktor og dumperhenger. Denne mannen vil virkelig satse. Har store ambisjoner. Landbrukskjøring virker å være "mettet". Men hva med anleggskjøring. Er det for tøft å starte for en som har ca. 2års erfaring med entreprenørkjøring for andre. Innen både landbruk og anlegg? Han har drivd eget firma i 2 år og "kjenner" til regnskap og litt økonomi.. Man må jo starte en gang, hvis man virkelig VIL.

 

Noen andre her som har vært i samme situasjon?

Link to comment
Share on other sites

Guest JD4EVER_1

Hei,

 

Hvor vanskelig er det for en 20-åring å starte opp med egen traktor og dumperhenger. Denne mannen vil virkelig satse. Har store ambisjoner. Landbrukskjøring virker å være \&quot\;mettet\&quot\;. Men hva med anleggskjøring. Er det for tøft å starte for en som har ca. 2års erfaring med entreprenørkjøring for andre. Innen både landbruk og anlegg? Han har drivd eget firma i 2 år og \&quot\;kjenner\&quot\; til regnskap og litt økonomi.. Man må jo starte en gang, hvis man virkelig VIL.

 

Noen andre her som har vært i samme situasjon?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er nok en stor fordel om man kjenner noen innen bransjen eller kjenner noen som kjenner noen...for å komme seg inn i bransjen.

 

Det går an å høre med de større entrepenørene rundt om, og tilby dem dine tjenester. Det er mange store entrepenører som leier inn traktorer som \&quot\;servicemaskiner\&quot\; (kjøre masser, gods som kummer feks, veivedlikehold osv) på 1-2 årskontrakter eller lengre på anlegg som går over lengre tid.

 

Det er nok også en stor fordel om man har utstyr som man kan stole på, ikke hvilket merke man har. men at utstyret man tilbyr ser bra ut og er i orden, slik at man ikke får ofte havari osv.

 

Det kan også lønne seg å ikke satse alt på nytt utsyr, slik at man ikke låner seg ihjel før man får startet og slik at man kan tåle og være uten arbeid i en måned. Og heller fornye seg når man har bedre økonomi. Ser jo også ut som at renten kommer til å stige ennda...

 

Men man må ofte være villig til å flytte på seg rundt om i landet hvis man skal satse innen dette.

Men ville som sagt ha forhørt meg med de store entrepenørene først..

 

Og den som intet våger, intet vinner som det så fint heter.

 

lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er noe problem i seg selv å starte opp med anleggskjøring med dumperhenger. Men det finnes mange ting du bør huske på før du i det hele tatt vurderer å starte opp:

 

1. Det er tungt økonomisk å kjøpe inn traktor og dumperhenger. Du burde ha en skikkelig traktor, så man må nok fort ut med 1 - 1,5 mill totalt.

 

2. Effektiviteten er ikke i nærheten av lastebil (har du lest artikkelen i BG om akkurat dette?), dette vil si at for å få økonomi i dette, er man nødt til å få mye mer kjøring for å dekke kostnadene, både variable og faste.

 

3. Arbeidsmengden i starten er enorm. Det kreves at du er villig til å jobbe døgnet rundt for å få regnestykket til å gå rundt. Er du villig til å ofre så mange arbeidstimer i dette?

 

4. Å starte opp for seg selv er ikke oppskriften for å bli rik på 1-2-3... Du nedlegger haugevis av arbeidstimer selv om økonomien totalt ikke blir allverdens. Særlig om man er nødt til å investere i nytt utstyr... Om det er god økonomi du er ute etter, er det nok mer lønnsomt å kjøre for en entreprenør som har mange år i bransjen, faste kunder, bra rykte osv...

 

Men om du virkelig vil satse, er det nok lettere å komme inn i markedet på anlegg enn landbruk. Men hvorfor ikke investere i unimog? Med unimogen har du fordelene til en lastebil i form av lasteevne og hastighet, samtidig som du får fordelen fra traktoren i form av avgiftsfri diesel og andre avgifter. I tillegg er allsidigheten på en Unimog et sterkt kort. Salting, strøing, spyling osv er jo mer effektivt med en Unimog enn traktor...

Link to comment
Share on other sites

Guest Svein_1

Mine tips er mange inne anleggskjøring osv.

 

Som alle sier er at man må kunne kjøpe brukt eller billig utstyr og ikke låne seg ihjel. Men å kunne forhøre deg med et stort entrepnørfirma eller satse litt smått sjøl med en traktor og diverse redskaper er også et alternativ. Har sjøl to traktorer gående for Hæhre entrepnør på vegbygging og synes ikke timesprisen er alt for gode. Men som robert sa at unimog er et godt alternativ, vil jeg si det motsatte vil ikke anbefale deg en slappfisk som dom er, kjørte sjøl unimog i Oslo for noen år siden ikke noe stas med henger gitt. Men ville også anbefale deg å høre med noen store snøbrøytings og vegvedlikeholdsfirmaer i Oslo vis det er et alternativ. Har noen kontakter i et firma i Oslo vis det intressert.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Guest JD4EVER_1

Robert:

Hei takk for fint svar!

Ser du skriver at det lønner seg å kjøre for en erfaren entreprenør med mange kunder, godt rykte osv. Tenker du da på å kjøre for den entreprenøren med egen traktor og evnt. egen redskap eller bare som sjåfør? Evnt. hvor \&quot\;lett\&quot\; er det å komme inn hos en entreprenør med \&quot\;bare\&quot\; traktor?

Link to comment
Share on other sites

Hei eg har to traktorer og dumpere som er innleid til div entrepenøre, starta for ca 2 år siden og vil bare si at du bør ringe rundt til eit par entrepenører og si ka utstyr du planleger og innvistere i og høre om du evt kan få fast kjøring for ein time pris dere blir enige om.. når du har fast kontrakt så kan du kjøre noe billigere pga du har da garantert 150timer i måneden det er det sikkreste og når du kjøper trakto så må du tenke på eit par ting: jo mer du har i nyttelast jo lettere og få arbeid og når du kjøper trakto så anbefalere eg og ikkje kjøpe ein billig traktor som er kjørt meir en 4500timer pga du kan gå på ein smell og få store reprasjoner det første halv året og det er ikkje bra... vis du starter så vil eg ønske deg lykke til og ønsker det går bra for deg:) men husk på at du har ikkje mye fritid det første året du må stå på og opparbeide dg ein kunde krets men lykke til allefall
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...