Gå til innhold

mjølkekvotekjøp 2012


Gjest

Anbefalte innlegg

Litt i siste liten som vanleg; eg logga meg på Altinn igår for å sikre meg eit par tusen liter ekstra kvote. Tidlegare har eg kunne søke om maksimalt tilgjengeleg mengde og har fått eitt-fire tusen liter. Denne gongen såg det ut til at eg måtte skrive inn eit gitt tal.

Er det ikkje høve til å søke om maks lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tidligere fikk alle aom søkte en viss mengde ( noen hundre liter) pluss en ukjent prosentandel av det de søkte om. I år skal det visst fordeles litersvis likt på alle som søker, inntil det du har søkt om. Dvs en som har 50 000 i kvote får kjøpt like mange liter som en som har 250 000, så du søker bare om det du har lyst. Men tilgjengelig mengde er som før bare summen av de som har solgt kvote. Derfor vil det neppe bli store forskjeller i hva du får kjøpt i mot tidligere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss alle søkjer om store kvanta, og når rekninga kjem, let vere å betale, kan det hende vi klarar å lure staten til å auke forholdstalet istadenfor at vi må kjøpe kvote?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere her så er det ingen nedre grense i år og øvre begrensning er kvotetaket. Og det er sannsynligvis farlig god tilgang på kvote i år så du risikerer å få tildelt det du søker på. Så HUSK\; Den skal betales også... (utover det vi alle betaler over omsetningsavgifta enten vi kjøper eller ikke.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være melkebøndene som er den dummeste yrkesgruppen av alle i norge.

At dere går og kjøper,Faktisk BETALER penger for en rett til å produsere noe det er for lite av i markedet. Helt utrolig i 2012..

 

Lurer på om jeg skal prøve å innføre ammekukvoter. Da blir det sikkert pågang for å få økt besetningen med ei ammeku eller to hos mange.

Sauekvoter også,Betal 5000kroner for retten til å ha ei søye ekstra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du må da være den smarteste i norge , siden du har tenkt ut dette helt av deg selv....... Nå er det nå en gang sånn at det er kvoter på melk i norge. Og det kan kansje virke dumt å kjøpe når det er for lite melk. Men egentlig er det ikke for lite melk, det er for lite FETT i norge. Derfor hever tine forholdstallet, så alle kan produsere noen prosent over kvoten. Men det hjelper lite når du har 150 tonn i kvote, og bygger nytt for å produsere 300 tonn? Ikke sant? Da må en gjerne kjøpe litt kvote for den prosenten er ikke nok, du forstår det du også? Det er ingen så vet hvor lenge kvoteordningen varer, så en må nok følge med, men kvoteordningen vil aldrig forsvinne over natta....heller over et 10 års perspektiv.......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg søkt om kvote.

 

Apropos: I rubrikken for eigarskap av garden: Når eg kryssar for at eg eig garden åleine har eg ikkje tatt høgde for at eg faktisk har ei kone og vi har sameige. Burde eg kryssa på den andre med medeigarar? Tenkte det hadde meir med samdrift eller noko å gjere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvotene blir garantert borte,Det Bør de også bli, jo før jo heller .For mer bakstreversk ordning skal man lete lenge etter.

Fatter ikke hvorfor det har vært en ording i over 30 år som har favorisert kun enkelte av landets bønder. Vi andre som ikke har vært medlemmer av melkemafiaen har faktisk måttet være innovative og takle markedet til våre produksjoner selv vi. Uten kvoter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvinner kvotesystemet på melk ja da går heile distrikt landbruket til helvete.

Det er vell på grunn av kvotesystemet vi har ein forutsigbar pris og hverdag som melkebonde.

Reiser du ut i verden så vill du høre att all misunner hverdagen til den norske bonde.

Så du ZTS får sette deg inn i bakgrunnen for systemet vi har,men eg er ikke sikker på om du vill skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,ja Dykk ZTS eg e glad for me so har råd,kan kjøpa kvote,slik at me kan auka produksjonen,og det er godt noken har samma innstilling so Dykk so vette da meir på oss optimistar,og eg håpar aldri kvotesysteme forsvinn,eg meinar at då kan me beheldt ein jamn produksjon og ein styrt mjølkepris.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å sitte å vente på att kvotene skal forsvinne, å la være å kjøpe.

Va gjør du hvis det blir slutt på kvoter og du sitter med en gammel fjøs med 60 000 litr i kvote?

 

Vi har litt over 200 000 i kvote å har søkt på å kjøpe max, grunnet planer om nytt fjøs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest geitbonden_ole-m_1

ser heller ingen grund til ikke å kjøpe masse kvote til slike priser , signerer på det SJ skriver , det går ant å innvistere for framtiden :-)

 

 

fan e dette tullet med bekreftelse koder som man knapt klare å lese ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...