Gå til innhold

Fornøyde kunder?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Når du driver med leigekjøring, og då tenker eg spesielt på rundballepressing, er det ofte dere får klager på arbeidet som er gjort? Korleis løyser dere det ved f.eks at du har drete deg litt ut og valgt heilt feil kjøremønster, og gjerne bonden advarte deg på forhånd, og du ender opp med og lage digre svarte spor etter deg. Berre fortsetter du med arbeidet fakturer ut regning og håper dei ringer til deg neste gang, eller slår du gjerne litt av på prisen?

 

Mister dere ofte kunder, eventuelt hva er dei ulike grunnene til det?

 

Spør då eg egentlig er fersk med leigekjøring og merker av og til at du gjør ein tabbe og to, og enkelte kunder misliker dette selfølgelig. Vill påstå at eg ikke har så altfor mange tabber, men gjør noen feil. Kan ta eit konkret eksmpel her, eg var hos en kunde for første gang, hadde fleire ekrer og eg blei fortalt kor dei var. Eg fullførte jobben, og etter noen dager ringer en kunde og er selfølgeligt veldig irritert fordi eg har prestert og glemt/hoppet over en ekre. Dette er berre min feil for egentlig blei eg godt informert om alle. Noen forslag for å løyse dette på best mulig måte, gjerne med tanke på at eg vill presse der til neste år, men også ikke få eit dårlig rykte. Graset er i grunn ødelagt for været har ikke vært på topp. Eg skal tilbake og presse det så snart været blir bra igjen men her har eg nokk ødelagt mange verdifulle baller for bonden. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dueland_1

Hei.

 

Når du driver med leigekjøring, og då tenker eg spesielt på rundballepressing, er det ofte dere får klager på arbeidet som er gjort? Korleis løyser dere det ved f.eks at du har drete deg litt ut og valgt heilt feil kjøremønster, og gjerne bonden advarte deg på forhånd, og du ender opp med og lage digre svarte spor etter deg. Berre fortsetter du med arbeidet fakturer ut regning og håper dei ringer til deg neste gang, eller slår du gjerne litt av på prisen?

 

Mister dere ofte kunder, eventuelt hva er dei ulike grunnene til det?

 

Spør då eg egentlig er fersk med leigekjøring og merker av og til at du gjør ein tabbe og to, og enkelte kunder misliker dette selfølgelig. Vill påstå at eg ikke har så altfor mange tabber, men gjør noen feil. Kan ta eit konkret eksmpel her, eg var hos en kunde for første gang, hadde fleire ekrer og eg blei fortalt kor dei var. Eg fullførte jobben, og etter noen dager ringer en kunde og er selfølgeligt veldig irritert fordi eg har prestert og glemt/hoppet over en ekre. Dette er berre min feil for egentlig blei eg godt informert om alle. Noen forslag for å løyse dette på best mulig måte, gjerne med tanke på at eg vill presse der til neste år, men også ikke få eit dårlig rykte. Graset er i grunn ødelagt for været har ikke vært på topp. Eg skal tilbake og presse det så snart været blir bra igjen men her har eg nokk ødelagt mange verdifulle baller for bonden. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde pressa den ekra gratis, og så hadde eg gitt bonden tilbod om skikkeleg rabatt på neste års pressing. Alle kan gjere feil, men det avgjerande er korleis du ordnar opp etter deg i etterkant. Gode kundeforhold er viktigare enn kortsiktig profitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har drivi med leigekjøring i noen år nå,og har erfart litt av hvert.

Har du selv gjort en feil, må du selfølgelig beklage og\&quot\;erstatte\&quot\; det.Men alt med måte.

Har selv fått hjelp av forsøksringen,for å bevise at jeg ikke hadde gjort noen feil.En litt kjedelig sak..

Sliter nå med at jeg har for mange kunder,så må vell ha gjort noe riktig.

Men hva gjør dere når dere kjører i filler pga.stein,gjerdestolper,kvist,dårlige driftsveier osv. Gir dere bonden regninge på det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Ja,er viktig at vi stiller krav til bonden også.Så alt ligger best mulig til rette.

Det svarer seg jo også for bonden,da får han/hun god service og godt utført oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi drev leiekjøring med skurtresker tok vi alltid timepris og ikke dekarpris. Slik ble det billigere for bønder som hadde enkle åkre der alt var \&quot\;på stell\&quot\;. En del var alt for slurvete med stein og da var vi nødt til å stubbe høyere og forklare hvorfor. Vi kjørte lite sundt, men jeg husker at en av kundene hjalp til med å reparere.Hvis det er mye kvist/greiner i kantene og dårlig adkomst kan det jo være lurt å være litt i forkant og be om en utbedring før neste sesong.

Hvis man kjører i stykker pga. dårlig arbeid etc. er det vel lurt å avtale en evt. rep. på forhånd? Ser for meg at det blir verre å komme med en regning etterpå om dette ikke har vært et tema. Noen som bruker en slags kontrakt? De som leier gjør vel dette fordi utstyret er kostbart å kjøpe og vedlikeholde så de må vel ha en viss forståelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å vera i forkant viss det oppstår problem og gi beskjed i god tid viss du ikkje kan komma til avtalt tid. Ein god dialog er alltid bra. Legg deg flat viss du har gjort tabbar, men alt med måte. Det er viktig å hugse på at grashausting i skiftande ver kan få fram det versta i ein bonde. Gi positiv tilbakemelding når noko er bra tilrettelagt, og gi bonden tips på ein sakleg måte viss du ynskjer eller har forslag til forbetring. Viss det berre er syting og klaging frå kunden, så kan du takke nei neste gang han ringer. Det er ikkje ein kjempe lukrativ bransje akkurat.

Ein ting eg lurer på: bør me trekke av på prisen viss me får mat, og bør det då eventuellt spesifiserast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

For å svare Dueland først. Jeg hadde ikke presset den gratis, men møtt opp og presset det så fort som mulig. Beklaget hendelsen, og sakt at han skal få et bedre tilbud neste år når vi nærmer oss sesong igjen, og holdt mine ord. That\'\'\'\'\'\'\'\'s it. Vi er mennesker, gjør feil, men vi kan ikke drive veldedighets arbeid fordi.

 

Jeg har begynnt å tatt mer betalt for dårlig mark. Noen synes det er helt greit, andre synes det er ikke greit og vil ha andre, men det er rett og slett vanskelig å få noen til å gjøre det. Etter hvert som bønder legger ned her i området, blir tilgangen på jord grei. Bønder har mer jord enn før, på samme dyre.ant. Ergo mindre gjødsel og flere mål.. Og det er mye dårlige grøfter og gamle enger rundt om.

 

De som gjør ting klart, blir belønnet med det, de som ikke gjør det, kan man si blir straffet på regningen. Slik er det i alle andre bransjer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idefox: Er slik eg og ser på det, men så prata eg med nokon som pleide å trekke det av, så då byrja eg å lure på om det var eg som var urimeleg. Men det er nok som du seier, heller sjeldent at kunden kjem med mat. Det hender faktisk at eg må spør etter mat viss jobben drar alt for langt ut i tid. Det er heller ikkje alltid at ein har noko å gjer i ein matbutikk når ein har arbeidd med kuskit ein lang dag, og matboksen er tom. Men generelt må eg sei at kundene er greie og forståelsesfulle. Og når det kjem til betalinga, så har alle betalt, og eg har ikkje behøvd å purre dei siste 3 åra:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dueland_1

Takker for mye gode svar! Har presset det siste stykket nå, og har ikke tenkt og fakturere ut noe for den jobben.

 

Synes ikke det alltid er like lett og vite hva man skal gjøre med tanke på fakturering og slikt, er liksom aldri noen fasitsvar føler eg.

 

Hender jo stadig vekk at du kjører i sondt og bonden bidrar på en eller annen måte, enten du får lånt en traktor til å pakke dei siste ballene, eller bonden er mekaniker som har det meste av verktøy, og rett og slett reparerer utstyret for deg, men allikvell så har du presset i mange timer og har laget noen baller så du må fakturere ut. Hvor mye trekker du fra då? Tenker litt som om du er på verksted og der fakturerer dei vill ca 600-800 kr timen, trekke det frå på fakturaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...