Gå til innhold

Er leigeinntekt næringsinntekt?


Gjest

Anbefalte innlegg

Eg skal slutte med dyr neste år å leige bort jorda. Det eg lurer på er om leigeinntekt frå jorda og melkekvote er å rekne som næringsinntekt so eg har omsetning over momskravet? I tillegg har eg en del inntekter frå jakt fiske å fallretter. Blir det å rekne som vanlig inntekt eller kapitalinntekt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet regnes alt du fakturerer med når du skal telle opp til kr 50 000.

 

Utleie av jord, uten bygg mv. er momspliktig fra først krone om man ønsker. Her gjelder ikke grensen på 50 000. Moms eller ikke er valgfritt. Før måtte man søke for å få det momspliktig, nå tror jeg det holder ta valget selv, dvs fakturere med moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det skal IKKE være moms på bortleie/ utleie av jord. Det er ikke anledning til dette såfremt man ikke spesielt er registrert som en som driver utleie. Sjekk med regnskapsføreren din! Leier forøvrig mye jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken

Kom en endring på dette i fjor som sier at en kan fakturere utleie av fast eiendom + mva

Tidligere måtte en være særskilt registrert for å gjøre dette. Det anbefales fortsatt at en frivillig registrerer seg men det er altså lov å fakturere jord leie mm + mva uten dette. Selvsagt forutsatt at en er mva registrert . Frivillig registrert kan en bli fra første krone. Vanlig må en opp i kr 50000.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...