Pål Monstad Posted January 11, 2022 Share Posted January 11, 2022 Hei! Nå spør jeg fordi jeg er amatør. Har traktor med trekkstenger med kule ytterst. Normalt har jeg på triangel, men jeg har noen redskaper, type vinsj og kløyver, uten. Disse setter jeg på manuelt ved å tre bolt gjennom kula på trekkstengene, og toppstag. Det er knotete med trekkstengene, som alle vet. Har aldri tenkt over det, men oppdaga at det finnes noe som heter krok for trekkstang, som ser ut til å erstatte kula. Vil jo tro det da er langt enklere å montere disseredskapene siden bolten kan stå i fast, og armene bare heves til det sier klikk... Er dette riktig? Kan jeg erstatte kuledelen på trekkstengene med krok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DuraAce Posted January 13, 2022 Share Posted January 13, 2022 Det du sikter til kalles fanghaker og "fanger" kula. Spesielt gunstig på tyngre redskaper så som slåmaskiner, plog m.m. Du fester kulene til redskapet permanent. Her hos meg brukes det for det meste triangel hurtigkopling på de lettere redskapene, lodd, skuff, svans, harv, vedkløyver m.m. Sveisa på fanghaker på en gammel traktor selv siden jeg bla. har en stor kunstgjødselspreder som må henge nært traktor og som er vanskelig å koble uten haker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts