Gå til innhold

Etableringstilskudd ved generasjonsskifte


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte sauebruk i desember å prøver nå å sette meg inn i hva slags støtteordninger som finnes for meg som ung og nyoppstartet bonde. Kom over "tilskudd ved generasjonsskifte" og ringte til landbrukssjefen i kommunen for å høre hvordan dette funket. Fikk tvert svar om det kun gjaldt familieoverdragelser. Nå skal det nevnes at landbrukssjefen her er deltidsansatt og både etter min erfaring og andres så vet han ikke alltid hva han snakker om. Fikk feks beskjed om at jeg ikke kunne søke produksjonstilskudd pga kravet om 20 000 i omsetning, mens en prat med en bekjent avslørte at jeg kunne søke om dispensasjon fra dette kravet, noe jeg gjorde og fikk innviliget.

 

Når det gjelder tilskudd ved generasjonsskifte: Jeg har ikke sett det spesifisert andre krav enn at søker må være under 35 år, og tolker utifra det jeg finner online generasjonskifte til å bety skifte fra 60-70-80-90 tallets bønder til 20xx-tallets bønder.

 

Er det noen som vet, og evt kan linke til dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Søker må være under 35 år, og det må søkes innen 5 år etter overtakelse. Kalkyletak 1 mill, kvinner kan få dekket inntil 60%, dvs. 600 000, menn kan få inntil 40%. Jeg har hørt om ei jente i Trøndelag som fikk innvilget 60 %, har snakket med ei annen jente her i Agder som fikk 48%. Hovedsakelig da til automatisering av foring pluss oppgradering av melkeanlegg og annet inne i fjøset.

 

Vi har selv en søknad inne nå, har drevet i over fire år. Tenkte for to tre år siden å gjøre bruk av den ordningen, men er glad vi ikke gjorde det da. Tenkte da på renovering av binger under låven, planlegger nå først en ny stor forsentral i andre enden ( stor nok og praktisk nok til at den kan serve en evt ny utbygging enten andre veien eller i vinkel på forsentralen) deretter rive låven og tårnsiloer, for så å forlenge båsfjøset med binger for okser. Håper å få stor uttelling på vanlig søknad ( bu midler)siden ikke ville vært særlig fremtidsrettet å bare gjøre litt klatt under låven, som kunne kommet direkte inn under generasjonsskifteordningen.

 

Ikke forhast deg siden du nettopp har overtatt, jeg er veldig glad vi ventet. Innovasjon Norge legger stor vekt på fremtidsrettet, økning i produksjon og muligheter i framtiden.

 

Hvis ikke jordbrukssjefen er dugandes så kan du sikkert ta en tlf med noen som til vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...