Gå til innhold

Registrere seg, eller ikke?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Driver litt med vedsalg, avløsing, salg av diverse småting som strøsand med mer. Men har ikke mer fortjeneste enn mellom 5000 og 12000 max på et godt år. Dette i tillegg til vanlig jobb.

Skal jeg registrere meg som selvstendig næringsdrivende må jeg ha regnskapsfører, det koster vel fort 10000 pr år? Er det ellers noen fordeler/bakdeler med å registrere seg? Hvis jeg må det, så er jo hele, å kanskje mer en hele fortjenesten borte i dette.

Kan man momsregistrere seg fra første krone? Det koster jo en del å kjøpe inn motorsag, bensin, singel osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
For å registrere seg å få fordelar med moms fråtrekk, må en ha ei omsetning på minimum 30 000 kr året. Med dei tala du legg fram, er det bedre å kun ta det som alminneleg inntekt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farmhand_1
Lurer du på noe om registrering så gå inn på brreg.no. Ring eller mail,får konkrete svar der. Men har du ikke planer om større omsetning er det vel ikke nødvendig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

For å kunne få igjen MVA må du minst ha en omsetninig på 50000 kr. Ville nok ikke gjort det. Du kan sende regning som privatperson på mindre enn 50000 kr i løpet av et år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du kan forresten være regnskapsfører selv når du har omsetning på under 5 mill tror jeg. Er ikke helt sikker, men du kommer under denne grensa helt sikker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du kan alltid føre ditt eget regnskap, så lenge regnskapet du lager oppfyller lovens krav. Eller rettere sagt bokføringen, det er når man kommer over 5 mill eller driver i andre foretaksformer at man blir regnskapspliktig.

Men når man lurer på så elementære ting så bør man minimum ta litt kursing før man setter i gang, ellers kan det bli dyr regnskapsføring viss noen må inn å &quot\;rydde&quot\; etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Med inntekter under 50000 fører du dette som hobbyinntekt i selvangivelsen, ikke som vanelig inntekt. Hobbyinntekt er skattefritt, men det fine er at om foretaket ditt skulle eskalere til å komme over 50000 kan du gå 3 år(tror jeg) tilbake i tid å få tilbakebetalt moms på relaterte utgifter da du registrerer deg. For og være helt sikker på føringen her annbefaler jeg at du tar kontakt med nærmeste ligningskontor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...