Gå til innhold

Timelønn, sende regning, riktig pris?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg jobber litt på verkstedet jeg jobbet på før utenom våronn og slåttonn mm. Timelønna til en mekaniker nå mener jeg er 211 kr. Har frem til nyttår fakturert 300 kr i timen, men får indikasjoner på at det er en del for lite. Har også vært litt på overtid der, og hva bør jeg legge til da? Det blir vel feil å bare gange 300 med 1,5, eller?

 

Flere som driver med det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åsmund_1

Du kan jobbe der som privat person og få lønn som en vanlig ansatt. Dette utenom ditt foretak, da gir det deg noen skattemessig fordeler, tror jeg.

Sjekk opp dette med din regnskapsfører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Slik jeg har forstått det fra min regnskapsfører er det veldig gunstig for en som er selvstendig næringsdrivende å ha en lønnsinntekt på drøyt 30 tusen (=minstefradraget?), da man ikke betaler skatt på dette. Det blir altså ikke skattlagt sammen med næringsinntekten din.

Hvilken pris du bør ligge på om du leier deg ut som selvstendig næringsdrivende er ikke godt å si, men husk at du da må dekke inn diverse sjøl, så som feriepenger, sykepenger fram til dag 17, forsikringer, bedriftshelsetjeneste osv. som oftest vil være ytelser i tillegg til den timelønna en vanlig arbeider får.

Du får evt. forhandle med oppdragsgiver, jeg antar dette er en fleksibel ordning som gjør at du ikke får noe jobb om det blir nedgangstider - det er gunstig for arbeidsgiver som slipper å betale noen fastlønn for å sitte på r***a om det ikke er nok oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Interessant nok dette, men bht tjeneste har jeg i landbruket, og skulle jeg gått som ansatt ser jeg det som veldig vanskelig å forlange evt sykelønn så lenge jeg kun kommer når det passer begge parter.

 

Mener derfor det er best for begge parter at det sendes regning. Verkstedet har ikke ansvar for meg, og jeg får inn litt ekstra for å dekke forsikringer, evt. sykelønn, feriepenger mm.

 

Er mest interessert i høre hva andre fakturere i timen. Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Det er vanskelig å gi et svar på når ein ikkje veit om du holder alt av verktøy, kler og verneutstyr selv eller holder verkstedeier dette? Arbeidsgiver sparer arbeidsgiveravgift 17% trur eg, feriepenger 10-12%, + sykdom og kurs. Du må ta ei betaling som du er fornøyd med. Den dagen verksted eigereren ikkje tjener penger på deg(du er for dyr) leiger han deg ikkje inn meir.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er det noe verksted i dag som holder vanlig håndverktøy? Jeg har inntrykk av at mekanikerne har eget verktøy.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...