Gå til innhold

Hjemmelaget tilhengerredskap på vei - Lovlig?


Anbefalte innlegg

Jeg har en brakke på hjul som jeg gjerne skulle ha flyttet fra en teig til en annen. Brakka er hjemmelaget og den har påmontert lastebilaksling slik at den kan flyttes med traktor. Nå skulle jeg gjerne flyttet den til en teig som ligger på andre siden av fjellet. Jeg har prøvd å lese/finne relevant lovverk for å trekke denne på vei, men er fortsatt i tvil om (hvordan) dette kan gjøres lovlig.

Det jeg føler meg ganske sikker på å ha funnet ut er at dette defineres som tilhengerredskap og kan dermed trekkes på vei uten registreringsskilt, under visse forutsetninger:

Jeg må montere lys bak, den må også ha trekanter for å markere at det er en tilhenger og trekant for å markere at det er et saktegående kjøretøy.

Det må også monteres markeringslys og skilt foran og på siden, og gul blink med skilt BRED LAST ettersom bredden på denne er 2,8m.

Også kan den ikke kjøre fortere enn 20km/t. Men her er jeg i tvil: Er det fartsgrense 20km/t, eller er det at den må trekkes av en traktor som har konstruert hastighet lavere enn 20km/t?

Er det mer som må passes på for at dette skal bli lovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...