Gå til innhold

Holdbarhet silofor til sau


mr_cartrwight

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal rive det gamle uthuset og bygget nytt. Det nye bygget vil hovedsakelig bli brukt som garasje til bil, og lager. Men vurderer å  bygge opp igjen fjøs-delen også, og bruke til mellom 2 og 10 sauer. 

Det er to gamle betong-siloer som er i god stand. Jeg vurderer å la disse bli stående, og bygge nytt uthus slik at disse kan brukes. Hver av de har en grunnflate på 2,5x2,5 meter. Så, mitt spørsmål er, vil det være mulig å bruke disse siloene til grovfor til sauene om vinteren, eller vil graset mygle fordi siloene har stor overflate, og at sauene ikke klarer å spise nok gras fort nok? Har aldri hatt større dyr enn høner og kaniner før, så mye jeg må lære og sette meg inn i. Selve oppstart av sauehold vil nok ikke starte før tidligst om et par år, men det er nå jeg må planlegge hvordan uthuset skal bli, og om jeg skal spare på siloene eller rive de. 

Alternativet til silofor er vel å lempe inn en rundballe i ny og ne, men det er vel samme problemer der, at de mygler/gjærer før de blir spist opp. Hva vil da være best av silofor og rundballer?

På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...