Gå til innhold

Er det mulig å gjennomføre?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en ung og håpefull odelsgutt på 16 år, som til daglig går på skole og er avløser. Fram til i 2007 dreiv vi med rundt 60 vf. sau i et gammalt grisehus frå 1960. på garden er det om lag 136daa. fulldyrka og god sørvendt jord, 330 daa. skau. Garden ligger slik til at stordriftsfordeler kan utnyttes maksimalt, og ved å leige jorda fra seks nabogarder som alle har avvikla, kan jeg oppnå rundt 1200 daa. fulldyrka innenfor en radius på 1km fra garden.

Driftsbygning kan med investeringer ned mot 1 million huse bortimot 230 vf sau og ca. 20 ammekyr i et simpelt påbygg. har også en ok. potitkjeller og korntørke. ¨

Drømmen er kombinasjonen sau, mjølk og potet, og jeg tenker som så at det er nok av gode, men tomme båsfjøs rundt om som en sikkert får leigd. Er det i det hele gjennomførbart?

i såfall hva ville være det beste å satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grisebonde76_1
Hvis du kan få inn 230 vfs ved å investere under millionen bør det vel være gode muligheter her. Vurderer selv å bygge nytt for 200 vfs til i overkant av 2 mill... Få satt opp en driftsplan så ser du lettere hva du har å gå på!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ung_og_satsingsvillig_1
Hyggelig å høre! :) satte opp driftsplan for et år sia, og den sa at om vi utnytta ressurser som var å hente rundt om kunne vi få til en ok løsning under en mill for ombygging og invistere i enten schäffer/avant eller fôrutlegger. da kommer dyra i tillegg, men ved å drive flere enkle produksjoner som ammeku, kønn og potit kombinert med noe skøgs/veddrift begynner vi vel å nærme oss noe overkommelig?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

En av fordelene med sau er at en har mulighet til å gjøre ting en god del enklere enn med andre produksjoner. Har selv 100vfs i et ombygd storfefjøs der jeg har gjort alt av ombygning sjøl. Grovt sett er alt gjort av 3.sort materialer fra den lokale saga (som jeg har pussa over med gjerdesaga), noen kasser med skruer og spiker, og det eneste jeg har kjøpt er vel egentlig strekkmetallet samt et brukt gjødseltrekk - og en rundballriver.

 

Hvor mye en skal investere handler mest om hvor rasjonelt en vil ha det. I dag bruker jeg 15-20 min på fjøsstell på 100vfs, innkjøring av fôr i tillegg og det gjør jeg litt oftere enn 1 g/uke (river opp 1 ball og legger inn en til på riveren). Og jeg har tverrstilte fôrbrett og gjør alt med en fôrgrabb og gaffel... Så lenge du har river, er det faktisk ikke så mye jobb å måke på fôr med en hjulgrabb, og kostnaden er en tidel. Jeg bruker 5 fulle grabber på 100 vfs så du må &quot\;grabbe&quot\; 10-12 lass på 230 dyr. Med langsgående fôrbrett og river er dette gjort på 10-15 min, så jeg ville vurdert om den tidsinnsparinga du evt får med en avant/schäffer lønner seg (men evt andre produksjoner, ammekyr eller melk, vil endre forutsetningene...) Er du 16 tåler du å løpe med fôrgrabben noen år...

 

Livdyr kan gjøres rimelig enkelt, hvis en kjøper bra livlam fra en god produsent og en skikkelig bra vær (!!!), øker antallet raskt. Trenger ikke kjøpe 200 for å være i full produksjon første året, faktisk er det nok en fordel å starte litt mindre så en lærer seg triksene. Lamminga er tøff nok.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvordan hadde du sett for deg å få til et opplegg med mjølk? Er du i en situasjon at du får gården, eller må du gi noe for den? uansett, bra du vil satse. Og med litt enkle og billige løsninger og heller litt lengre dager, skal det være mulig å tjene penger på det. En kjenning har bygd om et redskapshus til kufjøs, feks. :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ung_og_satsingsvillig_1

Takk for svar! :D joa, er ikke noe problem å fly med trillebår, gaffel og hjulgrabb noen år til på så få lass om dagen. det er nok ikke aktuellt å begynne med det første, for skal ta landbruksutdanning et stykke unna først, men om tre år er det nok lys i fjøset her att :D

Må gi en del for garden heme her, men får ikke ta over på ei god stund. forpakting som er alternativet her. men det er en god del mjølkeprodusenter med forholdsvis gode båsfjøs rundt om på hadeland som har avvikla de siste ti åra, så håper på å komme over noe som kunne vært aktuellt å forpakte, evt. kjøpe, da jeg ikke får ta over her på hvertfall 20-25 år... kan bygge, kjøpe til og herje med jord, driftsbygninger og skau så mye jeg vil, så lenge ikke verdien til &quot\;sjæfen&quot\; stuper....

tenker faktisk noe på å rive ut korntørka, sage opp den gamle betongen fra 62&quot\; og legge spalt+liggebåser i redskapssjulet, og gjøra om potitkjellern til møkkkjeller. da ser jeg for meg to påbygg i hver retning for fôrbrett og mjølkestall. skal dette kunne gå, må jeg slå til på nabogarden. det er et høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Hei!

 

En venn av meg satt opp en saufjøs til 150.000,- for 120 økologiske v.f sau. Talle, med fôrgang i midten. Kjører inn fôret med traktoren 1 gang i uken. Etter deres &quot\;budsjett&quot\; forventer de å ha tjent inn investeringen ila. 2 år. Etter det så er alt fortjeneste. En ny fjøs til 2.000.000,- til 200 vf. sau, det har jeg liten tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grisebonde76_1

Det er vel mange faktorer som spiller inn i forhold til hvor stor byggekostnad man kan forsvre ved nybygg. Når det gjelder et fjøs til 150.000 bør vel dette være inntjent og vel så det iløpet av første driftsår...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grisebonde76_1

Veldig godt poeng Jensb!

Tror dessuten ikke at sauefjøs er det mest risikofylte å legge litt penger i.

Da er jeg mer bekymret for de som har investert 5-6 mill i grisfjøs de siste par årene...

Er det lov å spørre hva slags byggekostnad du ser for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...