Gå til innhold

Orkel HiQ


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny presse nå.vurderer sterkt ei Orkel HiQ. Er dette ei go presse? styrke/svakheter? Store baller? Pris? presser over 3000 baller til eget bruk og vil derfor ha mest mulig gras i ballen. har hørt at orkel er svært go på service + at pressene tåler mye som gir lite skruing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silver19_1
Skal kjøpe ny presse nå.vurderer sterkt ei Orkel HiQ. Er dette ei go presse? styrke/svakheter? Store baller? Pris? presser over 3000 baller til eget bruk og vil derfor ha mest mulig gras i ballen. har hørt at orkel er svært go på service + at pressene tåler mye som gir lite skruing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, se på claas uniwrap 455, tror ikke det er noen som slår den, claas med mps segmebt lager de største og hardeste ballene.

 

var en tråd her som viste til noen svenske feltforsøk

 

 

har undret meg over alt orkel er så god på servive når pressene ikke trenger reparasjon!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Hei.

 

Har kjørt mye orkel baller og bestemte meg for å kjøpe HiQ til sesongen 2009. Pressa kom etter å ha vært på brukerkurs og jeg hadde høye forventninger. Det startet med småtull og enda mer småtull. Det ble mye småtull som førte til for mye stopp. Så kom det et problem som vi aldri ble kvitt, nemmelig mye risting. Etter mye reklamasjoner ble vi eninge med Orkel om å få en ny presse. Den hadde ikke alle småfeilene og fungerte godt, men den hadde risting den også. Jeg ble lei og sliten av dette og retunerte den nye og hevet kjøpet.

 

Idag kjører jeg McHale og har sålangt bare positive erfaringer. Har vært litt småtull her også, men langt mer ubetydelig. Er flere debatter her som beskriver bruken og erfaring av flere typer presser. Les litt!

 

Men uansett, har pressa over 45000 orkelballer og jeg kan med handen på hjertet si at det er kvaltitet, særlig 1250 og 1260 og jeg tror HiQ vil få det også om et år eller to. Har aldri byttet et glidelager og kjedekvaliteten er også god.

 

Reagerer litt på claas01 sin utalelse. Alle presser trenger vedlikehold og service, og det skjer også ting med orkel pressene. Fordelen er jo at alt ligger på lager i Norge og de som skrur har jo kunnskap rundt pressene. Orkel er nokk en av de beste på service ja! Men jeg har også gode erfaringer med McHale! Maskindrift har også mye deler på lager. Ha bestilt opp litt deler og gjort oppgraderinger og de kom ca 2-3 dager etter bestilling.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

min kommentarer var bare en liten anektote over fokus på serviceapparat, kontra alle påstander om uslitelighet.

 

Service er en ting, skifte lager , kjeder pickup tinder i rolige vinterdager er noe annet enn å reparere havari midt i sesongen.

 

All ære til Orkel og deres apparat. De er flinke, ett norskt produkt som konkurrerer med multinasjonale selskaper med 100x i str og omsetning og ressurser til FOU.

 

Når det gjelder størrelse er det ingen tvil rundt i miljøet her den forrige 255/355 serien til claas lager vesentlig større baller enn Orkel 1260. Jeg kjenner ikke til geometrien til HiQ om den er større i kammereret.

 

Glidelager drar mer krefter på grunn av friksjon. det er nok grunnen til at ingen andre produsenter bruker det.

 

Mente bare å komme med ett inspill rundt valg av presse. den nye claas 455 med 25 kniver og mps segment har rent objektivt egenskaper som ingen andre har, i tillegg kan den lage baller opp til 135 cm. Det vil si at den svært sannsynlig kommer godt ut i test om de største rundballene.

 

Til silver 19 sjekk claas på nett:

 

http://www.claas.co.uk/countries/generator/cl-pw/en/products/balers_round/rollant454_455_uni/start,lang=en_UK.html

 

her er mye god info.

 

gode filmer også på youtube.

 

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Claas01: Jeg skjønner det, men den var langt i fra saklig.

 

Presser er jo sårbare produkter, og det skjer ting. Da er det jo greit at delene er på lager i Norge slik at man får en rask leveranse som du egentlig poengterer i ditt innlegg.

 

Orkel har vært flinke, og jeg liker å kjøpe norske produkt så sant det er mulig. HiQ ble et litt for mye prøveprosjekt etter min mening.

 

Vet at glidelager har større friksjon. Har selv merket det etter at jeg byttet til McHale. Men glidelager er jo egentlig bedre for våre forhold. Claas er ikke akuratt kjent for de pressene med gode lager. Men det har skjedd en utvikling de siste årene. Tror iaf kulelagrene til McHale varer.

 

Nå fikk jeg til store baller med 1260, kontra andre med hydraulisk kammer. Men stiller de opp diameteren fikk de jo større baller. HiQ kan ha baller opp til 145 (?). Jeg kjørte med diameter på 130 og ballene veide rundt 1000 kg. Med andre ord, mye for. McHale ballene er også like tunge.

 

Men for all del, den nye claas pressa er sikkert et godt produkt, blir spennende å følge! Er ingen merke fanatiker i presser. Hørte på tilbud på 355 før jeg handlet McHale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Dette blir et kort lite innlegg før det blir kveld her.

 

Tenkte jeg skulle si litt om boggi kontra singel aksel. Kjørter nå McHale som forevist tidligere og var skeptisk til singel aksel. Den flyter faktisk ikke så værst, pga store hjul m/lite luft som gir god kontaktflate. Men 1260 var finere, men mye kan jo forklares med vekta ogaå. Derimot HiQ som har en smalere boggie(fordel ved transport) og er tyngre så blir det mer kjøreskader enn hos 1260. Hadde en særdeles våt høst her på vestlandet i år og det er en ting som er viktigere enn boggie/singel aksel og det er samlerive. Det begrenser kjøreskader betraktelig, som flere her helt sikkert kjenner til fra før.

 

Det var enklere å få til finere baller med HiQ enn Fusion 2, men det er jo noe man enkelt retter på ved å pendle litt nøyere. Synes også styrepanelet er mye bedre på Fusion pressa.

 

Har ikke allverden med baller med McHale enda, etter neste sesong blir det vel mer erfaringer.

 

Uansett jeg vil råde deg til å se litt på forskjellige merker og vudere service og pris. Førstnevnte er viktig uansett, alt som går stopper en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei skal bare skrive kort her....ORKEL hQ er noe av det bedre vi har hatt her på gården...vi har kjørt vicon i 10år men blei til slutt lei av og bytte lager....å må bare få sagt det er ikkje få såm har gott åver til orkel her i troms di siste to åra...uansett vilket merke di har kjørt..god service å god kvalitet...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...