Du er her

temlav_1s bilde
temlav_1
Logget av
Innmeldt: 23.04.2010
Dumperhenger.

Hei!
Vurderer å kjøpe en ny dumperhenger for traktor og er ute etter råd i forbindelse med det.
Har sett endel på finn.no og blir fort i villrede i og med etterhvert finns en hel del forskjellige dumperhengere på det norsske markedet.

Hengeren skal brukes litt kombinert i forbindelse med gårsdrifta og endel anleggskjøring. Har fra før en lettdumper som blir for svak i forbindelse med steinkjøring.

Har kikket litt på orkel Dx 130

Erfaringer og råd mottas med takk:)

temlav_1s bilde
temlav_1
Logget av
Innmeldt: 23.04.2010
Dumperhenger.

Hei!
Vurderer å kjøpe en ny dumperhenger for traktor og er ute etter råd i forbindelse med det.
Har sett endel på finn.no og blir fort i villrede i og med etterhvert finns en hel del forskjellige dumperhengere på det norsske markedet.

Hengeren skal brukes litt kombinert i forbindelse med gårsdrifta og endel anleggskjøring. Har fra før en lettdumper som blir for svak i forbindelse med steinkjøring.

Har kikket litt på orkel Dx 130

Erfaringer og råd mottas med takk:)

tracker_1s bilde
tracker_1
Logget av
Innmeldt: 25.11.2009
Re: Dumperhenger.

Vil anbefale deg å styre unna Orkel DX. Det er en henger som jeg har sveist mye på for å si det mildt. Hvis den skal brukes i steinkjøring så bør du se på Bailey eller Gigant som er litt lettere, Dvs. mere nyttelast.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

finst bare en type dumper å dæ æ Foss Eik!

temlav_1s bilde
temlav_1
Logget av
Innmeldt: 23.04.2010
Re: Dumperhenger.

Foss-Eik er absolutt aktuell, hvordan ligger den an i pris i forhold til Orkel og ev. de mest kurrante utenlandske merkene?

Da snakker vi hengere på 12-14 tonn.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

Den største til MOI, uten tvil!!!!
Finns ikkje maken ....
(men er desverre den desidert dyreste)

Henke_1s bilde
Henke_1
Logget av
Innmeldt: 04.04.2011
Re: Dumperhenger.

Du sier den skal brukes noe i gårdsdrift? Er det aktuelt med høykarmer? Ta stilling til detta da utvalget begrenser seg noe hvis du vil ha mulighet til å sette på høgkarmer..

temlav_1s bilde
temlav_1
Logget av
Innmeldt: 23.04.2010
Re: Dumperhenger.

Høgkarmer er ikke aktuellt, har nabo jeg samarbeider med og har mulighet til å bruke henger med høgkarmer der. Det samme hvis jeg trenger henger med nedfellbare karmer.

Formålet er dumperhenger med solide faste karmer, har dårlig erfaring med forsterket landbrukshenger fra før. Men hegeren bør være utformet slik at det kan lesses et rundballelass på den i nøden, d.v.s. tilstrekkelig lengde og ikke \&quot\;for\&quot\; høge karmer. Har sett at en del dumperhengere er kortbyggde med høge karmer.
Dessuten bør den være noenlunde ren under så ikke alt av bremseslanger o.l. blir revet av om en kjører en tur i ulendt terreng.

Idefox_1s bilde
Idefox_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: Dumperhenger.

Hvor mye anlegg er det snakk om i året? Har NC 12 t jeg er meget godt fornøyd med, men den har ikke blitt satt på de største utfordringer ennå. Men pris tatt i betraktning så mener jeg du har mye dumper. Skal du kjøre 500 timer pluss så er vel foss eik den jeg uten tvil ville valgt. Kanskje også moi. Foss eik får du akkurat slik du vil ha den.

Westfarmer_1s bilde
Westfarmer_1
Logget av
Innmeldt: 28.01.2011
Re: Dumperhenger.

Hei,

Her er nokre gode råd til deg som skal kjøpe dumperhenger til traktor. Agromet-henger kan vere ein billig henger til lett bruk, deretter kjeme Baily,Kane og Foss-Eik på toppen.

Men noke av det viktigaste er dekkutrustninga på hengaren. Ein dumperhenger går stort sett etter vegen med tunge lass og då må du ha smale dekk med stor diameter, dette gir liten rullemotstand. Eg har testa ein 10-tonns agromet henger med fullt gruslass. denne hengaren hadde 15,5 \&quot\;x400. Med slike dekk suger hengaren seg til asfalten og blir voldsom tung å drage. Min nye henger er ein Kane med 14 tonn nyttelass, denne hengaren er ustyrt med 22,5x385. Sjølv om denne hengaren med fullt lass veier 6 tonn meir, er den mykje lettare å drage og handtere!.
Det er også ein stor fordel med fjærande akslingar og drag.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

Hei.
Er jo mye fint å velge i..Har selv vurdert Orkel dx130,så lurer på hva som er negativt med dem?
Foss-eik er vell det råeste,men det er jo prisen også.
Kjører selv Metjsø metamid (ca 700 timer i året),og er fornøyd med den.Men ønsker meg no større med tida.
Er ikke helt enig ang.dekk,traktor med henger blir ofte satt inn der lastebilen ikke kommer fram.Og da kan det være greit med noe som bærer godt.Min erfaring i alle fall..
Lykke til med valget!

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

Kan ikke skjønne at Orkel ikke er mere nevnt. Der har du DX 120 eller DX 130 å velge i. DX 130 17 t total vekt store hjul som gjør at den både ruller lett og har god flyte evne på bæresvak jord. 4 mm hardox karm 6 mm bunn tror jeg.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

4mm karm og 6 mm bunn blir for veikt for litt tøff anleggskjøring. Hva med fuglestad dumper? Ser solid ut....

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

Orkel tx 130 har 8mm plate i bunn og 6mm i karmane.

http://www.orkel.no/index.php?prod=vis_innhold&amp\;visning=1&amp\;id=99&amp\;kat=9&amp\;spraak=1&amp\;m=16&amp\;pkat=9

temlav_1s bilde
temlav_1
Logget av
Innmeldt: 23.04.2010
Re: Dumperhenger.

Det er nok snakk om mindre en 500 timer i året vil jeg tro.

Angående dekk så må den ha brukbar flyteevne i og med at den blir brukt like mye i terreng som på vei. Et noe bredere dekk på 22,5 toms felg kan kanskje være aktuellt, da skulle det vel funke både på vei og i terreng?
Det blir bl.a. en god del steinkjøring i forbindelse med nydyrking.

Fjæring har jeg faktisk ikke tenkt så nøye over, har pr i dag 40 km traktor, men en vet aldri hva det kan bli i framtiden. På den andre siden lar det seg gjøre å bytte henger igjen om det skulle bli behov for fjæring. Kanskje mer behov for pendelboggie.

Noen som har erfaring med Richard Western? Ser ut som en ok henger, men den leveres vel ikke med pendelboggie?

Har fortsatt litt tro på Orkel DX 130 :)

Idefox_1s bilde
Idefox_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: Dumperhenger.

Jeg ville også absolutt valgt med pendelboggi. Fjærende boggi egner seg kun på vei. Håpløs ved nydyrking etc, du får en alt for ustabil dumper som også vil bli ringere å dra i dårlig terreng.
Fjærende drag er kjekt. På nevnte NC så er det \&quot\;mekanisk\&quot\; fjærende drag som fungerer utmerket. Foss EIK kjører vel på Seles \&quot\;gamle\&quot\; hydrauliske demping som er en drøm og kjøre med.

Når det kommer til hjul så bør du nok ha noen tilsvarende Nokian ELS og helst minimum 500, fortrinnsvis 600 mm eller mer brede om du skal bruke den mye på mark. Har selv \&quot\;standard\&quot\; dekkene på min NC, veidekk, de er suverene på vei, men de lager fort spor om det er mykt underlag. Det må være en vurdering av hvor mye du skal bruke dumperen til hva.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

Som selger av en av de nevnte hengerene, blir jeg vel lett oppfattet som subjektiv, men skal likevel prøve:
Det er stor sammenheng mellom pris og kvalitet, men ta også med egenvekten som et kriterium: det er ingen automatikk at en tung henger er sterk, men det er helt sikkert at en henger som er FOR lett, en henger som har FOR lite stål, er dårlig.
Platetykkelse: mye stein = Hardox eller tilsvarende. For de råeste oppdragene, dvs mye stor sprengstein 8 eller 10mm i bunn. Jeg pleier å si: lesser du stein med 8 tonner, klarer du deg godt med 6mm. Men se også på spanteavstanden.
Fjøring- pendelboggi: Richard Western kan leveres med begge. Med fjøring blir pendelbevegelsen noe begrenset. Stabilitet er ikke noe problem på denne fordi fjøringen er svært stiv. Men det betyr også at man skal ha endel tonnasje før man får glede av fjøringen. Mitt valg er ubetinget fjøring.
Dekk: kjøring i mye stein krever gode dekk. Min erfaring er at 385/65 R 22,5 ikke holder mål på en dumper. De blir fort utslitt med mange punkteringer og bærer for dårlig på dyrka mark. 500/50x17 bør overhode ikke vurderes på en dumper med lasteevne over 10 tonn.
På kombinasjon vei og bæresterk terreng: 445/65R22,5. På dårligere underlag: 20.5R22,5. På dårlig underlag: 560/60R22,5 eller 620/50R22,5. MEN SLIKE DEKK TÅLER IKKE SKARP STEIN og er egentlig bare bruklig på dyrkamark og til nød på vei. De er tunge å dra.
Flakstørrelse: der får du bare sammenligne. Richard Western DVL 12 (kan registreres på ca 14 tonn lasteevne) har flaklengde på 484. Lemhøyde 70 cm.
Se på frihøyden under dumperen. Her er det store forskjeller.
Fabrikat: nå risikrer jeg i alle fall å bli \&quot\;hengt\&quot\; men på grunnlag av spesifikasjoner og tilbakemeldinger fra kunder:
På toppen troner Foss-Eik og Thomsen.
Sele og Fuglestad er borte, og det er vel nesten Moi også (?)
Neste gruppe inneholder bl.a Baily, Gigant, Kane, Richard Western og muligens noen til.
Tror desverre ikke Orkel og Metsjø kommer opp i denne gruppen.
Sikkert mange som er uenig med meg, men det er opplevelsen jeg har etter svært mange tilbakemeldinger over en årrekke. (Orkel DX 13 er temmelig ny og ser fin ut. Kanskje den kan rette opp inntrykket av Orkels dumperhengere. Men er det ikke dårlig med spanter?)
Men ingen er perfekte. Du finner en eller fler svakheter med alle. Forskjellige bruksområder gjør at den som er bra for den ene, er ubrukelig for den andre. Lykke til.

temlav_1s bilde
temlav_1
Logget av
Innmeldt: 23.04.2010
Re: Dumperhenger.

Takk for interresant innlegg \&quot\;Borg Maskin\&quot\;

I mitt tilfelle tror jeg faktisk pendelboggie er å foretrekke framfor fjæring.

Største hodebryet er dekk, der er det tydeligvis vanskelig å få både i pose og sekk. Har erfart problemet med punkteringer ved kjøring på skarp stein, samtidig er jeg helt avhengig av brukbar flyteevne.

Laster stein med 24 tonner, men vil da tro at 8mm hardoxbunn skulle holde bra når det er normalt med spant. Har fra før 6mm hardoxbunn og den har holdt over all forventning.

Angående orkel så deler jeg oppfatning med at de ikke kommer i toppskiktet når det gjelder dumperhengere. En stor grunn er vel at orkels dumere stort sett har vært byggd på en helt vanlig landbrukshenger. Derfor var jeg litt positiv til DX 130 som ser ut til å være byggd mer som en helblods dumper. Men ser at ikke alle har gode erfaringer med den.
Har også lagt merke til at det er lite spant.

temlav_1s bilde
temlav_1
Logget av
Innmeldt: 23.04.2010
Re: Dumperhenger.

Har fått pris på Orkel og Foss-Eik.

Foss-Eik er nok desidert førstevalget, men pris hinsides all fornuft! Kan sikkert betale seg hvis en driver profft hele året.

Orkel mangler fjærende drag...

Har sett litt på chieftain, ser veldig kurrant ut og ok pris. Men har sikkert sine minuser den og.

NC ser også grei ut, men kanskje noe høy egenvekt.

Har kommet til at det skal være pendelboggie og fjærende drag samt noe brede dekk, men aner ikke hvilket merke det blir ennå:)

Deerer_1s bilde
Deerer_1
Logget av
Innmeldt: 12.01.2009
Re: Dumperhenger.

En ting undrer jeg meg over når det gjelder dekkutrustning: hvorfor leveres så få dumpere med tvillingmontering av \&quot\;lastebildekk\&quot\; slik som f.eks. maskintrallene? Jeg valgte selv 445-dekk av lastebiltype på min Bailey, da jeg ble opplyst om disse dekkenes overlegenhet på vei og anleggskjøring.. TOTALT ubrukelige på dyrka mark, og jeg angrer på valget.. De få dumpere jeg har sett med tvillinghjul, er vel stort sett ombygde lastebilhengere.. På den måten kunne en fått bedre bære-evne, men like sterke dekk..

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

Deerer: logikken din høres god ut, men erfaringene er litt annerledes. Tvillingmontering betyr gjerne temmelig smale dekk, høyt lufttrykk og liten diameter. Tilbakemeldinger jeg har fått er at dette ikke fungerer i det hele tatt. De skjærer ned, jorda tyter opp mellom hjula og \&quot\;halve jordet\&quot\; ligger igjen på veien når hengeren forlater jordet.
En dumper har vanligvis en temmelig brei ramme for å få stivhet nok i hengeren. Derved er det også ofte ikke plass til så fryktelig brei hjul-utrustning. Da får man bedre bæreflate med 4 breie hjul enn 8 smale.
445/65R22,5 som jeg formoder du kjører på er nettopp det du sier: et anleggs og veidekk, men ikke optimalt på dyrka mark. Høyt lufttrykk (6 Bar) og litt smale er ikke optimalt. Noe bedre blir det med 535/60R22,5 (20,5R22,5) De er jo 9 cm bredere og lufttrykket kan senkes en del, mener å huske ned til 4,5 Bar og fremdeles ha full bæring (6 tonn). Skal du ha dekk med god flyteevne må du over på Michelin X-bib, Vredestein Flotation Pro eller lignende. Men de ruller dårligere på vei og er helt ubrukelige i på skarp stein.
De fleste hengerne går 95% av tiden på vei og disse egenskapene bør tillegges mest vekt. Men det hjelper selvsagt ikke med 95% optimalt men 5% ubrukelig når man ikke kan unnvære de 5%. Kjører selv en henger på 18,5 tonn med 445-dekk. Prøver så langt som mulig å laste på veien/ så lite kjøring på jordet som mulig/ når det er vått. Men det er jo ikke bestandig det går, og da har man et problem. Konklusjonen er at man ikke får både i pose og sekk. Man må prøve å prioritere de viktigste egenskapene og prøve å leve med resten. Eller å kjøpe 2 sett hjul, men det er jo ikke akkurat billig..........

Westfarmer_1s bilde
Westfarmer_1
Logget av
Innmeldt: 28.01.2011
Re: Dumperhenger.

Bruk av tvilling utrustning på dumperhenger for å auke bæreevna er eg skeptisk til. Dette er hengere som vert røft brukt med tanke på å vri seg til på trange plasser med dårlig underlag osv. Det vil nok vere mange tilfeller der du får kiling av skotstein imellom dekka som igjenn fører til at dekket vert kutta og du får ei umiddelbar punktering. Dessutan på bæresvakt underlag vil ei slik utrustning dra med seg altfor mykje drit som vert etterlatt på hovudveg når farten aukar.
Lastebilar som går på tunnelkøyring øydelegger mange dekk for veka, fordi stein kiler seg og skjærer dekka.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

Det sier det meste når Orkels \&quot\;dumper\&quot\; DX120 har en egenvekt på 2800kg. Bailey 12 tonner veier 5000kg tom.

Altså veier 1 Bailey 12 tonner nesten like mye som 2 Orkel Dx 120 tilsammen. Det skyldes naturlig nok at Bailey bruker bedre stål i sine hengere samt at platetykkelsen er 2mm tykkere all over.
Understellet er også mye bedre.
Hvis du ser på en fullastet Orkelhenger (har orkel selv) så ser du at hjula skræver til hver side. Dette gjør det mye tyngre å dra.

Boggikassene har aldri vært Orkels styrke.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

Noen som har erfaring med Agromet hengere?

Henke_1s bilde
Henke_1
Logget av
Innmeldt: 04.04.2011
Re: Dumperhenger.

Agromet er vel en type all-roundhenger som ikke er spesielt god eller dårlig på noe?:p
Apropo det med tvilling så har jeg et par høster kjørt poteter fra jorde til lager med en flakhenger fra kls. På denne hengeren sitter det lastebilhjul i tverrboggi rund baut. Gikk vanvittig fint på veien både med og uten lass, men på et bløtt jorde i August/September ble det fort djupe spor etter hengeren med lass. Og så fort jeg fikk opp farta på veien var det ikke rent lite jord som lå igjen etter meg. Måtte dessuten ut å inspisere ofte så det ikke satt sten kilt mellom hjula. Skjer dette er det dømt å punktere på kort tid. Fordeler og ulemper med begge deler, men må si jeg nesten fikk dårlig samvittighet for han stakkaren som eier jorda når jeg så hva slags spor det ble etter meg.. Pakkskader forekom i ganske stor grad våren etter det var som bløtest..

andgjerd_1s bilde
andgjerd_1
Logget av
Innmeldt: 13.01.2011
NC tilhenger

Kjøyrer sjølv med godt brukt Dx120 Orkelhenger fra 2007, den har fraktet mange tunge lass. Og den har blitt forsterket da den begynte å sprekke, noko som før eller seinere hadde ført til spagaten.

Men ser det er mange som kjøper NC tilhengere, desse blir selgt i fleire kvaliteter, med forskjellige tjukkelsar og stålkvalitet.
Nokon som har erfaring med desse tilhengarane?
Desse koster fra ca 100.000,- Kr

tracker_1s bilde
tracker_1
Logget av
Innmeldt: 25.11.2009
Re: Dumperhenger.

Er en entreprenør her på strøket som har en NC- dumperhenger, 14 eller 15 tonn nyttelast. Han bruker en JCB Fastrac til trekkdyr. Det ser ut som den holder bra til den kjøringen han bruker den til, (fyllmasse og grus). Eneste han har vært litt plaget med til nå er ledningsopplegget til baklysene. Ledningen var lagt mellom kassen og ramma slik at den ble flatklemt etterhvert. Dette har han nå ordnet. Ellers så ser det jo ut som dem er solid bygd.

Lars_A_1s bilde
Lars_A_1
Logget av
Innmeldt: 15.03.2009
Re: Dumperhenger.

Er det noen som har erfaring med Weckman N130 D3?

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
QDIboBRmOinbcYdsHbo
OS_1s bilde
OS_1
Logget av
Innmeldt: 24.09.2008
Re: Dumperhenger.

Noen som har prøvd Pronar henger? Synes disse ser fine ut, grei pris på de også. Ellers er jo Agromet en grei henger, men har inntrykk av at det er dårlige bremser på de. Viktige å passe på bremsene jevnt og trutt slik at en ikke sliter ut bremsene på traktoren. Skal en kjøre mye med dumperhenger må vel luftbremser være å foretrekke. Har jo nødløsning også hvis det ryker en slange, det er verre med hydrauliske bremser...

wold_landbruk_1s bilde
wold_landbruk_1
Logget av
Innmeldt: 21.05.2009
Re: Dumperhenger.

hva med Palms.??? er det brukandes..???

temlav_1s bilde
temlav_1
Logget av
Innmeldt: 23.04.2010
Re: Dumperhenger.

Hei!

Kjøpte 14t chieftain i vinter og har fått kjørt den en del iløpet av sesongen.
Chieftain er solide og velbygde hengere som jeg absolutt kan anbefale andre. Er meget godt fornøyd selv.
Største hodebryet er som før omtalt dekkvalg. Kjører selv med 445/65-22,5 fungerer bra både på vei og på mere bæresvake plasser, men på nydyrking kan det nok bli problem hvis det er bæresvak jord. Samtidig er breie lavprofildekk fint lite egnet i sprengtstein.

Var forøvrig i kontakt med flere andre som hadde kjøpt chieftain før jeg handlet. Fikk bare gode tilbakemeldinger, en hadde passert 2000 timer med steinkjøring på sin.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

Hei.
Ser etter dumperhenger, har sett litt på chieftain henger, nokon som har erfaring med dei?
Skal gå i nydyrking, og anlegg med sprengstein.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

Lars : Har lesset og kjørt en del weckman 130, småstein, jord, og større stein.. Har tre negative ting foreløbig.

1- sidekarmene er lange uten støtte på midten, så når en stor stein ruller inni dem fjærer dem ganske mye, dette utvikler seg til en \&quot\;mage\&quot\; på karmen.
2- Ved mye veikjøring skulle man hatt fjæring.
3- Kornkarmene er ei hel ramme, ikke seksjonerte karmer, lite praktisk å lagre samt at den må heises på.

ellers virker den solid, bremser er fine og lysene er beskytta.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

Hei.
takker for svar
vart en 20 tonner chieftain henger, så gjenstår det å sjå om den svarer til forventningane \;)

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

Noen med erfaringer med Pronar?
- Vurdere i disse dager en T701 med 15t nyttelast.
Ser jo veldig bra ut, samt gunstig pris!

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

Noen som har greie på hvor høy en bailey ti/tolv tonner blir med 505/17 dekk. Planhøyde? Skal opppå med en fem tonns kubota.

Orkel DX120 er 110cm.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

HARDOX:
En dumperhenger MÅ ha hardox i HELE kassen. Slipper du en stor stein i en hengerkasse uten Hardox deformeres kassen øyeblikkelig. En henger uten Hardox er ingen dumperhenger! Hardox leveres i to kvaliteter Hardox 400 og Hardox 450. Der tallet angir trykkfastheten. Selv om det ikke ser ut som så stor forskjell er Hardox 450 mye sterkere enn Hardox 400 i praksis. De virkelig seriøse dumperprodusentene benytter derfor Hardox 450 selv om dette er dyrere. Ved bruk av Hardox 450 er det derfor ikke så nødvendig med så mange støttekarmer på utsiden. En kan også gå ned på ståltykkelsen. Derfor har f.eks. Foss Eik kun forsterket kassen foran og bak. Noen få andre dumpere leveres også med Hardox 450 i kassen.

Sveisekvaliteten er også viktig, men vanskelig å kontrollere uten å vite metoden produsenten bruker.

FJÆRING:
Jeg mener at fjærende understell er viktig for å kunne kjøre tunge lass langs veien i 40km/h. Pendelboggi egner seg svært dårlig. Generelt vil jeg si at fjærende understell er en stor fordel for alle typer hengere hvis de ikke skal brukes som skogshengere eller veldig mye i utmark.

Har selv en pickupvogn med fjærende akslinger og den er helt suverent langs veien. Du kan kjøre i 40 km/h på grusvei med vasshull uten problem. Å kjøre en Weckman henger med pendelboggi på samme vei med samme fart er en torturopplevelse. Både for meg, traktoren og hengeren selv.

Absolutt ingen problem å kjøre på dyrka mark med pickupvogna også. De fleste fjærende akslinger har en mindre pendelfunksjon i konstruksjonen. Fjærende akslinger har ofte noe lengre avstand mellom akslingene som minsker det totale marktrykket/akseltrykket.

Men jeg ser noen fjærende akslinger med kun ETT (!) fjærstål i hver fjæring. Det blir ufattelig mye tyngde som skal absorberes i ett fjærstål. STYR UNNA! Bør være minimum 4 fjærstål.

HJULUTRUSTNING:
Det er mange innlegg om dekkbredde, men få om diameter. Mange leverer dekk på 22,5 toms felg. Andre med helt ned i 17 toms. Det er klart at rullemotstanden og flyteegenskapene til et 22,5 toms dekk er mye bedre på et 17 toms dekk. Dette gjelder forsåvidt ikke bare dumpere, men alle typer hengere. Det er bare en eneste fordel med 17 toms dekk\; og det er prisen.

EGENVEKT
Ellers er jeg enig med \&quot\;thomas\&quot\; som påpeker vektforskjellen mellom forskjellige produkt. Egenvekta sier helt klart noe om stivheten, rammestyrken og kvaliteten til hengeren. Men husk at en kasse med 10mm gorrjern veier også mye.

PRIS
Det er ikke vanskelig å produsere en dumperhenger billig. Men det er vanskelig å lage en kvalitetshenger billig. Stålkvalitet, ståltykkelse, akselkvalitet, lysutstyr, dekkutrustning styrer mye av prisen på produktet. Merk at en del rimelige dumperhengere oppgir pris uten Hardox, disse er produsert av gorrjern. Hardox må bestilles som \&quot\;ekstrautstyr\&quot\;. Be om pris med Hardox 450, så får du et bedre sammenligningsgrunnlag.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

Kalle001: jeg er enig i nesten alt, men bare nesten.
Fjøring:
fjøring og bare 1 fjørblad: har du hørt om noen som har røket her i Norge? Det har nemlig ikke jeg etter å ha solgt Richard Western som har dette systemet i ca 7 år. I Sverige er det solgt over 500 Richard Western-hengere siden 1996 og 3, TRE!!!! fjører har røket, alle på nye hengere for et par år siden. Sannsynligvis legeringsfeil. Men jeg har sett en rekke bladpakker som har havarert.
Richard Western har for øvrig et understell som er slik konstruert at fjørene kun får vertikal belastning, ikke noe horisontal. Har sett en rekke hengere med bladpakker der de har klippet styringsbolten i bladpakken ved påkjøring av et hinder (horisontal belastning).

Hardox
Hardox 450 er vel nå nesten standard hos alle, Richard Western inkludert. Hardox 400 kan være vanskelig å få tak i, i enkelte land og det blir da billigere med Hardox 450 pga lavere fraktkostnader.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Dumperhenger.

Er det noen som har erfaring med MCM dumperhenger, eller har hørt noe bra eller dårligt om disse?