Gå til innhold

slåmaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Jostein

Vi bruker belte på en 4228 Kverneland. Ny pris var mellom 60 og 70 tusen.

 

Det er brukt en god del de to sesongene vi har hatt det. Fungerer veldig bra og ved å legge skårene mest mulig ved siden av hverandre i stede for oppå får en en grei tørk. Er det mye gras blir selvfølgelig dette dårliger tørk spesielt i forhold til breispredning.

Er det lite gress og i tillegg vått får vi noen ganger problemer med at gresset ikke når bak til belte men dette kan være spesielt for vår maskin.

 

Vi har også rive og kommer nok til å bruke det enda mer etter hvert. Problemet er at vi rett og slett ofte ikke har tid til å rake i tillegg til å slå, da er det bedre å få alt gjort i en opperasjon.

 

I høst har vi hatt et annet problem, REGN. Så vått som det har vært til tider på andre slåtten her så er tørkingen i alle fall et utelukket argument.

 

En får velge ut fra sine egne behov, men vi har hatt stor nytte av belte vårt. Skal bare legge til at vi presser 6000 baller i året og at det kan bli en dyr løsning hvis du bare skal slå litt hjemme.

 

Lykke til.

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
Belte har kun 2 fordeler: våte forhold hvor du kan glemme fortørkingseffekt, og førsteslått på gjenlegg hvor du ofte treffer på mer stein pga. lite grasdekke i bunn av enga.. Ved tørre forhold og etablert eng er raking å foretrekke, vel å merke om du vet hvordan riva skal kjøres/innstilles..!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tracker:

3 meter sidemontert ja.

Lurer litt på hvor du har den prisopplysningen fra, for i prislisten til a-k så har den maskinen en veiledende pris på 114 700 eller noe der omkring. Og med forsesongtilbudet så ble prisen riktig bra...

Tror kansje du sitter på ganske så feilaktige opplysninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

asgeir: Mente du trepunktsmontert eller sidemontert slepemaskin?

Sitter med Norsk Landbruk 8/09 og ser i prisliste over slåmaskiner. Pöttinger Novacat 307-T ED som jeg har, er oppgitt med en pris på 194200,-

Pöttinger 3007-T ED m/ sentermontert drag, 213000,-

Skal jo ikke garantere at det er rett, men de andre merkene er og priset ganske høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostein: Du sier at ved å legge strengene ved siden av hverandre blir tørken bra. Det er jo mulig å legge enkelt streng i tilsvarende bredde, og da blir jo tørken mye bedre. Strengen kan jo uansett ikke være breiere enn at den passer til kammeret i pressa.

Belte er kun en løsning for folk som totalt driter i kvalitet på runballene. Legg sammen to strenger med belte, og du er garantert mange gode våte rundballer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Jeg har ikke sagt at tørken blir god men \&quot\;grei\&quot\;. Med det mener jeg at det kan aksepteres når forholda tilsier det. Å spre èn streng ut to meter er for oss uaktuelt da det nesten halverer pressekapasiteten. Og når vi kjører på timen blir dette en dyr løsning for bonden.

Er fullt klar over at breispredning og raking gir raskest fortørk. Men for noen og i noen tilfeller kommer en bedre ut økonomisk ved bruk av belte.

 

 

Som et eksempel kan jeg nevne da vi skulle slå andre slåtten hos en kar 10 oktober!!

Han ville helst ha det breispredd eller i alle fall i enkle strenger for best mulig tørking. Etter to dager var det fare for regn og vi ble enige om at det burde presses. Da jeg kom med raka var det begynt og regne jeg er overbevist om at resultatet ble mer vått en om en hadde brukt belte og kjørt pressa dagen etter det ble slått uten å få vann i det. Det hadde også blitt mindre kjøring på enga samt billigere for bonden.

 

Så det jeg vil frem til er at i mange tilfeller hos oss her på vestlandet er det været som bestemmer hvordan ballene blir. I gråvær og regn hjelper det lite å breispre da kan en like godt samle to strenger med en gang hvis en har den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostein: er enig med deg i ditt eksempel.

Men hva med å ta det med riva etter1 døgn i stedet?

Bånd er kun brukbart der gresset er tørket på rot, eller når det må presses umiddebart pgagn eller for å spare penger ved å unnå lang transport av rive.

Bånd vil aldri kunne hjelpe til med å lage for av høy kalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...