Gå til innhold

Fersking med enkeltpersonsforetak og næringsoppgave


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt en gård i to år nå og i fjor sommer startet jeg et enkeltpersonsforetak. Jeg har en relativt godt betalt jobb, gården er ingen inntekt i seg sjøl. Nå kommer selvangivelsen og alt det medfører.

Vi driver veldig enkelt, vi dyrker grass til eget forbruk (hester) og vi leier ut en stallplass. Har også noen høns som legger egg og lager kyllinger.

Jeg har ført alle utgifter og inntekter inn i et skjema jeg lagde i excel og spart på alle kvitteringer for utgiftene vi har hatt i forbindelse med gården.

Spørsmålet er hvor og hvordan dette skal føres.

Fòr som vi produserer til eget bruk, skal det føres noen vei? (Jeg slår og vender høyet sjøl, og leier en til å pakke det til rundballer)

Inntekter fra utleie av stallplass?

Utgifter til hønsefòr, transport av dette, vedlikehold av traktor, andre utgifter, har hørt jeg skrive dette av min egen inntekt?

 

Føler ikke jeg blir så mye klokere av rettledningene til skatteetaten, og hvilke skjemaer jeg må fylle ut.

 

Om noen har tips og råd rundt dette, blir jeg veldig takknemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg ville bedt om hjelp fra en regnskapsfører hvis du ikke kan dette selv. Selger du egg/kyllinger eller brukes disse privat også? Et utgangspunkt er at du har fradrag for kostnader som genererer inntekter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Dette høres ut som hobby for meg og da er det vel hverken fradrag for utgifter (eller skatt på inntekter av utleie av en stallplass), men snakk med en regnskapsfører.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...