Gå til innhold

Eiendomsskatt på gårdsbruk?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal etterhvert kjøpe meg et småbruk. Ser at noen selges på Finn så står det eiendomsskatt på de. Ifølge loven, slik jeg leser den, skal det ikke kreves eiendomsskatt på eiendom som drives som gårdsbruk eller skogbruk.  Det er selvfølgelig mulig det står skatt på noen fordi de pr. i dag ikke drives.

Lov om eigedomsskatt. 

§ 5. Fri for eigedomsskatt er:  (.....)
h.    Eigedom som vert driven som gardsbruk eller skogbruk, herunder gartneri og planteskule tilknytta slik drift, samt anlegg i reindriftsnæringa.
 

Er det noen som har erfaring med dette? For min del blir det helt uaktuelt å kjøpe eiendom med skatt på, da jeg anser det for å leie eiendom og ikke eie. Det blir ikke ekte selveier i mine øyne, om andre utenforstående kan kreve meg for noe de ikke eier (eller burde ha eierskap i).

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1975-06-06-29

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...