Gå til innhold

Hydraulikkløsninger


Gjest

Anbefalte innlegg

Tenker å sette på frontlaster fra Ålø på en NH TLA100 men er usikker på hvilken hydraulikkløsning og størrelse på laster jeg skal velge. Har bare vært borti den vanlige med en spak men ser at det er to løsninger til. Den vanlige er ErgoDrive så er det EasyDrive og ElectroDrive. Hvilken av de er den beste løsningen og passer for en traktor på ca 100 hk? Hvordan er det med oljemengden for hver enkelt? Hva er forskjellen på lastekjennende og åpent Senter?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å sette på frontlaster fra Ålø på en NH TLA100 men er usikker på hvilken hydraulikkløsning og størrelse på laster jeg skal velge. Har bare vært borti den vanlige med en spak men ser at det er to løsninger til. Den vanlige er ErgoDrive så er det EasyDrive og ElectroDrive. Hvilken av de er den beste løsningen og passer for en traktor på ca 100 hk? Hvordan er det med oljemengden for hver enkelt? Hva er forskjellen på lastekjennende og åpent Senter?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpent senter er for traktorer med tannhjulspumpe, mens lastkjennende er for de som har variable stempelpumper og dermed regulerbar oljemengde. (lastersentralen gir signal til pumpa hvor mye olje som trengs i forhold til spakutslag og belastning\; i et åpent senter-system pumpes hele oljemengden rundt hele tida, det som ikke brukes går i retur til tank)

 

Alle (ergodrive, easydrive, electrodrive) passer på alle traktorer uansett størrelse og oljemengde, og er vel egentlig samme sentral med forskjellig betjening, men traktorer med LS (load sensing, lastkjennende) må ha tilsvarende sentral. Ikke sikker på systemet på NH TLA, men gjetter på åpent senter.

 

Anbefaler ikke å kjøpe med manuell (wire) spak (ergodrive) med mindre du _må_ spare penger.

 

Easydrive mangler mange av funksjonene fra electrodrive, som f.eks. automatisk skufferisting, programmering av tredjefunksjon o.l. -se på side 5 i denne brosjyren.

 

http://www2.alo.se/Media/PDF/SE/290-2674%20LCS%20Broschyr_SE16.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har maken traktor med Trima +3P. Det er litt tyngre og kommer litt lenger fram enn 2P. Jeg valgte dette for å få bedre sikt til bl.a. pallegaffel, men da jeg har korte gafler hjalp det lite. Traktoren blir lettere bak, så dette apparatet krever noe mer ballast enn 2P. Skulle jeg valgt på nytt, vet jeg sannelig ikke. Har inntrykk av at de fleste går med 2P eller tilsvarende Q35 her på ca. 100-hestere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Hvor mye skal du bruke denne frontlasteren? Kjører du lange økter sammenhengende så ergonomien er viktig? For en ting er felles for de fleste ettermonterte, elektriske joystickene: Driftssikkerheten er dårlig. Enkelte eksemplarer har merkelig nok oppført seg bra men de aller fleste har hatt trøbbel med joystickløsningen. Det er svindyre deler i systemene også. Kontaktene er utsatt for fukt og vegsalt. Og når det bare blinker gult og grønt om hverandre en fredag eller lørdag kveld og ingenting virker, så kommer du til å ønske deg tilbake til det gammeldagse vaiertrekket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...