Gå til innhold

Leie ut jord og låve - ENK eller privatperson?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tatt over en gård hvor jeg foreløpig leier ut jord, deler av låven samt ett bolighus. Det er ikke de helt store beløpene i året (ca 45.000) så foreløpig har jeg bare leid ut som privatperson og skattet alt som vanlig utleie. Usikker på om dette egentlig er riktig, men hva vil fordelene/ulempene være med å ha ett ENK og bli næringsdrivende? Hva gjør andre som leier ut jord for småbeløp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg kan svare på noe av dette. Jeg svarer her nå ut i fra minne, det finnes sikkert noe på nett om emnet. Boligeiernes landsforbund, skattedirektoratet e.l. Men det skal være mulig å ha opptil 4 utleieenheter. Regner med dette er boliger, leiligheter og gårder med eget bruksnr. Uten at man må skatte noe ekstra. Så inndirekte så er dette svar godt nok. De som leier ut i større skala, dvs. flere enn 4 hus, må opprette eget firma. Så vil også det at du må føre regnskap ved ENK være noe som blir ekstra arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...