Guest Posted September 11, 2010 Share Posted September 11, 2010 Jeg vurderer å kjøpe inn en brukt tilhenger for å bruke den til litt småkjøring, særlig ved (både oppkappet og stranger) og et og annet grus- og jordlass. Det skal ikke være svære greiene, jeg ser for meg rundt fire tonn nyttelast. Jeg kunne gjerne tenke meg Orkel, men er litt usikker på de forskjellige modellene. Hva er forskjellen på f. eks. T4 og T41? Og hva med alle bokstavene - P, S, ST osv? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest bolgebah_1 Posted September 11, 2010 Share Posted September 11, 2010 Jeg vurderer å kjøpe inn en brukt tilhenger for å bruke den til litt småkjøring, særlig ved (både oppkappet og stranger) og et og annet grus- og jordlass. Det skal ikke være svære greiene, jeg ser for meg rundt fire tonn nyttelast. Jeg kunne gjerne tenke meg Orkel, men er litt usikker på de forskjellige modellene. Hva er forskjellen på f. eks. T4 og T41? Og hva med alle bokstavene - P, S, ST osv? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bullseye_1 Posted September 12, 2010 Share Posted September 12, 2010 Stod ikke \'\'\'\'P\'\'\'\' for plywood, og dermed \'\'\'\'S\'\'\'\' for stål? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 17, 2010 Share Posted October 17, 2010 T41 er ein firetonnshengar med bakovertipp. T4 trur eg er ein firetonnar med trevegstipp. T3 er bakovertipp. Den siste er levert i ei smal utgave med 1,6 m breidde. Dersom den har 400-dekk, er det ein veltepetter. Den med 11,5-dekk er stabil i sidehelling. Den samme hengaren var også levert med 1,8 m brei kasse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LAN Posted March 10, 2019 Share Posted March 10, 2019 Orkel har stort sett benyttet logiske modellnummer på maskinene.T41S betyr Tilhenger 4 tonn 1-veistipp Stålkarmer. Hadde det stått P til slutt ville det vært plywoodkarmer. T43 betyr 3-veistipp. Merk at 4 tonn er tillatt totalvekt (3995 kg) og ikke nyttelast. T3 var en liten henger, kun 3 tonn totalvekt, og kan, som et annet innlegg nevner, være en veltepetter hvis den har breie hjul. Problemet er at hengeren er så smal at det nesten ikke er avstand mellom dekkene. Men tilbake til modellsystemet: Etterhvert kom T90, T 120 og T 150. Dette var tilhengere med 9, 12 eller 15 tonn nyttelast. Her ble altså nyttelasta brukt i modellnummeret, ikke totalvekt. T51 var litt rar, siden den ikke hadde 5 tonn totalvekt, som man kunne forvente, men 6 tonn. TX er brukt for å betegne henger med innlagt kasse slik at den blir en slags lettdumper, mens DX er helsveiste dumperhengere.Av annet utstyr fantes f.eks. Orkel GV. Altså gyllevogn/gjødselvogn. Tallet etter anga volum i tanken. Rundballepressene til Orkel heter GP, altså GrasPresse (eller noe sånt) med et tall etter. Dette skal være diameter på ballekammeret i millimeter, fra den første GP 1200 som ble fylt med fôrhøster til dagens GP 1270. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.