Gå til innhold

Orkel T85 vs Weckman WS80


Anbefalte innlegg

Kort sagt; Er en Orkel T85 med kornlemmer(11,2 m3) verdt merprisen på 12.000,- + mva kontra en Weckman WS80 med kornlemmer(9,3 m3)?

 

Vet det vært skrevet mye om dette, men lurer på om noen her har førstehånds kjennskap til de mindre Weckmanhengere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Orkel er norsk kvalitet av ypperste klasse, det tviler jeg på weckman er. Har blant annet hørt om hjul som har falt av. Og at hele ramma på planen lever/gir etter når du tipper.

Jeg hadde ikke vært i tvil, kjøp orkel!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nøkland_1

T85en til naboen mista hjulet for noen år siden, jeg har også sett flere tilfeller der T 85 har mista hjulet. Men jeg kjører selv Orkel(T 81)og er storfornøyd med den, har kjørt med den i 15 år nå og har bare bytta dekkene. og dessuten er bruktprisen på Orkel høy, sånn at det er ikke så dumt å kjøpe en Orkel sjøl om den koster mere.

så kjøp deg en Orkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom100_1
Har orkel t85 hjulet har falt av. men nå ska me kjøpa orkel tt100 pga måtte ta av karmane for og kjøra grasballa på t 85. kjøp orkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jossebass_1

Tror både Orkel og Weckman er relativt greie hengere for korntransport. Noen anleggshengere er det definitivt ikke, karmene tåler knapt nok at man kikker på dem før de deformeres. Har selv en WS 120 og er godt fornøyd med denne nå. Dette er derimot den andre 120-en jeg har, fikk byttet den forrige grunnet veldig ujevn gange etter vei.

Den første skulle også være typegodkjent for 40 km/h, men viste seg å ikke være det. Problemet er at om man velger 400 hjul så er disse av alt for dårlig kvalitet. Når hengeren også kun er godkjent for 30 km/h vil den være utstyrt med dekk med en lavere lasteindeks en den egentlig burde hatt. Problemet oppsto om hengeren stod parkert 10 til 15 min med lass, den ble da helt ubrukbar å kjøre etterpå grunnet voldsom hopping. Dette ble tatt opp med Sisu gjentatte ganger, og de skifta dekk og felger og komlpette nav flere ganger uten at dette hjalp i det hele tatt. Dette dreide seg jo kun om kvalitet på dekk, men dette satt veldig langt inne å innrømme for importøren. Jeg fikk til slutt byttet i en ny henger med 500 hjul, og denne kan stå flere dager med fullt rundballelass og går allikevel helt fint etterpå. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være den store prisforskjellen det er mellom 400 og 500 hjul, mellom 12 og 13 000,- kroner på Weckman, men dette er noe du i allefall bør koste på. Tror nok Orkel også sliter med det samme problemet på sine hengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Har nylig byttet en gammel Weckman 8t bogihenger i en større Orkel Tx130. Var egentlig veldig godt fornøyd med Wexkman. Den virket veldig solid, hadde aldrig problemer med den, selv om den fikk mye juling. Den hadde relativt bred plan, og var veldig lavbygd. Det var i mangetilfeller en stor fordel. Ellers syntes jeg lakken virket veldig bra. Har ingen problemer med å anbefale Weckman. Det jeg imidlertid savner på alle hengere er en solid, enkel og god parkeringsfor som tåler at man setter av hengeren med fullt lass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest buckley_1

Vurderer selv litt frem og tilbake mellom Orkel T85 og Weckman WS80.

Hvor mye grus kan en forvente å laste disse med - i volum / vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Orker har da hvertfall lenge hatt den parkeringsfoten du beskriver, Sigurd.

 

Ellers er mitt inntrykk at Orkel er i ei klasse for seg sjøl hva gjelder hengere til korn, flis osv. Det inntrykket er det nok flere med meg som har og hengerne er relativt lettsolgte mot for andre hengerne som gjerne er skakke og alleredehar et dårlig rykte på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...