På min McCormick MC 115 2008 mod så har jeg problem med at den er veldig tregstartet når jeg skal starte den opp om morgonen. Går veldig ujevnt og ryker veldig. Drar i gang startmotoren 20-30 ganger på det verste før den begynner å gå brukbart..jo kaldere jo verre. Men den må gå på tomgang i 4-5 min før jeg kan ta løs,vist ikke stopper den. Jeg har sjekket diselen,den var helt svart og jeg mistenker at det er motorolje i diselen. Har tappet tom diseltanken og fyllt på ren disel og skiftet filtrene hele 2 ganger på 1 mnd. (Motoren gjekk ikkje noe særlig bedre,fortsatt tregstartet om morgonen,men når den har fått stått å gått en stund fungerer traktoren bra resten av dagen. Problemet er tilbake når motoren har blitt kald.) Men etter å ha kjørt 3-4 dager såg jeg at diselen begynte å bli svart igjen..
Diselen på gårdstanken er ren og fin,og de andre maskinene går som normalt..
Noen som vet hva som kan være galt?
12.01.2011 23:31
#1
Motorolje i disel
- Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer
På min McCormick MC 115 2008 mod så har jeg problem med at den er veldig tregstartet når jeg skal starte den opp om morgonen. Går veldig ujevnt og ryker veldig. Drar i gang startmotoren 20-30 ganger på det verste før den begynner å gå brukbart..jo kaldere jo verre. Men den må gå på tomgang i 4-5 min før jeg kan ta løs,vist ikke stopper den. Jeg har sjekket diselen,den var helt svart og jeg mistenker at det er motorolje i diselen. Har tappet tom diseltanken og fyllt på ren disel og skiftet filtrene hele 2 ganger på 1 mnd. (Motoren gjekk ikkje noe særlig bedre,fortsatt tregstartet om morgonen,men når den har fått stått å gått en stund fungerer traktoren bra resten av dagen. Problemet er tilbake når motoren har blitt kald.) Men etter å ha kjørt 3-4 dager såg jeg at diselen begynte å bli svart igjen..
Diselen på gårdstanken er ren og fin,og de andre maskinene går som normalt..
Noen som vet hva som kan være galt?
Har du peilet motorolja da?
Det virker som den bruker litt mye olje,peiler som regel annenhver-tredje gang jeg fyller disel,og da ser jeg at det har minket litt. I instrumentpanelet kommer av og til også opp en lampe som blinker \"\;kritisk\"\;,og av og til en rød stopp lampe. Det skjer når jeg starter opp motoren på morgonen. Da går som regel motoren ikke opp i maks turtall og maks 30 km/t. Men slår jeg av motoren og starter den igjen kan den plutselig gå helt normalt igjen.
Tror du skal få sjekket dysene på den. Viss det er elektronisk innsprøyting på den å eine dysa lekker formye på returen får du dei problemene. Er enkelt for eit verksted å sjekke retur mengden fra dysene uten å demontere dysene.
æ ska reng å sjekk..ka med dieselpump? blir ikje den smurt med olje
Er du sikker på att det er motorolje eller kan det være sot?
sot? hvordan d?
Det pleier å være stikk motsatt, at motorer får diesel i motorolja. Men det er fullt mulig at du kan få motorolje i dieselen, fordi dieselpumpa får tak i olje og suger inn fra registeret på motoren.
Det kan godt være sot..det jeg har registrert er at dieseln er svart..olje brukte den mye av før problemene dukket opp også.
Dieselpumpen er vel ikke oljesmurt?
Har denne traktoren Perkins commonrail??
Da er det sot du ser og mye mulig en injektor som er løs.
det er en perkins comandrail ja
Tror det er i forbindelse med dysene ja
Hvis dysa ikke tetter mot toppen går forbrenningstrykket i returkanalen fra dysa. vil nok lukte eksos i tanken og i filtrene.
Er vel lurt å la merkeverkstedet se på saken.
kan det vere at det er vann i diesel? at soten kommer pga vann i diesel. CR motorene tåler ikje vann
traktoren er vel reparert nå? så hva var feilen?
Har en international 785xl ,det kommer disel i motor olja er det noen som vet årsaken ?