Jump to content

Skogbrukskoie

askerramp

Recommended Posts

Hei,
jeg har en skog som ligger et godt kjørestykke fra boligen min. Har en plan om å drive skogeiendommen på "gammelviset", manuell hogst, planting, ungskogpleie, tynning og uttak av tømmer med traktor/ATV. 

Derfor kommer jeg til å være en del i skogen, og kunne tenkt meg å bygge en gammeldags enkel skogskoie med sengeplass og ovn, istedenfor å sove i telt. Ser i byggesaksforskriften at tiltak for å drive skogbruk tillater å bygge et frittliggende bygg på opp til 15m2 uten å søke. Legger ved teksten under. 

Har noen erfaring med dette? Vet en del setter opp brakke på hjul, men ønsker å bygge noe selv med tømmer fra egen skog, Må det meldes til kommunen, eller er det bare og sette i gang å bygge? 

Byggesaksforskriften
§ 4-1. Tiltak som ikke krever søknad og tillatelse
c. Frittliggende byggverk som er knyttet til drift av jordbruks, skogbruks- eller reindriftsområder, og som verken har et samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) på over 15 m². Bygningen kan oppføres i én etasje og kan ikke underbygges med kjeller.

Veiledning til forskrift:

Bestemmelsen innebærer at byggverk på inntil 15m2, som oppføres i forbindelse med jordbruk, skogbruk og reindrift, som for eksempel reindriftshytter, skogskoier og gjeterhytter, unntas fra søknadsplikt.

Det er en forutsetning at det kan konstateres tilknytning til jord-, skog- eller reindrift og bestemmelsen er ikke ment som en åpning for hyttebygging. Bygningen må være i samsvar med plan, men kan, i motsetning til unntakene i bokstav a og b, brukes til overnatting.

(https://dibk.no/regelverk/sak/2/4/4-1