Gå til innhold

Hva tåler en beitepusser?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Kjøpt ny Kverneland FBH200 og går stolt løs på sølvbunken i ravinedalene. Etter en time lav pussing, men også lav fart er alle fire drivreimene svidd av. Det var det, alle anvisninger sier at sølvbunke må pusses lavt hvis den skal bort, men det tåler tydeligvis ikke Kverneland... Hva gjør man da? Andre som har prøvd seg på tung beitepussing?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt ny Kverneland FBH200 og går stolt løs på sølvbunken i ravinedalene. Etter en time lav pussing, men også lav fart er alle fire drivreimene svidd av. Det var det, alle anvisninger sier at sølvbunke må pusses lavt hvis den skal bort, men det tåler tydeligvis ikke Kverneland... Hva gjør man da? Andre som har prøvd seg på tung beitepussing?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baglern_1

Hei.

Har kjørt Ferraboli flere år nå. Har 2 m bredde og kjører med hammerkniver. Ikke noe problem å ta sølvbunken. Må kjøre veldig sakte første gangen. Lurt å ha et vindu oppe slik at du hører om det blir sliring. Kan være greit å kjøre to ganger istedet for å presse utstyret for mye å. Når det er sagt så blir det kjempefine beiter etter noen runder med pusseren.

Bruk taggreimer viss det ikke er det fra før.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Alle nye reimer strekker seg litt etter kort tids bruk. Derfor bør alle nye reimer sjekkes/ strammes etter 1-2 timer. Nå kom jo ikke du så langt. For å unngå dette bør du lytte etter sluring eller prøve å registrere sluring på annet vis (jfr Bagleren).

En mindre traktor som må jobbe hardere gir også indikasjoner når man må være spesielt obs. Da oppdager man lettere om noe feil er på gang. Men det er selvsagt ikke bestandig man har en passelig traktor tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vi er 6 bønder som har hatt kverneland pusser på deling i seks år.....altså den går MYE. Vi hat bytta reimer 1 gang. Ellers bytter vi litt kniver innimellom....Den har pussa beiter med til dels mye stein og også lysiv og sølvbunke. Enten har du kjørt med for lause reimer 8merkeligt siden maskinen er ny), ellers har du brukt pusseren til jordfres...og det er den heller ikke beregnet til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tusen takk for alle svarene, her ligger nok sakens kjerne ja, ikke i kraften på traktoren, men på at jeg ikke har vært nok oppmerksom på sluring. Har noen fuktige partier i bunn og der oppstod nok sluring ja. Så da lærte jeg det, av med hørselvernet, mere følsomhet på høydejusteringen og enda saktere fart..., bare synd at man må lære på den harde måten bestandig... Ja, det skal være FHP200
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vi har tilsvarende pusser. Nr 2, den vi hadde i fjor kom felleskjøpet og henta tilslutt, etter veldig mye trøbbel.......sjekk at reimhjula står overens, det gjor den ikke på den gamle, og jaggu måtte vi justere på den som vi fikk i år og.......her er vel automatisk stramming med fjær, om jeg ikke husker feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja, \&quot\;automatisk\&quot\; strammer med fjær. Prøvde å måle og det ser ut til at reimhjulene står overens i forhold til godset i hvertfall, men regner med at jeg ikke får sjekket det nøye før de nye reimene kommer (i bestilling). Skal sjekke nøye da, men løsningen er nok mer forsiktighet... og tid er jeg redd....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
Etter to sett med reimer utslitt og diverse timer bak pusseren har jeg lært litt. Beiter som skal restaureres med 70% sølvbunke er i tøffeste laget for denne pusseren. Fortløpende lavpussing av slike beiter tåler den ikke. Det må kjøres ekstremt sakte og tas i små puljer så ikke reimer svir seg. Har sett på mekanismene på flere pussere nå, og sannelig om jeg vet om noen andre pussere hadde klart det, det er stort sett samme prinsipper som brukes. Kanskje er løsningen da krattknusere med kjetting. Forhåpentligvis blir jobben ikke fullt så tøff neste år/neste gang. Takk for alle innspillene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...
Gjest Anonym
Hei, er det noen som har erfaring med &quot\;billige&quot\; beitepussere, slik som kellfri sk180 og agf-180? Er de så mye dårligere enn de dyre?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei sonfor.

 

har ikkje brukt kellfri pusser sjølv men har nabo og flere bekjente runtom som har desse sjølv kjører eg en kverneland FHS beitepusser denne brukes til skrapeslått der eg ikkje kommer til med slotteutstyr og vedlikehold av beiter tuer sølvbonke og einer/kvist. Pusseren ser ut som ny sjølv om den har måttet tålt mye juling og eg har ikkje skiftet noe verken kniver eller reimer siden eg kjøpte den i 2011 eg vasker smører og lagrer den under tak når den ikkje brukes innbytteprisen er og høy på disse. Kellfri er vel egentlig alt det motsatte av dette ja den er billig.... i inkjøp men blir veldig dyr om den skal brukes til noe annet en slå steinløs plen. lakken flasser med en gang , sveiser sprikker, lager havarerer sylindre lekker , kniver ryker hvert 10 min om du prøver på røffere bruk en plenslång. og du må nesten gi den bort på bruktmarkedet. mitt råd er å holde deg langt vekke fra kellfri og heller kjøpe en dyrere variant enten alene eller sammen med noen. dette er eit utstyr som går an og ha med flere og da kommer du ned mot kellfri pris men får en pusser du kan bruke uten å reparere hver gang. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vi har sjøle en Kverneland FHS, og makan til dårlig kvalitet har eg ALDRI sett. Reklamerte på den første, etter at ALT gikk i småbiter på den. Fikk ny, og likevel så løsner reimene, reimhjul, lagerhavari etter knapt 30 timers bruk, med påfølgende havari på både reimhjul og innfestinga av lageret. Fk tok kostnaden, men etter 6-7 timers bruk igjen, var det på samme måten. Reimhjula hadde forflytta seg, innerste reima hadde ramla av, strammeskruen der akslingen går inn i reimhuset hadde knekt, og til slutt knakk sylinderen for sideforskyvinga. Da var det på tide å ta kvelden....... Mitt råd er, styr unna...!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Synd og høre at du har hat så mye trøbbel JN . eg har som sagt ikkje løsnet en skrue på min FHS i dei årene eg har hatt den og den har blitt brukt flittig. kjenner til 2 andre i området mitt som har samme og der har heller ikkje vert noe tull , mulig du har fått en mandagsredskap og det er fryktelig synd på alle måter. eg sei ikkje at sonfor skal kjøpe Kverneland FHS han er nok uansett på jakt etter en med side og skråstilling så det blir jo uansett en annen modell . men han spør om kvalitetsforskjellen mellom kellfri og dyrere merker og det er det eg svarer han på om han velger kvernland eller kuhn legger eg meg ikke borti men kellfri er ikkje noe å satse på uansett etter min erfaring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei har også en kverneland fhs sammen med to andre. Har ikke hatt noe problemer med denne tross hard bruk. Men like etter vi hadde kjøpt ble den tilbakekalt av Fk pga noe feil med reimstramminga. Husker ikke helt hvilke deler som ble skifta, men Fk tok kostnaden med dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja, eg er heilt enig med deg om at Kellfri ikkje er noko å satse på ,og det er grunnen til vi la ekstra penger i pusseren, og gikk for det som skulle være kvalitet, med en gang. Det er verdt å merke seg at Kverneland kom med oppdateringer på denne pusseren, etter ett år. Deriblandt en strammeskrue på akslingen som går inn i reimhuset, og forsterka lager på knivene. Kverneland kom med utvidet garanti på disse lagerene, så det er er tydlig at her har vært svakheter på disse pusserene!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Stemmer det JN at det har vert noen oppdateringer men eg ser ikkje noko negativt med at eg fekk eit brev med opplysninger og tilbud om gratis montering av forsterkning av akslingen til reimhuset denne monterte fk kostnadsfritt og eg ser heller en trygget i at fk og kverneland føller opp utstyret , dei kunne jo heller gjort som enkelte andre og dyttet alt ansvar over på kunden, eg har forståelse for at du er skuffet JN men eg mener du bør ta eit oppgjør med han som solgte maskina til deg fremfor å skue alle FHS pusserene over en kam . det må nå vere mykje bedre for deg å enten få en maskin du kan bruke eller heve handelen og kjøpe eit annet merke. eg kjøpte også en så dyr pusser fordi eg ville ha noe som holdt og var kvalitet, eg såg på flere før eg ente opp med denne og eg har som sagt ikkje hat noko tull med min sjølv om den har blitt brukt mykje og hardt i vestlandsterreng.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anonym

Kjører selv med en Sovema 185cm som kan legges ut på siden og tiltes opp/ned, og er bra fornøyd.

Denne kom med en skikkelig kraftaksling av type grov med vidvinkelled i begge ender(ser at ikke alle maskiner har dette som standard).

Den er ca 5 år nå, og ikke annet enn et par kniver er byttet.(Y-kniver)

 

Kjørte 2 timer senest i går og da gikk det igjenom 10-12cm grov rekved, 2 fotballer og div. stener. men ingen problem med det.

Nå kan jeg ingenting om vanlige slåmaskiner, men tror knappt en slik hadde likt disse forholdene.

En slåmaskin slår vel bare av gresset å maler det ikke opp slik en beitepusser gjør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym
Tenkte mange år på kjøp av beitepusser, det enda opp med Sovema til kr 35 000 . Fryktelig skuffa, svidde reimar og bøyde festestag ved rolig bruk. Fekk pengane igjen hos forhandlar etter ein del om og men. Lurer på kva redskap ein kan bruka for å pussa beite med litt hump og haug. Dette var for fotballbanar :-(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hmm, virker som det er en jordfres du trenger.

Man skal jo ikke kjøre i jorden med en beitepusser, ihvertfall ikke mer en et 1/10sek om det er en hump.

Klart at kjører en med knivene helt nede i jorden, så går det nok å ødelegge det meste.

Vet ikke hvordan du lykkes med å kjøre i stykker innfestningen, da det ihvertfall på min finnes mekanisk utløser om jeg huker fast i noe.

Eneste negative jeg har å bemerke er at det ene sidedekslet må monteras av for å smøre lageret til hovedaklsingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har en Sovema som jeg har brukt til både gress og småskog.

Den har virket utrolig bra. Etter 9 år har jeg kun smurt, men bør vel snart skifte noen kniver. Har boret hull i sidedekslet, så slipper jeg å ta det av når jeg smører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Stefan Esaiassen

Vi kjøpte en beitepusser fra Roald Moen AS, en sk180 som kjøres ut og inn og tiltes opp og ned. Må si at jeg så langt er veldig fornøyd. Det ble sagt at denne er bedre enn kellfri sin, noen ting er forandret og de påstår at man aldri vil oppleve sprekker og slikt. 

Må si at den så langt står til forventningene, beitet vårt på ca 12-15 mål er gammelt, og våre seks alpakkaer klarer ikke å spise nok til å holde det fint. I tillegg til endel kratt som har kommet, så er det mye tuer og endel stein.  Valgte derfor å sette den på maks høyde første gangen, og ta meg god tid. Fikk skikkelig juling på noen steiner som dukket opp, og det røyk etterhvert et par hammerkniver. Men det var forsåvidt beregnet. Nå på andre runde en måned senere har vi jo fått fjernet 99 % av steinene som var for store, så nå var det noen gir opp og høyere hastighet. Har såpass stor traktor at jeg kan kjøre på 1000 rpm på kraftuttaket og heller luske rundt på lavt turtall uten noe problemer. 

Beitepusseren virker solid og grei, har hatt den 6 uker og brukt den endel. Har ikke funnet verken flassende lakk, bulker eller sprekker av noe slag, tvert imot ser den omtrent som ny ut. Freser greit over både gress, kvister, tuer og tre opp til armtykkelse uten problemer. Ingen sluring.  Ettersom traktoren er stor og tung, og beitet langt ifra slett, prøver jeg å være forsiktig. 

Har ikke noe problem med å anbefale denne, for oss som driver mer eller mindre på hobbybasis er den nok god nok i massevis. Virker som reservedeler (om behovet skulle melde seg) er uproblematisk. 

img_9281.thumb.jpg.9473a1fa477b1f67d90a59f29850a337.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...